روابط بین فردی چیست؟ 5 مرحله موجود در یک رابطه

پیوند قوی بین دو یا چند نفر به روابط بین فردی اشاره دارد. جاذبــه بین افراد آنها را به یکدیگر نزدیک می‌کند و در نهایت منجر به یک رابطه بین فردی قوی می‌شود.

روابط بین فردی چیست؟

اشکال روابط بین فردی

یک رابطه بین فردی می‌تواند بین هر یک از موارد زیر ایجاد شود:

  • افرادی که در یک سازمان با هم کار می‌کنند
  • افرادی که در یک تیم کار می‌کنند
  • رابــطه زن و مرد (عشق، ازدواج)
  • رابــطه با اعضای نزدیک خانواده و بستگان
  • رابــطه کودک با والدینش
  • رابــطه بین دوستان

رابطه همچنین می‌تواند در یک گروه ایجاد شود (رابطه دانش آموزان با معلم خود، ارتباط یک معلم با شاگردانش و غیره) باید دارای روابط بین فردی باشد. افراد در روابط بین فردی باید اهداف مشترکــی داشته باشند. آنها باید کم و بیش علایق مشابهی داشته باشند و در یک خط فکر کنند. همیشه بهتر است افرادی از زمینه‌های مشابــه باشند.

افراد در روابط بین فردی باید به نظرات و عقاید یکدیگر احترام بگذارند. احساس اعتماد مهم است. افراد برای برقراری رابطه سالم بین فردی باید به یکدیگر وابسته باشند. شفافیت نقش محوری در روابط بین فردی ایفا می‌کند. برای یک فرد مهم است که صادق و شفاف باشد.

روابط بین فردی بین زن و مرد

یک رابطه بین فردی قوی بین زن و مرد منجــر به دوستی، عشق و سرانجام ازدواج می‌شود. احساس تعهد در ازدواج و روابط عاشقانه ضروری است. شرکا باید احساس کنند که به یکدیگــر وابسته هستند و از همه مهمتر به یکدیگر اعتماد کنند. روبرت استرنبرگ، روانشناس معروف، نظریــه مثلثی عشق را در روابط بین فردی مطرح کرد. طبق نظریه مثلثی عشق، سه مولفه زیربنای روابط عاشقانه و ازدواج است.

  • شور و اشتیاق
  • صمیمیت
  • تعهد

میزان عشق در هر رابطه‌ای با سه جزء فوق رابطه مستقیم دارد. هر سه جزء بیشتــر، رابطه قویتــر است.

اشتیاق

اشتیاق به جذابیت جسمــی و جنسی بین دو فرد اشاره دارد. افراد باید از نظر جسمــی نسبت به یکدیگر احساس جذابیت کنند تا جذابیت آنها برای مدت طولانی‌تری در رابطه باقــی بماند.

صمیمیت

میزان نزدیکـــی بین دو فرد در یک رابطه به صمیمیت اشاره دارد. شرکا باید با یکدیگر تعامل کنند و پیوند قوی بین آنها ضروری است.

تعهد

تصمیم دو فرد برای ماندن در کنار هم برای همیشه تعهد نامیده می‌شود. تعهد چیزی نیست جز این که دو نفر تصمیم بگیرند با هم بمانند یا با ازدواج وارد زندگی مادام العمر شوند. اگر هریک از عوامل فوق در رابطه از بین رفته باشد، عشق در مدت کوتاهــی از بین می‌رود و باعث مشکلات و ناراحتی‌ها می‌شود.

رابطه بین دوستان

دوستان باید با هم صادق باشند. در مواقع ضروری در کنار دوستان خود باشید. از کشیدن پا، انتقاد و مسخره کردن دوستان خود اجتناب کنید. سعی کنید دوستی را با عشق مخلوط نکنید زیرا مشکلات و سوء تفاهم‌ها را ایجاد می‌کند. روابط بین فردی بین فرزندان و والدین آنها، برادر و خواهر، اعضای نزدیک خانواده یا بستگان حول محور اعتماد، تعهد و مراقبت است.

مراحل روابط بین فردی

روابط بین فردی به ارتباط قوی بین افراد با علایق و اهداف مشترک اشاره دارد. احساس اعتماد، وفاداری و تعهد در یک رابطه ضروری است. افراد برای جلوگیری از سوء تفاهم و درگیری در روابط باید به شرکای خود اعتماد کرده و به آنها احترام بگذارند. مراحل یک رابطه بین فردی طول می‌کشد تا یک رابطه رشد کند و آزمون زمان را پشت سر بگذارد.

در رابطه دو احتمال وجود دارد

احتمال اول: ممکن است دو نفر به عنوان یک غریبــه صرف رابطه را شروع کنند. آنها به آرامی یکدیگــر را می‌شناسند و بتدریج از نظر احساسی و ذهنی به شریک زندگی خود وابسته می‌شوند. چنین روابطــی اغلب منجر به تعهدات پایدار می‌شود که در آن افراد تصمیم می‌گیرند تا زمانــی که مرگ آنها را از یکدیگر جدا نمی‌کند با یکدیگر باشند.

احتمال دوم: دو نفر ممکن است خوب شروع کنند اما به زودی با مشکل روبرو می‌شوند. مشکلات در روابط زمانــی شروع می‌شود که افراد نظرات، دیدگاه‌های متفاوتــی دارند و در دستیابی به راه‌حلی قابل قبول از طرف دیگر موفق نمی‌شوند. در چنین مواردی افراد تصمیم می‌گیرند از یک رابطه برای شروعی تازه حرکت کنند.

به گفته جورج لوینگر، روانشناس معروف، هر رابطه‌ای پنج مرحله را طــی می‌کند.
مرحله اول – آشنایــی

George Levinger در روابط بین فردی

آشنایی به شناخت یکدیگر اشاره دارد. برای شروع رابطه افراد باید یکدیگر را به خوبی بشناسند. دو نفر ممکن است در جایی ملاقات کرده و بلافاصله آن را کنار بگذارند. افراد احساس جذب یکدیگر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند وارد رابطه شوند. دوستان مشترک، گردهمایی‌های اجتماعــی، سازمان‌های مشابه نیز به مردم کمک می‌کنند تا ملاقات کنند‌، یخ را بشکنند، با یکدیگر آشنا شوند و رابطــه برقرار کنند.

مرحله دوم – مرحلــه ساخت

این مرحله‌ای است که رابطه واقعاً رشد می‌کند. افراد دیگر بیگانه نیستند و به یکدیگر اعتماد می‌کنند. افراد باید با یکدیگر سازگار باشند تا رابطه به مدت طولانی‌تری ادامه یابد. افرادی که دارای علایق و پیشینه‌های مشابه هستند در مقایسه با افراد با پیشینه‌های مختلف و اهداف متفاوت تمایل بیشتری به یکدیگر دارند. مرحله ایجاد در یک رابطه اغلب با نزدیک شدن دو فرد به یکدیگر، مشتاق و احساس همدیگر، مشخص می‌شود.

مرحله سوم – مرحله ادامه

این مرحله‌ای است که رابطه به تعهدات پایدار تبدیل می‌شود. این زمانــی است که مردم بعد از اینکه یکدیگر را به خوبی می‌شناسند تصمیم می‌گیرند در جمع یکدیگــر باشند و ازدواج کنند. اعتماد و شفافیت برای جذاب ماندن رابطه برای همیشه ضروری است.

مرحله چهارم – وخامت

همه روابط از این مرحله عبور نمی‌کنند. عدم سازگاری، اعتماد، عشق و مراقبت اغلب منجــر به سوء تفاهم و مشکلات جدی در روابط می‌شود. گاهی اوقات افراد برای سازگاری با یکدیگر بسیار مشکل دارند و در نهایت تصمیم می‌گیرند که رابطه خود را به پایان برسانند. سازش بخشــی جدایی ناپذیر از هر رابطه است. افرادی که از سازش با یکدیگر خودداری می‌کنند، دشوار است که رابطه را به سطح بعدی برسانند.

مرحله پنجم – مرحله خاتمــه

پنجمین و آخرین مرحله پایان یک رابطه است. رابطه به دلایل زیر قطع می‌شود.

  • مرگ هر یک از شرکا
  • طلاق
  • جدایش، جدایــی

یک رابطــه ایده‌آل منجر به تعهدات دائمی و ازدواج ختم می‌شود در حالــی که برخی از روابط با یک شروع مثبت شروع می‌شوند اما ناگهان به پایان می‌رسند.

منبع:

Managementstudyguide.com

نوشتهٔ پیشین
فصل 5: استراتژی مشتری مداری چیست؟
نوشتهٔ بعدی
فصل 6: ایجاد ارزش برای مشتری چیست؟ و چگونه صورت میگیرد؟

4 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست