شرط if و پیدا کردن بزرگترین عدد بین دو عدد در زبان برنامه نویسی پایتون

در ادامه مقاله قبل تحت عنوان «جمع دو عدد در زبان برنامه نویسی پایتون» www.keysun-co.com  قصد داریم در این مقاله کدی را بنویسیم که دو عدد را به عنوان ورودی دریافت کرده و در خروجــی بزرگترین عدد را چاپ کند.

شرط if در زبان برنامه نویسی پایتون

برای این کار ابتدا همانطور که در مقاله قبل به آن پرداختیم، دو عدد را به عنوان ورودی دریافت می‌کنیم.

اکنون باید کد را به صورتی بنویسیم که دو عدد ورودی را با هم مقایسه کرده و بزرگترین عدد را چاپ کند برای نوشتن این کد نیاز به شرط if داریم. شرط if به این ترتیب است که ابتدا کلمه if را وارد کرده و سپس در مقابل آن عبارت شرط را وارد می‌کنیم (اگر عدد اول از عدد دوم بزرگتر بود) سپس شرط را به این صورت وارد می‌کنیم .

در این مرحله با زدن Enter نشانگر ماوس یک tab جلو می‌آید، این به این معنی است که جمله بعدی حتماً باید در بدنه if نوشته شود، در این خط متغیری تعریف کرده و اضافه می‌کنیم که عدد اول را به عنوان پاسخ داخل متغیر قرار بدهد، سپس دوباره کلید Enter را زده و نشانگر را یک tab عقب می‌بریم و جمله else را اضافه می‌کنیم به این معنی که عدد دوم را به عنوان عدد بزرگتر در نظر بگیرد.

سپس علامت ” : ” را مقابل else قرار داده و در خط بعد در بدنه else متغیری را تعریف کرده و عدد دوم را در آن وارد می‌کنیم. در انتها نیز برای چاپ جمله، print را وارد کرده و متغیری که حاوی پاسخ می‌باشد را وارد می‌کنیم. سپس کد را اجرا می‌کنیم. (می‌توانیم با اعداد منفــی نیز کدمان را امتحان کنیم.)

در 90 درصد موارد سعی می‌کنیم کد را به گونه‌ای بنویسیم که از جمله else استفاده نکنیم، چون این جمله در کدهای بزرگ می‌تواند مشکلاتــی را ایجاد کند. برای این کار لازم است که مقداری را به عنوان پیش فرض تعریف کنیم، به عنوان مثال قبل از عبارت شرطــی متغیری تعریف کرده و یکی از دو عدد ورودی را به عنوان عدد بزرگتــر در نظر می‌گیریم. و سپس جمله if را وارد می‌کنیم. و دیگر نیازی به else نیست چون یکی از اعداد را به عنوان پیش فرض جواب در نظر گرفته‌ایم. این تکنیک را تکنیک Default Value می‌گوییم.

ویدیو مربوط به این آموزش را می‌توانید در صفحه آپارات (شرکت هوش تجاری کیسان) ما مشاهده کنید.

در مقاله بعد تحت عنوان « توابع در پایتون » به بررســی توابع در زبان برنامه نویسی پایتون خواهیم پرداخت.

نوشتهٔ پیشین
5 تفاوت هوش تجاری و هوش مصنوعی
نوشتهٔ بعدی
5 تفاوت اصلی رهبری و مدیریت چیست؟
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست