9 نکته کاربردی برای بهبود روابط بین فردی در محل کار

بهبود روابط بین فردی؛ روابط بین فردی به ارتباط قوی بین کارکنان اشاره می‌کند، یا در یک تیم یا یک سازمان با هم کار می‌کنند. کارکنان برای داشتن محیطــی مثبت و سالم در محیط کار باید به خوبــی کنار بیایند.

9 نکته کاربردی برای بهبود روابط بین فردی در محل کار بهبود روابط بین فردی در محل کار

بهبود روابط بین فردی در محل کار

1. با اداره به عنوان خانه خود رفتار نکنید. روش خاصــی برای رفتار در محل کار وجود دارد. حرفه‌ای بودن در محل کار ضروری است. هرگز با هیچ یک از همکاران خود رفتار نادرست نکنید. مانند قانون شکنــی، انتقاد، غیبت و… بهتر است از شخصــی که دوستش ندارید دوری کنید تا اینکه با او دعوا یا مشاجره کنید. همکاران اداری شما نیز می‌توانند دوستان شما باشند، اما باید بدانید کجا خط بکشید. دوستــی بیش از حد مضر است و روابط بین کارکنان را خراب می‌کند.

2. یک فرد نباید در کار همکار خود دخالت کند. مافوق باید KRAهای خاصــی را برای همه کارکنان تنظیم کنند و مطمئن شوند که مسئولیت‌های شغلــی با هم تداخل ندارند. همپوشانی مسئولیت شغلــی منجر به دخالت کارکنان در وظایف یکدیگر و سرانجام در مورد مسائل کوچک می‌شود. شخص باید فقط نگران کار خود باشد نه اینکه سعی کند بفهمد کارمند دیگر چه کار می‌کند.

3. به همکاران خود فضا بدهید. دادن فضا به صورت ضروری در همه روابط ضروری است. شنیدن صحبت‌های شخصــی دیگران کاملاً غیرحرفه‌ای است. کارمند نباید پاکت پیک یا نامه‌هایی را که برای دیگران است را باز کند. چنین شیوه‌هایــی منجر به نارضایتی شدید در بین کارکنان می‌شود و در نهایت روابط را خراب می‌کند.

4. شایعات بی‌اساس را در محل کار پخش نکنید. حتــی اگر در مورد کسی چیزی می‌دانید، یاد بگیرید که همه چیز را برای خود نگه دارید. به جای اینکه کل موضوع را به اطلاع عموم برسانید، آن را به صورت خصوصــی با فرد مربوطه در میان بگذارید. سازمان هیچ ارتباطــی با مسائل خصوصی هیچکس ندارد.

5. اطلاعات صحیح را به دیگران منتقل کنید. اگر مافوق شما از شما خواسته است تا اطلاعاتــی را با هر یک از همکاران خود به اشتراک بگذارید، مطمئن شوید که به شکل دلخواه خود به اشتراک گذاشته شده است. دستکاری داده‌ها و بازی با اطلاعات روابط بین همکاران را خراب کرده و منجر به سردرگمــی در محل کار می‌شود.

6. همه اسرار خود را با همکاران خود به اشتراک نگذارید. شما هرگز نمی‌دانید چه زمانــی ممکن است از آنها سوء استفاده کنند. حتــی اگر این کار را می‌کنید، مطمئن شوید که این کار را با فردی که به او اعتماد دارید انجام می‌دهید.

7. نفس خود را پشت سر بگذارید. تنش‌های شخصــی خود را به کار نیندازید. قبل از صحبت کردن فکر کنید. مسخره كردن همكاران چيزی است كه از نظر یک حرفه‌ای اصلاً انتظار نمی‌رود.

8. رهبر تیم نباید هیچ یک از اعضای تیم خود را در حضور دیگران سرزنش کند. ممکن است به او توهین کند. با فرد مورد نظر در کابین یا اتاق کنفرانس خود ارتباط بگیرید. از مقایسه بین اعضای تیم خودداری کنید. کارکنان باید بر اساس کارشان قضاوت شوند و نه چیز دیگر. کارکنانــی که عملکرد خوبی دارند باید پاداش مناسبــی دریافت کنند.

9. از سیاست‌های بد در محل کار خود دوری کنید. سعی نکنید به کسی صدمه بزنید. مطلقاً خوب است از کســی که کاری خوب انجام داده قدردانی شود. از حسادت خودداری کنید. در دراز مدت به شما آسیب می‌رساند. باید رقابت سالم بین کارکنان برای ایجاد محیطــی سالم در محل کار وجود داشته باشد.

مدیریت تعارض در روابط بین فردی در محل کار

وقتی دو فرد نظرات متفاوتــی دارند و هیچ یک از آن دو مایل به مصالحه نیستند، درگیری بوجود می‌آید. حالت اختلاف نظر بین افراد را تعارض می‌نامند. تعارض در محل کار زمانــی ایجاد می‌شود که کارکنان برای دستیابــی به راه‌حل‌های قابل قبول متقابل و مبارزه بر سر مسائل کوچک مشکل داشته باشند. تفاوت در نگرش، طرز فکر و ادراک باعث ایجاد درگیری در محل کار می‌شود.

هیچ کس از درگیری‌ها چیزی به دست نیاورده است. باید از درگیری اجتناب کرد زیرا منجــر به رفتارهای منفی می‌شود و محیط کار را خراب می‌کند.

چگونــه می‌توان تعارضات را در روابط بین فردی در محل کار مدیریت کرد؟

تعارضات نقش مهمی در خراب کردن روابط بین کارکنان در محل کار دارند و باید در مراحل اولیــه کنترل شوند تا از افراد بهترین انتظار را داشته باشید. برای افراد، سازمان همیشه باید اولویت داشته باشد و سایر علایق شخصی دیگر باید در عقب بمانند. دعوا با همکاران در مورد مسائل کوچک کودکانه است. حرفه‌ای باشید. اتفاقات را در محل کار جدی نگیرید زیرا هیچ کس برای خودش کار نمی‌کند. شما ممکن است سبک کار دیگران را دوست نداشته باشید، اما به یاد داشته باشید که در نهایت سازمان باید از آن سود ببرد.

یک فرد باید به همکاران خود احترام بگذارد. با همکاران خود به عنوان اعضای خانواده بزرگ خود رفتار کنید. نادیده گرفتن مسائل جزئــی به اجتناب از درگیری در روابط بین فردی کمک می‌کند. سعی کنید دیدگاه همکار خود را نیز درک کنید. یک فرد باید زندگی شخصــی و حرفه‌ای خود را جدا نگه دارد. از کسی دلداری نگیرید فقط به این دلیل که شخص مورد نظر را دوست دارید یا شخصاً او را می شناسید. در محل کار، هر کارمندی صرف نظر از سابقه خانوادگی و ارتباط با مدیریت باید به عنوان یک شخص رفتار شود.

نادیده گرفتن یا بد گفتن کسی فقط به خاطر اینکه او را دوست ندارید به سادگی قابل قبول نیست. چنین مواردی باعث ایجاد استرس غیر ضروری می‌شود و در نهایت کارکنان با یکدیگر دعوا می‌کنند و روابط خود را خراب می‌کنند. شما به افرادی در اطراف نیاز دارید که بتوانند در صورت لزوم به شما پیشنهاد دهند و به شما کمک کنند. شما نمی‌توانید به تنهایــی کار کنید.

به یاد داشته باشید که بین رفتار پرخاشگرانه و بی‌ادبانه تفاوت وجود دارد. احساس رقابت در بین کارکنان ضروری است، اما مطمئن شوید که از ابزارهای سالم برای اثبات خود استفاده می‌کنید. حسادت، غیبت، انتقاد، کشیدن پا باعث اختلاف نظر بین افراد می‌شود و روابط آنها را خراب می‌کند. قبل از صحبت کردن فکر کنید. به کسی صدمه نزنید. چندین روش دیگر برای ابراز نارضایتــی از محل کار وجود دارد. در محل کار بیش از حد واکنش نشان ندهید. آرام و متین باشید.

از متکبر بودن بپرهیزید. با همه مودب باشید. به مردم سلام کنید و در مورد سلامتــی آنها سوال کنید. یک لبخند ساده در مدیریت تعارضات و تقویت روابط بین فردی در محل کار بسیار موثر است. مسائل را با دقت ارزیابــی کنید. در نتیجه‌گیری عجله نکنید. همیشه بهتر است به جای دوست داشتن اختلاف و خراب کردن روابط، اختلافات را به صورت دوستانه مرتب کنید. نگرانی‌های خود را در یک بستر باز بیان کنید و سعی کنید به نتیجه‌ای برسید که برای همه قابل قبول باشد. همیشه علایق شخصــی خود را نبینید.

نتیجه گیری

در بهبود روابط بین فردی یاد بگیرید که احساسات خود را کنترل کنید. برقراری ارتباط به طور موثر احتمال خطاها را کاهش می‌دهد و درنهایت تعارضات بین کارکنان در محل کار را مدیریت می‌کند.

منبع:

Managementstudyguide.com

نوشتهٔ پیشین
فصل 7: چرخه عمر محصول و قیمت گذاری در بازاریابــی
نوشتهٔ بعدی
توسعه کسب و کار چیست؟ 8 مدل آشنایــی با توسعه تجارت
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست