سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟ 6 مزیت کاربردی CMS

سیستم مدیریت محتوا

(CMS) مخفف (Content Management System)، یک برنامه کاربردی است که برای مدیریت محتوای وب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اجازه می‌دهد تا چندین مشارکت کننده برای ایجاد، ویرایش و انتشار محتوا عملیات انجام دهند. محتوا معمولاً در یک پایگاه داده ذخیره می‌شود و در یک لایه ارائه بر اساس مجموعه‌ای از قالب‌ها نمایش داده می‌شود. به زبان ساده‌تر CMS نرم‌افزاری است که شما بدون نیاز به کدنویسی در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید سایت خود را طراحی و راه اندازی کنید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

تاریخچه

سامانه‌های مدیریت محتوا به صورت متن‌باز از سال ۱۹۹۰ پدیدار شدند. از مهم‌ترین سامانه‌های متن‌باز دنیا جوملا، وردپرس، پرستاشاپ و دروپال می‌توان اشاره کرد. شما می‌توانید به راحتی یکی از سامانه‌های متن باز را روی فضای مجازی آپلود کرده و اقدام به طراحی سایت کنید.

مزایای سیستم مدیریت محتوا

1. انتشار محتوا بدون هیچ زحمتی

CMS حتی بدون داشتن مهارت‌های فنی برای انتشار محتوا، ایجاد وبسایت‌ها و ویرایش محتوا را با استفاده از یک داشبورد ساده اجازه می‌دهد.

2. برنامه‌ریزی محتوای مناسب

در سیستم‌های مدیریت‌محتوا شما می‌توانید پست‌ها را برنامه‌ریزی کنید تا برای پاسخگویی به نیازهای کسب وکار، رویدادهای کسب و کار یا راه‌اندازی محصول منتشر کنید.

3. با هر کسب و کاری کار می‌کند

شما هر کسب و کاری را می‌توانید به CMS به راحتی راه‌اندازی کنید. در حال حاضر با توجه به وضع جامعه امروزی ما، که تمام کسب و کارها به سمت آنلاین شدن می‌روند استفاده از CMS  می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

4. مقرون به صرفه و آسان برای کنترل

CMS اجازه می‌دهد تا مبتدیان برای مدیریت سایت‌های خود بدون تکیه بر توسعه دهندگان وب با قیمت بالا، برای انجام تعمیر و نگهداری سایت و یا تغییرات معمول اقدام نمایند. یک سیستم مدیریت‌محتوا به شما اجازه می‌دهد تا انتخاب کنید که چه کسی دسترسی به سایت شما را داشته باشد.

5. طبیعت همکاری با کاربران

یکی از مزایای اصلی CMS، طبیعت همکاری آن است. کاربران متعدد می‌توانند وارد سیستم شوند و محتوای خود را برنامه‌ریزی کنند، محصول یا محتوا را منتشر کنند. از آنجا که رابط کاربری معمولاً مبتنی بر مرورگر است، CMS را می‌توان از هر تعداد کاربران از هر نقطه دسترسی پیدا کرد.

6. ارتباط خوب با افراد غیر فنی

مزیت عمده CMS، این است که اجازه می‌دهد تا افراد غیر فنی که زبان‌های برنامه‌نویسی را نمی‌دانند به راحتی محتوای وب خود را ایجاد و مدیریت کنند. پلتفرم مدیریت محتوای معمولی به کاربران اجازه می‌دهد تا متن را وارد کنند و تصاویر را بدون نیاز به دانستن هر HTML یا CSS آپلود کنند.

انواع سیستم مدیریت محتواcms چیست؟

انواع CMS

در حالی که صدها سیستم عامل CMS وجود دارد، ما برخی از محبوب‌ترین آنها را معرفی میکنیم:

  • دروپال
  • جوملا
  • مگنتو
  • modx
  • squarespace
  • WIX
  • weebly
  • وردپرس
کدام CMS برای کسب وکار شما مفید است؟

قبل از انتخاب یک سیستم مدیریت‌محتوا، برای ارزیابی شیوه‌های مدیریت اطلاعات شرکت و اهداف کلی کسب و کار با توجه به انتشار محتوا، باید تحقیق کنید. شما باید با ایجاد لیستی از مشکلات کسب و کار که در حال تلاش برای حل و یا هر گونه الزامات خاصی که ممکن است داشته باشید، شروع کنید. این به شما کمک خواهد کرد که سیستم مدیریت محتوای مناسب را انتخاب کنید. یکی که از نیازهای کسب و کار شما، داشتن پشتیبانی است.

CMS در تمام اشکال و اندازه‌ها، هر کدام با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و مزایای خود وجود دارند. برخی از آنها به طور ایده‌ال برای وبلاگ‌نویسی مناسب هستند؛ اما انواع دیگری از آنها ممکن است به تجارت الکترونیک با ویژگی‌های قیمت و عملکرد حسابداری متناسب باشند. مشخصه بر اساس نیازهای شرکت و منابع شرکت شما متفاوت خواهد بود.

ویژگی‌های سیستم مدیریت‌محتوا

مانند هر نوع نرم‌افزاری، زمانی که وارد سیستم عامل‌های CMS می‌شوید، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. ما بهترین سیستم‌های مدیریت CMS را در این مطلب معرفی کردیم. در حالی که انواع مختلفی از نرم افزار CMS وجود دارد، همه آنها ویژگی‌های خاصی را به اشتراک می‌گذارند. در زیر چندتا از رایج‌ترین ویژگی آنها را بررسی می‌کنیم.

داشبورد وبسایت (پیشخوان)

یک سیستم مدیریت‌محتوای خوب به شما امکان می‌دهد از یک رابط کاربری ساده برای ایجاد وبسایت‌ها استفاده کنید. به عنوان صاحب وبسایت، می‌توانید به Dashboard وبسایت وارد شوید تا وبسایت خود را سفارشی کنید. داشبورد همچنین می‌تواند به نام Backend یا Admin یک وبسایت نامیده شود.

تم‌ها برای سفارشی کردن طراحی
  • سیستم‌های CMS معمولا به شما اجازه می‌دهد تا با انتخاب یک قالب یا موضوع، وبسایت خود را تغییر دهید.
  • تم‌ها قالب‌های پیش طراحی شده هستند که به شما اجازه می‌دهند طرح‌ها، رنگ‌ها، فونت‌ها و سایر جنبه‌های طراحی وبسایت را تغییر دهید.
  • وردپرس دارای هزاران تم رایگان و در دسترس است.
ویرایشگر خوب برای محتوا

سیستم‌های مدیریت CMS شامل یک ویرایشگر محتوا هستند که می‌توانید از آنها برای ایجاد و انتشار صفحات وب خود استفاده کنید. همانطور که متن را ویرایش می‌کنید، می‌توانید، پیش‌نمایش محتوا را ببینید. CMS همچنین به شما امکان آپلود تصاویر و سایر فایل‌های رسانه‌ای را به وبسایت شما می‌دهد.

پلاگین‌ها و پسوند

بسیاری از سیستم عامل‌های CMS به شما امکان اضافه کردن ویژگی‌های جدید و تغییر سایت خود را به روش‌های دیگر با اضافه کردن پلاگین‌ها می‌دهند. پلاگین‌ها در یک وبسایت مانند برنامه‌های گوشی هوشمند هستند. شما به راحتی می‌توانید آنها را برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید و توابع به وبسایت خود نصب کنید. شما می‌توانید از آنها برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید مانند فرم تماس یا ادغام رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. وردپرس با بیش از 57،000 پلاگین رایگان همراه است.

مدیریت کاربران

با CMS، شما به راحتی می‌توانید به دیگران دسترسی پیدا کنید تا محتوای خود را در وبسایت منتشر کنید. شما حتی می‌توانید آنها را به نقش‌های مختلف کاربر برای کنترل آنچه که آنها دسترسی دارند اختصاص دهید.

قابلیت سفارشی کردن

دیزاین وبسایت خود را آسان تغییر دهید یا آن را با لوگو، رنگ‌ها و سبک‌های خود سفارشی‌سازی کنید. شما همچنین می‌توانید از پلاگین‌ها برای اضافه کردن ویژگی‌های بیشتر استفاده کنید.

کدام پلت فرم CMS بهترین کارایی را دارد؟

اگر شما در حال بررسی یک وبسایت یا ارتقاء آن هستید، باید به هزینه، سهولت استفاده، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری CMS خود نگاه کنید. بسیاری از گزینه‌های CMS وجود دارد که برای ایجاد یک وبسایت مناسب است. شما ممکن است از سیستم عامل‌های CMS مانند وردپرس، دروپال، جوملا، Squarespace، Weebly، WiX و… آشنا باشید.

وردپرس

وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است. این CMS بیش از 38 درصد از تمام وبسایت‌های اینترنتی را شامل می‌شود. ما معتقدیم که وردپرس بهترین CMS مطلوب است. بر خلاف برخی از گزینه‌های دیگر، وردپرس بهترین سازندگان صفحه، کشیدن و رها کردن را دارد، دارای پلاگین‌های رایگان است، با صدها برنامه دیگر، هزاران تم رایگان را انتخاب می‌کند.

وردپرس چیست؟cms چیست؟

وردپرس چیست؟

وردپرس در ابتدا یک بستر وبلاگ ساده بود، با این وجود خیلی زود به یک سیستم مدیریت‌محتوا (CMS) با ویژگی‌های بیشتر تبدیل شد. این نرم‌افزار به زبان اسکریپت‌نویسی PHP نوشته شده است. تمام محتوای وبسایت، از جمله تنظیمات‌، پست‌های وبلاگ و صفحات، در یک پایگاه‌داده ذخیره می‌شوند. MySQL محبوب‌ترین انتخاب پایگاه داده است، اما برخی از دارندگان وبسایت تصمیم می‌گیرند از یک راه‌حل جایگزین مانند MariaDB یا SQLite استفاده کنند.

هزینه یک پلتفرم CMS چقدر است؟

پس از خواندن همه چیز در مورد مزایای استفاده از CMS، ممکن است کنجکاو باشید که راه‌اندازی سایت با CMS چقدر هزینه دارد؟ برخی از سیستم‌های مدیریت CMS می‌توانند گران باشند، بسته به ویژگی‌هایی که انتخاب می‌کنید. بسیاری از آنها دارای هزینه اشتراک هستند که می‌توانند به صدها دلار در سال تقسیم شوند. اما نرم‌افزار WordPress CMS صد درصد رایگان و منبع باز است. در حالی که این نرم‌افزار رایگان است، شما فقط باید میزبانی وب و نام دامنه را خریداری کنید.

در اصل هزینه راه‌اندازی سایت با یک سیستم مدیریت‌محتوا مثلا وردپرس فقط و فقط هزینه هاست و دامنه میباشد که شما با خریداری اینها می‌توانید یک سایت شخصی راه‌اندازی کنید.

سخن پایانی

ما امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند تا بدانید که CMS چیست؟ و کدام CMS برای شما بهترین انتخاب است!

منبع

wpbeginner

optimizely

نوشتهٔ پیشین
تبیین شاخص شایستگی‌های شغل براساس شاخص‌ های بنیادین روان و شخصیت
نوشتهٔ بعدی
23 محدودیت و موانع آموزش کارکنان در سازمان‎ها 
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست