تدوین شایستگی های شغلی-تطبیق شغل و شخصیت (4.نتایج انجام پروژه تدوین شایستگی شغلی)

در ادامه مقاله ماتریس شایستگی شغل که بیان کردیم به نتایج انجام پروژه تدوین شایستگی شغلی می پردازیم …

نتایج انجام پروژه تدوین شایستگی شغلی :

نتایج انجام پروژه تدوین شایستگی شغلی را می­توان برای یکپارچه ­سازی و استاندارد­سازی مشاغل دارای نظام سیستماتیک قابل پایش، قابل ارتقاء و بهره ­ورانه در نظر گرفت.

تدوین ماتریس شایستگی­ های شغلی؛ خصوصا در سه سطح این امکان مرحله ­ایی را در اختیار منابع انسانی سازمان قرار می­دهد که برای احراز نیز به همین روش مرحله ­ایی (در صورت نیاز) اقدام کرده و افراد پایش شده را بر اساس نیاز سازمان در ابقاء، انتصابات و بکارگیری­ ها طبقه ­بندی کند و بر این اساس و ایجاد شرایط ارتقاء (مثلا آموزش) اقدام لازم در بکارگیری را انجام دهد.

نتیجه اصلی تدوین شاخص­ های شایستگی شغلی عبارت است از:

  • دسترسی به نظام یکپارچه انطباق شغلی
  • دسترسی به مستندات مدون و آرشیوال در سازمان (قابل به ­روز رسانی در دوره­ های یک تا سه ساله)
  • آشنایی با شیوه­ های علمی با ابزارهای پایا و با روایی جهت به ­روز رسانی ماتریس ­های طراحی شده
  • یکپارچه سازی نظام تدوین ماتریس شایستگی شغلی و ابزارهای غربالگری برای احراز در سطوح مختلف شغلی

توجه: نمونه­ هایی از نتایج غربالگری انطباق سطح 1 (کامل / حرفه­ ایی) شغل و شخصیت به پیوست (شماره 2) آورده شده است.

4 سندرم قابل شناسایی

بزهکاری

مقیاس قابلیت اعتماد بهترین شاخص منفرد از تمایلات بزهکارانه است. اگرچه همه بزهکاران نمرات قابلیت اعتماد پایینی خواهند داشت، اما همه افراد با نمره قابلیت اعتماد پایین بزهکار نیستند. با در نظر گرفتن نمرات در مورد سازگاری و جامعه پذیری، می توان قضاوت بسیار دقیق تری انجام داد.

 به طور خاص، ترکیب نمرات پایین برای سازگاری و قابلیت اعتماد و نمره بالا برای جامعه پذیری نشان می­دهد که فردی بیگانه و ناراضی (تطبیق کم)، دشمنی با قوانین و اقتدار (احتیاط پایین)، اما تکانشی و توجه جوی (جامعه پذیری بالا) است.

خود این سندرم در جمعیت های عادی (مثلاً غیر زندانی) نسبتاً نادر است. البته هنگامی که رخ می­دهد، به فردی اشاره می کند که هویتش شامل سخت گیری، سرکشی و تحقیر قوانین و قراردادهای عادی جامعه است.

تدوین شایستگی شغلی

تدوین شایستگی شغلی

اعتماد به نفس بالا ولی عزت نفس پایین

نوعی از افراد وجود دارد که در ارتباط با دیگران به خوبی برخورد می­کنند اینان به نظر می رسد منعطف­ تر، با اعتماد به نفس، و خوش بین هستند و در مصاحبه بسیار خوب عمل می کنند اما با این وجود، به طور خصوصی به خود شک داشته و نارضایتی از خود دارند.

افراد مبتلا به این سندرم نه روان رنجور هستند و نه بزه­کار، اما مشکلاتی دارند که در عملکرد آن­ها اختلال ایجاد می کند. البته تشخیص این مشکلات در مصاحبه بسیار سخت خواهد بود. احتمال سندرم هسته توخالی با نمرات جاه طلبی و جامعه پذیری در صدک 60 یا بالاتر و نمرات همدلی در صدک 35 یا کمتر مشخص می شود.

تکبر

افرادی که بالاتر از صدک 90 در هوش، همدلی، جاه طلبی، و دوست داشتنی و بالاتر از صدک 65 در قابلیت اعتماد امتیاز می گیرند، بسیار شایسته به نظر می رسند و تأثیر بسیار خوبی بر دیگران خواهند گذاشت. با این حال، بالاتر و فراتر از صلاحیت های خود، ممکن است تا حدودی مغرور باشند.

آنها ممکن است خود را شایسته‌تر از آنچه دیگران می‌بینند ببینند، ممکن است اهداف شغلی خود را به هزینه سازمانی که با آن کار می‌کنند و برای آن‌ها کار می‌کنند، ارتقا دهند، ممکن است بازخوردهای منفی را نادیده بگیرند و ممکن است نسبت به نیازها و انتظارات دیگران به خصوص زیردستان حساس نباشند. جای تعجب نیست که اگر این بازخورد را به آن ها بدهید، ممکن است آن را نادیده بگیرند.

خلاقیت

سندرم خلاقیت با نمرات بالای صدک 65 برای هوش و جاه طلبی و نمرات زیر صدک 35 برای قابلیت اعتماد تعریف می شود. هوش منعکس کننده سبک شناختی مرتبط با خلاقیت است. قابلیت اعتماد کم نشان دهنده انعطاف و تمایل لازم برای به چالش کشیدن مناسبات است. جاه‌طلبی بالا نشان‌دهنده انرژی لازم برای تکمیل وظایف فرد است.

 

کانون ارزیابی و توسعه هوشمند شرکت هوش تجاری کیسان با استناد به رویکردهای علمی در پایش و غربالگری منابع انسانی، در صدد است مستنداتی را با مخاطب خود در میان بگذارد.

مولف و مترجم: دکتر بهروز نقش

 

شغل/شخصیت/کانون ارزیابی هوشمند/تطبیق شغل و شاغل/هوگان/کانون ارزیابی کیسان/آزمون/تطبیق شغل و شخصیت

نوشتهٔ پیشین
تدوین شایستگی های شغلی-تطبیق شغل و شخصیت (3.ماتریس شایستگی شغل)
نوشتهٔ بعدی
تجسم داده و 4 مزایای مهارت ها و تکنیک های آن
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست