تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟ و 3 روش انجام صحیح این ابزار

تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

SWOT مخفف Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats. نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها است. نقاط قوت و ضعف داخلی و مربوط به شرکت شما هستند. مواردی که شما تا حدودی بر آنها کنترل دارید و می‌توانید آنها را تغییر دهید. به عنوان مثال می‌توان به افرادی که در تیم شما هستند، حق ثبت اختراع و مالکیت معنوی و مکان شما اشاره کرد.

تجزیه و تحلیل swot

فرصت‌ها و تهدیدها خارجی هستند. چیزهایی که خارج از شرکت شما در بازار بزرگتر در حال رخ دادن است. می‌توانید از فرصت‌ها استفاده کرده و در برابر تهدیدها محافظت کنید، اما نمی‌توانید آنها را تغییر دهید. به عنوان مثال می‌توان به رقبا، قیمت مواد اولیه و روند خرید مشتریان اشاره کرد.

تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت ها و تهدیدهای شما را در یک لیست سازمان یافته سازماندهی می‌کند و معمولاً در یک شبکه ساده دو در دو ارائه می‌شود. نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها در یک شبکه 2 در 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا آنها را برای تجارت شما تعریف کند.

چرا تجزیه و تحلیل SWOT انجام می‌شود؟

وقتی برای تجزیه و تحلیل SWOT وقت می‌گذارید، با یک استراتژی قوی برای اولویت‌بندی کارهایی که باید برای توسعه کسب و کار خود انجام دهید، مسلح خواهید شد. ممکن است تصور کنید که از قبل همه چیزهایی را که باید برای موفقیت انجام دهید می‌دانید، اما تجزیه و تحلیل SWOT شما را مجبور می‌کند تا از راه‌های جدید و از جهات جدید به تجارت خود نگاه کنید. شما نقاط قوت و ضعف خود را بررسی خواهید کرد، و چگونه می‌توانید از آنها برای استفاده از فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بازار استفاده کنید.

چه کسی باید تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهد؟

برای موثر بودن تجزیه و تحلیل SWOT، بنیانگذاران و رهبران شرکت باید عمیقاً درگیر شوند. این وظیفه‌ای نیست که بتوان آن را به دیگران واگذار کرد. اما، رهبری شرکت نیز نباید کار را به تنهایی انجام دهد. برای بهترین نتایج، شما می‌خواهید گروهی از افراد را که دیدگاه‌های متفاوتی در مورد شرکت دارند جمع‌آوری کنید. افرادی را انتخاب کنید که می‌توانند جنبه‌های مختلف شرکت شما را نشان دهند، از فروش و خدمات به مشتریان گرفته تا بازاریابی و توسعه محصول. همه باید پشت میز بنشینند.

شرکت‌های نوآور حتی وقتی تجزیه و تحلیل SWOT را انجام می‌دهند و از مشتریان برای دریافت صدای منحصر به فرد خود به ترکیب استفاده می‌کنند، به خارج از رتبه داخلی خود نگاه می‌کنند.

اگر به تنهایی کسب و کاری را راه‌اندازی یا اداره می‌کنید، می‌توانید تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید. از دوستانی که اطلاعات کمی در مورد تجارت شما، حسابدار شما یا حتی فروشندگان و تأمین کنندگان دارند، دیدگاه‌های بیشتری را به کار بگیرید. نکته اصلی این است که دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشیم.

مشاغل موجود می‌توانند از تجزیه و تحلیل SWOT برای ارزیابی وضعیت فعلی خود و تعیین استراتژی برای حرکت رو به جلو استفاده کنند. اما، به یاد داشته باشید که همه چیز در حال تغییر است و شما می‌خواهید استراتژی خود را مجدداً ارزیابی کنید، هر 6 تا 12 ماه یکبار با تجزیه و تحلیل SWOT جدید شروع کنید.

برای استارتاپ‌ها، تجزیه و تحلیل SWOT بخشی از فرایند برنامه‌ریزی کسب و کار است. این به تدوین یک استراتژی کمک می‌کند تا بتوانید با پای راست شروع به کار کنید و مسیر مورد نظر خود را بدانید.

چگونه می‌توان تجزیه و تحلیل SWOT را به روش صحیح انجام داد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، شما می‌خواهید گروهی از افراد را گرد هم بیاورید تا روی تحلیل SWOT کار کنند. برای انجام اینکار، به یک یا دو ساعت بیشتر از مقدار کافی زمان نیاز دارید.

1. افراد مناسب را جمع کنید

افرادی را از قسمت‌های مختلف شرکت خود جمع‌آوری کنید و مطمئن شوید که از هر بخش و تیم نماینده دارید. متوجه خواهید شد که گروه‌های مختلف درون شرکت شما دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی خواهند داشت که برای موفقیت در تجزیه و تحلیل SWOT شما بسیار مهم خواهد بود.

2. ایده‌های خود را بنویسید

انجام تجزیه و تحلیل SWOT مشابه جلسات طوفان فکری است و راه‌های درست و غلطی برای اجرای آنها وجود دارد. من پیشنهاد می‌کنم به همه یک یادداشت چسبناک بدهید و از همه بخواهید بی سر و صدا ایده‌هایی برای شروع کار ایجاد کنند. این مانع از تفکر گروهی می‌شود و اطمینان می‌دهد که همه صداها شنیده می‌شوند.

پس از پنج تا 10 دقیقه طوفان فکری خصوصی، تمام یادداشت‌های چسبنده را روی دیوار بچسبانید و ایده‌های مشابه را با هم گروه‌بندی کنید. در صورتی که ایده شخص دیگری باعث ایجاد فکر جدیدی شد، به هر کسی اجازه دهید در این مرحله یادداشت‌های اضافی، اضافه کند.

3. ایده‌ها را رتبه‌بندی کنید

هنگامی که همه ایده‌ها سازماندهی می‌شوند، وقت آن است که ایده‌ها را رتبه‌بندی کنیم. من دوست دارم از یک سیستم رای‌گیری استفاده کنم که در آن هرکس پنج یا ده “رأی” می‌گیرد که می‌تواند به هر شکلی که دوست دارد توزیع کند. نقاط چسبناک در رنگ‌های مختلف برای این قسمت از تمرین مفید است.

بر اساس تمرین رأی گیری، شما باید یک لیست ایده‌های اولویت‌بندی شده داشته باشید. البته، این لیست اکنون برای بحث و مناظره آماده است، و کسی که در اتاق است باید بتواند آخرین تماس را با اولویت انجام دهد. این معمولاً مدیر عامل است، اما می‌تواند به شخص دیگری که مسئول استراتژی تجاری است واگذار شود.

شما می‌خواهید این فرآیند ایجاد ایده را برای هر چهار ربع تحلیل SWOT خود دنبال کنید: نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها

سوالاتی که می‌تواند به تجزیه و تحلیل شما کمک کند

در اینجا چند سوال وجود دارد که می‌توانید هنگام ایجاد تجزیه و تحلیل SWOT از تیم خود بپرسید. این سوالات می‌تواند به توضیح هر بخش و جرقه زدن تفکر خلاق کمک کند.

نقاط قوت

نقاط قوت، ویژگی‌های داخلی و مثبت شرکت شما هستند. اینها مواردی هستند که تحت کنترل شما هستند.

  • چه فرایندهای تجاری موفق هستند؟
  • چه ویژگی‌هایی در تیم‌های خود دارید؟ (یعنی دانش، آموزش، شبکه، مهارت‌ها و شهرت)
  • چه دارایی‌های فیزیکی مانند مشتریان، تجهیزات، فناوری، پول نقد و ثبت اختراع دارید؟
  • چه مزیت‌های رقابتی نسبت به رقابت خود دارید؟
نقاط ضعف

ضعف‌ها عوامل منفی هستند که از نقاط قوت شما می‌کاهند. اینها مواردی هستند که ممکن است برای رقابتی شدن نیاز به بهبود آنها داشته باشید.

  • آیا مواردی وجود دارد که کسب و کار شما برای رقابت پذیری به آن نیاز داشته باشد؟
  • چه فرایندهای تجاری نیاز به بهبود دارند؟
  • آیا دارایی‌های ملموس مورد نیاز شرکت شما مانند پول یا تجهیزات وجود دارد؟
  • آیا شکافی در تیم شما وجود دارد؟
  • آیا موقعیت مکانی شما برای موفقیت شما ایده‌آل است؟
فرصت‌ها

فرصت‌ها عوامل بیرونی در محیط کسب و کار شما هستند که به احتمال زیاد در موفقیت شما نقش دارند.

  • آیا بازار شما در حال رشد است و آیا روندهایی وجود دارد که مردم را ترغیب به خرید بیشتر از آنچه شما می‌فروشید، کنند؟
  • آیا رویدادهای آینده‌ای وجود دارد که شرکت شما بتواند از آن برای توسعه تجارت استفاده کند؟
  • آیا تغییراتی در مقررات وجود دارد که ممکن است بر شرکت شما تأثیر مثبت بگذارد؟
  • اگر کسب و کار شما راه‌اندازی شده است، آیا مشتریان به شما بسیار فکر می‌کنند؟
تهدیدها

تهدیدها عوامل بیرونی هستند که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید. ممکن است بخواهید برنامه‌های احتمالی را برای مقابله با آنها در صورت وقوع در نظر بگیرید.

  • آیا رقبای بالقوه‌ای دارید که ممکن است وارد بازار شما شوند؟
  • آیا تأمین کنندگان همیشه قادر خواهند بود مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت مورد نیاز تأمین کنند؟
  • آیا پیشرفت‌های آتی در فناوری می‌تواند نحوه انجام تجارت شما را تغییر دهد؟
  • آیا رفتار مصرف کننده به گونه‌ای تغییر می‌کند که می‌تواند بر تجارت شما تأثیر منفی بگذارد؟
  • آیا روندهای بازار وجود دارد که می‌تواند به تهدید تبدیل شود؟

منبع:

liveplan

نوشتهٔ پیشین
تفکر انتقادی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
نه به mmpi2 !!!

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست