تفکر تحلیلی چیست؟ 5 فرایند اصلی تفکر تحلیلــی

نکات مهم

  • مهارت‌های تحلیلی مهارت‌های نرم هستند که به شما کمک می‌کند مشکلات پیچیده را شناسایی و حل کنید.
  • برخــی از مهارت‌های تحلیلی رایج شامل تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، تحقیق و ارتباط است.
  • نشان دادن مهارت‌های تحلیلی در رزومه و مصاحبه‌ها می‌تواند به شما کمک کند یک کاندیدای شغلی رقابتی باشید.

تفکر تحلیلی چیست؟

مهارت‌های تحلیلـی در بسیاری از صنایع مورد نیاز است و در بسیاری از توصیفات شغلی به عنوان یک الزام ذکر شده است. تفکر تحلیلــی می‌تواند به شما در بررسی مسائل پیچیده، تصمیم‌گیری و توسعه راه حل‌ها کمک کند، و شما احتمالاً مهارت‌های تحلیلی زیادی دارید که کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستنـد. در این بخش از آموزش‌های کیسان، ما تعریف تفکر تحلیلی را بررسی می‌کنیم، چگونه می‌توان مشخص کرد که کدام یک از این مهارت‌ها را دارید و چگونه این ویژگی‌ها را در طول فرایند استخدام برجسته کنید.

مهارت‌های تحلیلی چیست؟

مهارت‌های تحلیلـی ویژگی‌ها و توانایی‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند موضوعی را مشاهده، تحقیق و تفسیر کنید تا ایده‌ها و راه حل‌های پیچیده‌ای را توسعه دهید. شما می‌توانید تفکر تحلیلی را تقریباً در هر موقعیتــی مانند توسعه یا بهبود برنامه‌ها یا محصولات، مسائل مربوط به رابطه، فرایندها، شناسایی نیازهای مخاطبان و مشتریان و موارد دیگر به کار بگیرید. تجزیه و تحلیل یک موضوع به این معنـی است که شما درک عمیقی از آن را پرورش داده‌اید و می‌توانید با برخی، از تخصص با آن صحبت کنید.

اکثر تفکرات تحلیلـی نیاز به آزمایش و خطا دارند. کسانی که دارای مهارت تفکر تحلیلی قوی هستند اغلب قادرند موقعیت، موضوع یا مشکل را به سرعت تجزیه و تحلیل کنند و اغلب در تنظیم تیم برای رسیدن به اهداف خوب کار می‌کنند.

فراینـد تفکر تحلیلی

فرایند استفاده از مهارت‌های تحلیلی شما معمولاً شامل چندین مرحله است، از جمله:
1. شناسایی یک موضوع، مشکل یا مسئله
2. جمع آوری اطلاعات از طریق آزمایش و مشاهده
3. ایجاد راه‌ حل‌ها یا عمق بخشیدن به درک خود از موضوع
4. آزمایش راه حل‌ها یا ایده‌های جدید بر اساس آنچه آموخته‌اید
5. پس از تجزیه و تحلیل، یا بررسی راه حل‌های موثر، برای ارزیابی و بکارگیری دانش جدید خود

یکی از عناصر کلیدی تفکر تحلیلی، توانایـی شناسایی سریع روابط علت و معلولی است. این بدان معناست که درک کنید که چه اتفاقی ممکن است در طول فرایند حل مسئله رخ دهد، و نحوه ارتباط ایده‌های جدید با موضوع اصلی را بررسـی کنید.

چرا مهارت‌های تحلیلـی مهم هستند؟

مهارت‌های تحلیلی مهم هستند زیرا به شما این امکان را می‌دهند که برای مشکلات رایج راه حل پیدا کنید و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد اقدامات بعدی اتخاذ کنید. درک مشکلات و تجزیه و تحلیل وضعیت برای راه حل‌های مناسب یک مهارت کلیدی در هر موقعیت در هر سطح است. توسعه این توانایـی می‌تواند کار شما را بهبود بخشد، به شما در دستیابی به اهداف شرکت و در نهایت حمایت از اهداف شغلی شخصی شما کمک کند.

استفاده از مهارت‌های تحلیلـی در کارهای روزمره نشان می‌دهد که شما یک متفکر قابل اعتماد و عملگرا هستید و می‌توانید تصمیمات خود را بر اساس داده‌های معنی‌دار تنظیم کنید. به عنوان مثال، شما زمان محدودی را برای کار روزانه در اختیار دارید. تصمیم‌گیری در مورد نحوه گذراندن وقت خود به نحوی که بر تجارت شما تأثیر بگذارد، می‌تواند به سرعت شما را به یک عضو ارزشمند و ضروری تیم تبدیل کند. می‌توانید از مهارت‌های تحلیلـی خود برای تعیین اینکه کدام وظایف به شما کمک می‌کند تا بیشتر به اهداف خود برسید استفاده کنید.

اگر به دنبال نقشی خاص برای تجزیه و تحلیل مانند تحلیلگر داده یا تحلیلگر آزمایشگاهی هستید، باید مهارت‌های تفکر تحلیلی خاص صنعت خود را ایجاد کنید. در حالی که تفکر تحلیلی یک مهارت نرم است، مشاغل تحلیلگر همچنین از شما می‌خواهد که مهارت‌های سخت و خاصی را در ارتباط با موقعیت داشته باشید. این امر در مورد نقش‌های دارای دانش فنی مورد نیاز مانند پرستاری، مهندسـی یا تحقیقات علمی نیز صدق می‌کند.

بسیاری از مشاغل دیگر، از جمله برنامه نویسی کامپیوتر، معماری، تدریس و خدمات به مشتریان، به طور منظم نیاز به استفاده از مهارت‌های تحلیلی دارند.

چندین مهارت تحلیلی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:
1. تفکر انتقادی

مهارت‌های تفکر انتقادی در هر شغلی در هر سطحـی از همکاران و مشارکت کنندگان فردی گرفته تا مدیران عامل و کارآفرینان ضروری است. مهارت‌های تفکر انتقادی این توانایی را ایجاد می‌کند که از یک ایده، ادعا یا عقیده‌ای که پیش روی شماست سوال کنید. به عنوان مثال، اگر به شما گفته شده است که یک کار خاص را نمی‌توان انجام داد یا یک هدف مشخص را نمی‌توان برآورده کرد، مهارت‌های تفکر انتقادی مستلزم این است که شما سوالات عمیق‌تری بپرسید تا بتوانید بفهمید که ریشه این مسئله چیست:

  • چرا نمی‌توان آن را انجام داد؟
  • آیا زمان، پول، نیروی انسانی یا تخصص به ما اجازه می‌دهد تا مسئله را حل کنیم؟
  • آیا سرمایه‌گذاری در حل مسـئله ارزش پاداش را دارد؟
  • به جای حل این مسئله، ممکن است وقت خود را صرف چه چیزی کنیم و سرمایه‌گذاری در آنجا چه عواقبــی خواهد داشت؟
نکته:

متفکران انتقادی همچنین می‌توانند همه جنبه‌های یک مشکل را شناسایی کرده و علت وجود یک مشکل را درک کنند. آنها برای درک کامل یک مشکل وقت می‌گذارند تا بتوانند کارایی لازم را ایجاد کنند.

2. تجزیه و تحلیـل داده‌ها و اطلاعات

تجزیه و تحلیل اطلاعات یکی از بخش‌های اصلی تفکر تحلیلی است. هنگامی که مشکلی مشخص شد، مهم است که بدانید چگونه داده‌ها یا اطلاعاتــی را که برای حل مشکل ضروری است بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. جمع‌آوری داده‌های مناسب بخشی جدایی ناپذیر از توانایی بکارگیری مهارت‌های تفکر تحلیلـی است. برای شروع با داده‌های مناسب، مهم است که ابتدا سوالات مناسب برای پرسیدن را بدانید.

3. تحقیق

تحقیق بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند تفکر تحلیلی است. هنگامـی که یک مشکل مشخص شد، انجام تحقیقات برای حل آن مهم است. تحقیقات به سادگی می‌تواند از یک همکار یا مدیر که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد مشکل داشته باشد، برای جستجوی آنلاین گسترده‌تر از طریق منابع رسمی انجام شود. بخشی از فرایند تحقیق همچنین شامل دانستن این است که چه اطلاعاتـی برای حل مشکل، ارزشمند یا ضروری است.

4. ارتباطات

ضروری است که در هنگام شناسایی مشکلات، توسعه راه حل‌ها، انجام تحقیقات و بحث در مورد نتایج، ارتباط مداوم با ذینفعان داشته باشید. هنگامی که یک مشکل یا راه حل مشخص شد، اطلاع‌رسانی آن به یک فرد، تیم یا شرکت برای دستیابی به هدف نهایی ضروری است. انتقال این اطلاعات به طور واضح و کامل یک مهارت کلیدی در فرایند تفکر تحلیلــی است.

5. حل مسئله

شما از مهارت‌های تفکر تحلیلـی برای مرتب‌سازی و سازماندهی داده‌های کشف شده در مرحله تحقیق برای یافتن راه حلی منطقی و موثر با مهارت حل مسئله استفاده خواهید کرد.

چگونه مهارت‌های تحلیلـی خود را تقویت کنید

بهبود مهارت‌های تحلیلـی می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف مختلف شغلی کمک کند. برجسته کردن مهارت‌های تحلیلی خود در رزومه و در طول مصاحبه نیز می‌تواند به شما کمک کند تا هنگام درخواست شغل به عنوان یک نامزد در روند استخدام متمایز شوید.

برای بهبود مهارت‌های تحلیلی خود، برخـی از مراحل زیر را در نظر بگیرید:
  • نقش‌های رهبری را بر عهده بگیرید که نیاز به استفاده از مهارت‌های تحلیلی انتقادی دارد.
  • مهارت‌های کلیدی تحلیلـی را در نقش فعلی خود تمرین کنید.
  • در کلاس‌هایی شرکت کنید که بر استفاده از مهارت‌های تحلیلی تأکید دارد.
  • شرکت در فعالیت‌هایی که نیاز به استفاده از مهارت‌های تحلیلـی مانند ورزش‌های گروهی، بازی‌ها یا مطالعه دارد.
  • از متخصصان رشته یا صنعت مورد نظر خود مشاوره یا راهنمایـی بگیرید.
  • در مورد بهترین شیوه‌های صنعت خود تحقیق کنید.
  • دانش موضوعی خود را تقویت کنید، که برای حل سریعتر مشکلات ضروری است.

مدتی وقت بگذارید تا در نظر بگیرید که کدام مهارت‌های تحلیلـی را دارید و در چه مواردی جای پیشرفت دارید. زمان‌های خاصی را که از تفکر تحلیلی برای بهبود چیزی استفاده کرده‌اید یا مشکلی را حل کرده‌اید، در محل کار، موقعیت داوطلبانه یا مدرسه استفاده کنید.

منبع:

www.indeed.com

نوشتهٔ پیشین
تجارت الکترونیک چیست؟ 7 مدل تجارت الکترونیکــی + مزایا و معایب
نوشتهٔ بعدی
مدل کسب و کار چیست؟
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست