بازار هدف چیست؟ و اهمیت شناخت بازار هدف برای سازمان چیست؟

بازار هدف چیست؟

بازار هدف، مصرف کننده نهایی است که شرکت می‌خواهد محصولات نهایی خود را به آن بفروشد. بازاریابی هدفمند شامل تجزیه کل بازار به بخش‌های مختلف و برنامه‌ریزی استراتژی‌های بازاریابی متناسب با آن برای هر بخش برای افزایش سهم بازار است. در واقع بازار هدف به گروهی از مشتریان بالقوه گفته می‌شود. این گروه همچنین شامل مشتریانی خاص هستند كه یک شركت تلاش‌های بازاریابی خود را به آنها معطوف می‌دارد. بازار هدف بخشی از کل بازار کالا یا خدمات است.

شناسایی بازار هدف

مصرف کنندگان که بازار هدف را تشکیل می‌دهند از ویژگی‌های مشابهی از جمله خرید، موقعیت جغرافیایی، قدرت خرید، جمعیت و درآمد برخوردار هستند. شناسایی بازار هدف گام اساسی برای هر شرکتی در تهیه یک طرح بازاریابی است. عدم دانستن اینکه بازار هدف کیست، می‌تواند هزینه و زمان زیادی را برای یک شرکت در برداشته باشد.

درک بازارهای هدف

بخشی از موفقیت در فروش کالا یا خدمات، این است که بدانید کالای شما برای چه کسانی جذابیت دارد. و در نهایت چه کسی آن را خریداری می‌کند. به همین دلیل مشاغل، وقت و هزینه زیادی را صرف تعریف و نظارت بر بازار هدف خود می‌کنند. بازارهای هدف به طور کلی براساس سن، مکان، درآمد و سبک زندگی طبقه‌بندی می‌شوند. تعریف یک بازار هدف خاص به یک شرکت اجازه می‌دهد تا فاکتورهای خاص بازار را در اختیار داشته باشد تا از طریق فروش و بازاریابی به مشتریان دسترسی پیدا کند و با آنها ارتباط برقرار کند.

مرحله آزمایش بازار هدف

آزمایش بازار هدف اغلب قبل از عرضه کالایی رخ می‌دهد. در مرحله آزمایش، یک شرکت ممکن است از عرضه محدود محصولات استفاده کند. این مرحله به مدیران محصول اجازه می‌دهد تا درک بهتری از جنبه‌های مثبت محصول داشته باشند. پس از عرضه کالایی، شرکت می‌تواند از طریق ردیابی فروش، نظرسنجی از مشتری و فعالیت‌های مختلف دیگر، به نظارت بر جمعیت بازار هدف خود ادامه دهد که به این شرکت امکان می‌دهد آنچه مشتریانش را می‌خواهند درک کند.

اهمیت بازار هدف برای مشاغل

تعریف بازار هدف برای هر مشاغل مهم است. زیرا به معنای تفاوت بین فروش محصول یا خدمات و نشستن در حاشیه بازار و نظارت بر فروش رقبا است. در حالی که رقابت درآمد آن را افزایش می‌دهد. ندانستن هدف می‌تواند یک اشتباه بزرگ برای یک تجارت باشد. سر و صدا کردن و تبلیغات بدون اینکه بدانید چه کسی را هدف قرار خواهید داد، می‌تواند هزینه و زمان زیادی را برای تجارت شما به همراه داشته باشد.

مقالات مرتبط:

 

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی تلفنی یا تفن مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

آشنایی با ابزار دیجیتال مارکتینگ

تقسیم‌بندی بازار

تقسیم بازار هدف به بخش‌های مختلف به سادگی تقسیم جمعیت به گروه‌هایی است که با ویژگی‌های کلیدی قابل اندازه‌گیری است. این موارد شامل جنسیت، سن، سطح درآمد، نژاد، تحصیلات، مذهب، وضعیت تأهل و موقعیت جغرافیایی است.

مصرف كنندگانی كه در اين گروه‌ها قرار می‌گيرند تمايل به همان محصولات و خدمات دارند، به همين دليل محدود كردن اين بخش‌ها یکی از مهم‌ترين عوامل تعيين بازارهای هدف است. یک کسب و کار ممکن است بیش از یک بازار هدف داشته باشد. یک بازارهدف اصلی که کانون اصلی آن است و یک بازار هدف ثانویه که به این بزرگی نیست اما هنوز هم توانایی رشد دارد.

بازار هدف و فروش محصول

بازار هدف تمرکز اصلی در یک برنامه بازاریابی است که سایر عوامل اساسی برای محصول را تعیین می‌کند، مانند توزیع، قیمت و تلاش برای تبلیغ. بازارهدف همچنین فاکتورهای قابل توجهی در مورد خود محصول تعیین می‌کند. در حقیقت، یک شرکت ممکن است جنبه‌های خاصی از محصول را تغییر دهد، مانند مقدار شکر در یک نوشابه، به طوری که خرید آن توسط مصرف کنندگان با سلیقه‌های مختلف بیشتر است.

با رشد فروش محصولات یک شرکت، ممکن است بازارهدف خود را در سطح بین‌المللی گسترش دهد. گسترش بین المللی به یک شرکت امکان می‌دهد تا به زیر مجموعه گسترده‌تری از بازار هدف خود در مناطق مختلف جهان برسد.

علاوه بر گسترش بین‌المللی یک شرکت، همچنین ممکن است بازارهدف داخلی خود را گسترش دهد زیرا محصولاتش در بازار جذب بیشتری می‌کنند. گسترش و رشد بازارهای هدف بیشتر دلیل اصلی نظارت بر فروش و ترجیحات مشتری برای پیشرفت فرصت‌های درآمد توسط شرکت‌ها است.

نمونه‌ای از بازار هدف

یک شرکت محصولات بهداشتی را در نظر بگیرید که در تلاش است کانال‌های توزیع خود را ایجاد کند. به منظور تعیین اینکه آیا محصولات بهداشتی آن به فروش می‌رسد، تحقیقات را در مورد مصرف کنندگان اصلی خود انجام می‌دهد. این تحقیقات کشف می‌کند بطور مثال: اکثر مصرف کنندگان آن در سوئیس، بین سنین 35-55 قرار دارند. در نتیجه، این ممکن است به تلاش‌های تبلیغاتی در وبسایت‌های سلامت محور سوئیس متمرکز شود که سپس مخاطبان را جلب می‌کند.

هدف بازارهای هدف چیست؟

از بازارهای هدف برای درک بهتر مصرف کننده فعلی و بالقوه شرکت استفاده می‌شود. به محض شناسایی بازارهدف، می‌تواند بر قیمت، تبلیغ و توزیع محصول تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، گروه‌های هدف ممکن است زمانی مفید باشند که شرکتی به دنبال گسترش فعالیت‌های خود به مخاطبان بین‌المللی باشد. در همین حال، یک شرکت ممکن است برای جلب زیرگروه آگاه از سلامتی، کالایی را انتخاب کند، مثلاً از طریق بسته بندی آن.

بخش بازار

بخش بازار گروهی از افراد است که دارای یک یا چند ویژگی مشترک هستند و برای اهداف بازاریابی کنار هم قرار گرفته‌اند.

به عبارت ساده، همه محصولات قابل مصرف توسط همه مشتریان نیستند. و هر محصول دارای مجموعه متفاوتی از مصرف کنندگان است که مایل به خرید محصول هستند. به منظور جلب بخش خاصی از بازار، این شرکت در برخی مواقع محصول را متناسب با آن اصلاح می‌کند. ایجاد بازارهدف شامل ایده‌پردازی محصول، درک نیاز محصول در بازار، مطالعه مخاطبان هدف آن و غیره است. بازاریابی هدف حول استفاده از تکنیک‌های بازاریابی برای بخش خاصی از بازارها خواهد بود که می‌تواند برای جذب مشتری جدید، توسعه تجارت مهم باشد.

مراحل بازار هدف

مراحل مختلفی در تعریف بازارهدف وجود دارد. اولین مورد این است که مشکل مشتری را که مخاطب او هستید درک کنید. پس از انجام این‌کار، مشتریانی که به آن محصول علاقه‌مند هستند قابل شناسایی است. به عنوان مثال، شما دستگاه تصفیه آب تولید می‌کنید. بنابراین به مشکل کیفیت آب آلوده رسیدگی می‌کنید. یک فرصت گسترده برای سازندگان دستگاه‌های تصفیه آب وجود دارد تا وارد این بخش شوند و از بازار استفاده کنند. گام بعدی این است که مشتری خود را با توجه به منطقه‌، سطح درآمد و غیره درک کنید. همیشه به بازار فکر کنید، از رقابت خود و قیمت محصول مطلع شوید. به شما در ایجاد یک معیار کمک می‌کند.

دو ویژگی مهم برای شرکت

دو ویژگی مهم وجود دارد که شرکت باید همیشه قبل از تصمیم به تصرف یک بخش جداگانه از بازار، آنها را در نظر بگیرد. اول جذابیت این بخش است، به این معنی که رقابت کمتری دارد، تجارت با حاشیه بالا و غیره است. دوم این که با هدف، چشم انداز و غیره شرکت مطابقت دارد.

منبع:

Investopedia

نوشتهٔ پیشین
آشنایی با فضای فیزیکی و تجهیزات کانون ارزیابی مدیران
نوشتهٔ بعدی
 توسعه شخصیت در محیط کسب و کار

17 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست