مقایسه ابزارهای طراحی و پیاده‌سازی داشبوردهای مدیریتی در سال 2020

داشبوردهای مدیریتی در سال 2020

برخی از مدیران سازمان‌ها اهمیت وجود داشبوردهای مدیریتی و دلایل نیاز سازمانشان به آن‌ها را به خوبی درک کرده‌اند. و درصدد طراحی داشبوردهای مدیریتی برآمده‌اند. در ادامه به ۵ ابزار پیشرفته طراحی داشبوردهای مدیریتی اشاره می‌شود.

گارتنر ( Gartner )

یک مؤسسه تحقیقاتی و مشاوره‌ای واقع در آمریکا میباشد. این مؤسسه، هر سال گزارشی در زمینه تکنولوژی و فناوری‌اطلاعات با هدف تهیه و آنالیز کیفی بازار، جهت گیری‌ها، رشد شرکت‌ها و رقبا منتشر میکند. این گزارش به جعبه جادوی گارتنر (Gartner Magic Quadrant) معروف است. در عکس زیر جایگاه نرم افزار Power BI  نسبت به سایر رقبا را مشاهده میکنید.

داشبوردهای مدیریتی

اکثر سازمان‌هایی که قصد پیاده‌سازی هوش‌تجاری در مجموعه خود را دارند، از گزارش جعبه جادویی گارتنر که برای هوش تجاری و پلتفرم‌های تحلیلی منتشر میشود، جهت انتخاب ابزاری مناسب و کارآمد استفاده میکنند. رشد عالی نرم‌افزار power bi  و قابلیتهای آن یک موضوع غیر قابل انکار هست. در شکل ذیل این موضوع و فاصله خوب آن با سایر محصولات به خوبی نشان داده شده است.

زمانی که مدیران ارشد سازمان‌ها برای تصمیم‌گیری‌های خود به داشبوردهای مدیریتی احساس نیاز پیدا می‌کنند، سعی می‌کنند که داشبورد مدیریتی مورد نیاز و شخصی خود را طراحی کنند. برای کمک به این مدیران ابزارها و عموماً لیدر بازار نرم‌افزارها در این حوزه انتخاب آنهاست.

در سال 2019 تحقیقات گارتنر به شکل ذیل، لیدر بازار را نمایان می‌ساخت. ولی در حال حاضر، شتاب و فاصله محصوص محصول مایکروسافت رویکرد استفاده از این محصول را در جهان نشان میدهد.

گارتنر

در ذیل به بعضی از نرم‌افزارهای بومی تولید شده توسط برخی شرکت‌های خارجی غیر مطرح هم پرداخته می‌شود.

Datapine

Datapine یک نرم‌افزار طراحی داشبورد مدیریتی است. که به شما این امکان را می‌دهد، تا داده‌ها را از منابع مختلف به هم متصل کرده و با چند کلیک به آسانی از آن‌ها استفاده کنید. داشبوردهای طراحی شده با استفاده از Datapine در زمان واقعی به‌روز می‌شوند. هشدارهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی آن‌ها، فرایندهای نظارت هوشمند را قادر می‌سازند، تا در زمان به وجود آمدن هرگونه ناهنجاری در شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) به استفاده کنندگان داشبورد هشدار دهند. این داشبوردها می‌توانند بر روی صفحه تلویزیون، دسکتاپ، موبایل یا رایانه لوحی ارائه شوند. و مبتنی بر فضای ابری اشتراکی یا SaaS (Software as a Service) هستند.

Datapine

مورد جالبی که در نرم‌افزار Datapine تعبیه شده، این است که قالب‌های ویژه‌ای برای هر بخش سازمان و هر تجارتی طراحی شده است. که سازمان‌ها مجبور نباشند زمان و هزینه‌ای برای تعریف سناریوهای جدید تجاری بپردازند. از ویژگی‌های Datapine می‌توان به تجزیه و تحلیل پیشرفته، فرمول‌های سفارشی، گزارش خودکار، داشبورد تعاملی، هشدار هوشمند و وجود ۸۰ قالب داشبورد اشاره کرد.

Microsoft Dynamics 365

Microsoft Dynamics محصولی است که روی سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM (Customer Relationship Management) و ERP (Enterprise resource planning) متمرکز است و با ارائه عملکردهای گسترده، بازار نرم‌افزارهای طراحی داشبورد را به چالش کشیده است. Microsoft Dynamics در زمینه تجارت بین گزینه‌های مختلف، برای مشتری کاملاً شناخته شده است. این ابزار هم راه‌حل‌های پیش‌فرض را برای طراحی داشبوردها دارد و هم فضای ابری اشتراکی (SaaS) ارائه می‌دهند. همچنین این نرم‌افزار می‌تواند با سایر برنامه‌های Microsoft یکپارچه شود. و شما می‌توانید به راحتی آن را باOffice 365 ، LinkedIn و Azure مرتبط کنید.

این ابزار برنامه‌ها و خدماتی را در سراسر صنایع و بخش‌هایی مانند فروش، خدمات به مشتری، استعداد، امور مالی و عملیات، خرده فروشی، اتوماسیون اداری، خدمات پروژه و بازاریابی ارائه می‌دهد. طراحی داشبورد مدیریتی در آن ساده است و دانش برنامه‌نویسی لازم نیست. به خصوص در زمینه CRM قوی است و به وسیله آن می‌توانید طیف فروش و ارتباط با مشتری ایجاد و تجزیه و تحلیل کنید.

امکانات آن شامل این می‌شود که قابلیت اتصال به سیستم‌های CRM و ERP را دارد و می‌تواند از آن‌ها داده دریافت کند و همچنین نمودارهای مختلف را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. که البته این ابزار دارای فرآیند سفارشی‌سازی طولانی و چالش‌برانگیز، هنگام راه‌اندازی، است.

SimpleKPI

simple

SimpleKPI یک ابزار طراحی داشبورد مبتنی بر شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI است. که توسط شرکت نرم‌افزاری Iceberg ساخته شده است. این ابزار بر مدیریت عملکرد کسب‌وکار با تمرکز بر KPIهای مختلف مانند گزارش KPI، تجزیه و تحلیل و ردیابی KPI، متمرکز است. برای ارزیابی عملکرد سازمان به صورت روزمره نسبت به اهداف مشخص شده، SimpleKPI بسیار مناسب است. این ابزار می‌تواند به طور آنی ۴۰ نوع نمودار مختلف را نمایش داده و مدیریت کند که این از ویژگی‌های برتر آن از لحاظ به‌روز بودن در زمان واقعی است.

در SimpleKPI می‌توانید نمودار‌های شخصی و  KPIهای ویژه خود را تعبیه کنید. و با رنگ‌ها و ترکیب‌های خاصی که می‌خواهید سفارشی‌سازی کنید. از این ابزار می‌توان خروجی‌های مختلفی در قالب فرمت‌های PDF و Excel گرفت. و گزارش‌های مختلفی را از طریق روندها و الگوهایی که در آن تعبیه شده است، تهیه کرد. لازم به ذکر است که مبلغ استفاده ماهانه این ابزار 109 دلار است.

از ویژگی‌های مطلوب SimpleKPI می‌توان به مدیریت شاخص‌های کلیدی. عملکرد در آن، ایده‌آل بودن آن برای ارزیابی عملکرد روزانه کسب‌وکارها، وجود بیش از ۴۰ نمودار، آنالیز KPIها و انتخاب یک سری معیارهای عملکرد برای ایجاد گزارشات بسیار آسان، اشاره کرد. متاسفانه این ابزار با سیستم‌عامل‌های IOS و مکینتاش (Macintosh) سازگار نیست.

iDashboards

iDashboards ابزاری بسیار کاربردی است که داشبورد حاصل از آن با موبایل، دسکتاپ و ابزار ETL داخلی سازگاری دارد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا مستقیماً به پایگاه داده، برنامه تحت وب یا CRM خود متصل شوند. ابزاری مانند Excel Auto Uploader در آن تعبیه شده است که به کاربر امکان می‌دهد. تا ظرف مدت زمان 60 ثانیه داده‌های خود را به داخل نرم‌افزار منتقل کند. در این ابزار سازمان‌ها می‌توانند داده‌ها و اطلاعات خود را در قالب داشبوردهای مدیریتی به صورت آنلاین توسط مرکز داده‌های ماهواره‌ای در اختیار تمام شعب خود بدون توجه به موقعیت فیزیکی قرار دهند.

تیم ارائه دهنده iDashboards از آنجایی که معتقد است که نمی‌تواند. تمام نیازهای مشتریان را خودش حل کند، مجموعه‌ای از ابزارها مانند آموزش در محل، ایمیل، تلفن، گروه‌های بحث و گفتگو و … را برای مشتریان خود تعبیه کرده است که بتواند به طور کامل نیاز مشتری را رفع کند.

از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد iDashboards می‌توان به مرکز داده‌های ماهواره‌ای، ابزارهای داخلی مانند Excel Auto Uploader  و وجود بیش از ۲۲۵ قالب نمودار اشاره کرد که قیمت ماهانه آن ۲۹.۹۵ دلار است.

Geckoboard

Geckoboard یک ابزار طراحی داشبورد است. که ویژگی‌های مختلفی را برای شرکت‌هایی که مایل به نمایش داده‌های خود در صفحه‌های بزرگ هستند، ارائه می‌دهد. تمرکز آن‌ها بر روی کاربران تجاری است که نیاز به تجسم سریع داده‌ها، بدون تجزیه و تحلیل عمیق و ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی مانند سایر ابزارها دارند. این ابزار فیلترهای مختلفی را برای تنظیم دقیق معیارهای نمایش داده شده روی صفحه ارائه می‌دهند. در این ابزار به آسانی و بدون هیچ زحمتی می‌توان داده‌های موجود داخل Google Sheet و Excel را به داشبورد اضافه کرد، و آن را به پایگاه داده سازمان متصل کرد. و از طریق آن نتایج حاصل از پرس‌وجو Query را به نمایش گذاشت.

از امکانات این ابزار می‌توان به ایده‌آل بودن آن برای تجسم سریع داده‌ها، سازگاری آن با صفحه‌های نمایش بزرگ و اتصال به پایگاه داده‌های سازمانی اشاره کرد. اما اگر در سازمان خود به تجزیه و تحلیل عمیق و پیشرفته داده‌ها نیاز دارید، این ابزار پیشنهاد نمی‌شود.

 

نوشتهٔ پیشین
راهکارهای مهم برای تشخیص ناهنجاری در Power BI
نوشتهٔ بعدی
نقش مهم فرهنگ سازمانی در مدیریت منابع انسانی
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست