ضرورت و اهمیت فناوری اطلاعات در کانون ارزیابی و توسعه مدیران

اهمیت فناوری اطلاعات

 

در دنیای امروز توجه به منابع انسانی به عنوان سرمایه بی بدیل سازمانی به نحو چشم‌گیری افزایش یافته است. این توجه ناشی از آن است که سازمان‌های امروزی بیش از هر زمان دیگر به مدیران و کارکنان شایسته، لایق و البته مجرب نیاز دارند. در همین راستا ارزیابی و توسعه شایستگی‌های منابع‌انسانی، بویژه شایستگی‌های مدیران به عنوان کلیدی‌ترین افراد یک سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به نیاز سازمان‌ها به مدیران و کارکنان توانمند وشایسته، لزوم بهره‌گیری از تکنیک‌های نوین مدیریتی در مسیر ارزیابی و توسعه شایستگی‌های سرمایه‌های انسانی، بیش از پیش احساس می‌شود.

اهمیت فناوری در کانون توسعهیکی از این تکنیک‌ها، کانون ارزیابی مدیران است، که برخلاف نامش به مکان یا محل خاصی اطلاق نمی‌گردد. کانون ارزیابی ترکیبی ساختاریافته از روش‌ها و تکنیک‌های ارزیابی است. که با استفاده از فنون استاندارد و تحت شرایط کنترل شده به ارزیابی شایستگی‌های مدیریتی کمک می‌کند. در کانون ارزیابی ظرف مدتی بسیار کوتاه حجم گسترده‌ای از داده‌ها ایجاد می‌گردد. این حجم از داده حاصل نتایج ارزیابی رفتارهای ارزیابی‌شوندگان و همچنین آزمون‌های روان‌شناسی و شخصیت‌شناسی است، بی شک جمع آوری، ساماندهی و تحلیل این حجم داده و تجمیع آنها تنها با پشتیبانی فناوری اطلاعات، سامانه‌ها و نرم‌افزارهایی که به مدد این حوزه از دانش روز طراحی و مهیا شده‌اند، امکان پذیر می‌گردد.

فناوری اطلاعات و در کنار آن نگرش فناورانه زمینه مناسب را برای جمع آوری، پالایش و پردازش داده های بسیار گسترده حاصل از ارزیابی شایستگی ها در جهت اجرای کانون ارزیابی هوشمند فراهم آورده و موجب سهولت در تصمیم گیری  برای دستیابی به وضعیت مطلوب در حوزه شایستگی های منابع انسانی می گردد.

مروری بر کانون ارزیابی

کانون ارزیابی

اهمیت فناوری اطلاعات

افزایش نیاز سازمان‌ها به مدیران و کارکنان شایسته و توانمند، نیاز به بهره‌گیری از روش‌ها و تکنیک‌های نوین ارزیابی و توسعه شایستگی‌ها را در جهت حفظ و نگهداری هوشمندانه سرمایه‌های انسانی اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. در گذشته و حتی حال حاضر در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها، شرایط احراز یک شغل براساس رشته و مدرک تحصیلی، سوابق و تجربیات، نظر مدیر مافوق، شناخت موردی و شخصی از فرد و گاهی با توجه به نتایج حضور فرد در مصاحبه شغلی تعریف می‌شد.

این روش دقت و اعتبار چندانی نداشته و متکی به اطلاعات پراکنده‌ای است که رابطه آن با شایستگی‌های مورد نیاز و شاخص‌های سازمانی روشن نیست. چرا که متغیرهای محیطی مختلف بر انتخاب فرد برای تصدی شغل مورد نظر بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در مقابل کانون‌ارزیابی، از تکنیک‌ها، روش‌ها و ابزارهای متعدد استفاده می‌کند تا بتوان شایستگی‌ها و قابلیت‌های فرد را از زوایا و ابعاد مختلف مورد سنجش قرار داد.

کانون ارزیابی مدیران

کانون ارزیابی به مدیران و برنامه‌ریزان منابع انسانی کمک می‌کند تا مناسب‌ترین فرد را برای شغل مورد نظر انتخاب کنند. این نوع کانون‌ها داده‌های لازم را برای تصمیم‌گیری در مورد جذب، انتصاب، ارتقاء، تشخیص نیازهای آموزشی، توسعه و بهبود قابلیت‌ها و… در اختیار فرد و سازمان قرار دهد‌. کانون‌ارزیابی، فرآیند ارزیابی شایستگی‌ها اعم از توانایی‌ها، قابلیت‌ها، استعداد، نگرش‌ها و مهارت‌های مدیریتی افراد اعم از مدیران و کارکنان است.

برای مطالعه و دانلود بخشنامه دستورالعمل نحوه ارزيابی و توسعه شايستگی‌های عمومی مديران حرفه‌ای برروی لینک زیر کلیک کنید.

در کانون‌ارزیابی شایستگی‌های مدیریتی گروهی از ارزیابی‌شوندگان توسط یک تیم ارزیاب.در طی یک فرآیند و با استفاده از ابزارها و آزمون‌های طراحی شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. کانون‌ارزیابی به شیوه‌ای طراحی می‌گردد که ارزیابی‌شوندگان بتوانند دانش، مهارتها و توانایی خود را که برای موفقیت در انجام وظایف شغلی ضروری است، در قالب رفتار و عملکرد بروز داده و توسط ارزیابان از طریق مشاهده آن رفتارها مورد ارزیابی قرار گیرد.

در این راستا به ارزیابی شوندگان فرصت داده می شود.تا با اجرای ابزارها و تمرین های شبیه سازی شده محیط کارشان، در عمل نشان دهند از چه سطحی از دانش، مهارت ها و توانایی های موثر در شغل مورد نظر برخوردارند. با این وصف در کانون ارزیابی، رفتار افراد بر اساس عملکرد آنان مورد ارزیابی قرار گرفته و گزارشی از نقاط قوت و قابل بهبود و نیز راهکارهای بهبود و توسعه شایستگی های شغلی به آنان ارائه می گردد.

فرآیند ارزیابی شایستگی‌ها

در کانون ارزیابی فرآیند ارزیابی شایستگی ها طی پنج مرحله صورت می پذیرد.

  • مشاهده رفتار ارزیابی شونده در جریان اجرای ابزارهای ارزیابی، تعاملات و آزمون ها
  • ثبت رفتارهای مشاهده شده در فرمی که به همین منظور طراحی گردیده.
  • طبقه بندی رفتارهای مشاهده شده در چارچوب مدل شایستگی و مصادیق رفتاری مربوطه.
  • رتبه بندی و امتیازدهی به رفتارهای طبقه بندی شده.
  • جمع بندی و توافق با سایر افراد تیم ارزیاب در خصوص امتیاز نهایی قابل تخصیص به هریک از شایستگی های ارزیابی شونده.

پس از اجرای کانون ارزیابی، کلیه داده ها و نتایج حاصل از ارزیابی در قالب گزارش نهایی تدوین گردیده و برای ارائه به ذینفعان اصلی شامل ارزیابی شوندگان و مدیران منابع انسانی سازمان مربوطه آماده می شود. این گزارش از یک سو، محصول نهایی و خروجی کانون ارزیابی و از سوی دیگر آغازی برای تصمیم گیری برای توانمندسازی و توسعه فردی است. براساس مطالعات و گزارش های جهانی، کانون ارزیابی معتبرترین روش برای شناخت شایستگی های افراد بوده و در صورتی که به درستی طراحی و اجرا گردد، می تواند تا ۷۰درصد شایستگی های افراد را شناسایی کند.

اهمیت فناوری اطلاعات

اهمیت فناوری اطلاعاتدر جامعه امروز متناسب با تحولات گسترده در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی، دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید واثربخش از دانش، دارای نقش محوری و تعیین کننده است. در این راستا گستردگی کاربرد فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی و کسب کار و آینده جوامع بشری به یکی از مهمترین مباحث روز تبدیل شده و توجه بسیاری از کشورهای جهان را به خود معطوف نموده است. اما فناوری اطلاعات چیست ؟ فناوری اطلاعات قبل از اینکه یک سیستم سخت‌افزاری و مجموعه‌ای از الگوها و روش‌ها باشد. یک نظام فکری و فرهنگی است، و می توان از آن به عنوان فرهنگ تولید اطلاعات نان برد. بدون ایجاد تفکر و نگرش تولید اطلاعات، نظام فناوری اطلاعات اثربخشی لازم را نخواهد داشت. فناوری اطلاعات یعنی روش های تولید و جمع آوری اطلاعات و استفاده از آن در جامعه و کسب و کار.

مهمترین ویژگی‌های فناوری‌اطلاعات

  • ایجاد زمینه های لازم جهت دسترسی به اطلاعات از هرجا و توسط هر شخص
  • ایجاد سهولت در گردش کار فرآیندهای پیچیده درون سازمانی
  • اتصال کسب و کارها به یکدیگر
  • تغییر دیدگاه های میان مدت مدیران به دیدگاه های بلند مدت

تعریف فناوری‌اطلاعات Information Technology

فناوری اطلاعات اصطلاحی است که از زبان متخصصان این حوزه به دایره واژه گان روزمره ما افزوده شده است. اگر تصویری شفاف و کارآمد از فناوری اطلاعات نداشته باشیم، این خطر وجود دارد.که در میان انبوهی از ابزارها، فناوری ها، نرم افزارها و راهکارهایی که هر روز و هر لحظه به دنیای ما افزوده می شوند غرق شویم.و نتوانیم فناوری اطلاعات را به درستی در کسب و کار و زندگی خود به کار بگیریم.

فناوری اطلاعات شامل همه ابزارها و روش هایی است که اطلاعات را دریافت، ذخیره، پردازش و مبادله کرده و مورد استفاده قرار می دهند. کلمات کلیدی در فناوری اطلاعات شامل موارد ذیل هستند:

  • دریافت Capture
  • ذخیره Store
  • پردازش Process
  • مبادله یا ارسال و دریافت Exchange
  • استفاده Use

در ادامه دو واژه اصلی در مقوله فناوری اطلاعات و تفاوت بین آنها را تشریح می کنیم.

داده

اهمیت فناوری اطلاعات

داده data

داده ها گروهی از نمادها، کلمات، اعداد، نمودارها و حقایق گسسته و بی مفهومی هستند.که آنچه را که اتفاق افتاده نشان می دهند. داده ها حقایقی هستند که از طریق مشاهده و تحقیق بدست آمده و قبل از پردازش قابل استفاده و مورد استناد نیستند.

مثال هایی از داده‌ها

  • تعداد کارمندان یک سازمان
  • لیست حقوق کارکنان
  • لیست هزینه های یک شرکت
  • نتایج حاصل از مشاهدات در فرآیند ارزیابی شایستگی ها

اطلاعات Information

اطلاعات داده‌های پردازش شده و حقایقی با مفهوم هستند. که به توصیف و تعریف داده‌ها پرداخته و توسط گیرنده پیام درک می‌شوند. داده‌ها با افزودن ویژگی‌های ذیل پردازش شده و به اطلاعات تبدیل می‌شوند.

  • زمینه Context
  • طبقه بندی Categorization
  • محاسبه Calculation
  • اصلاح Correction
  • تجمیع Condensation

اطلاعات

اهمیت فناوری اطلاعات

برخی مفاهیم اساسی در فناوری اطلاعات

  • تبدیل اطلاعات Conversion
  • ذخیره سازی اطلاعات Storage
  • پردازش اطلاعات Processing
  • تبادل اطلاعات Communication
  • تحلیل اطلاعات Analysis

فناوری اطلاعات و  کانون ارزیابی مدیران

کانون ارزیابی و توسعه مدیران یکی از فرآیندهایی است که تحت هر شرایط به پشتیبانی فناوری اطلاعات نیازمند است. همانگونه که اشاره شد، در کانون ارزیابی ظرف مدتی بسیار کوتاه حجم گسترده‌ای از داده‌ها.‌جمع‌آوری می‌گردد، که نتایج حاصل از ارزیابی شایستگی های منابع انسانی بوده و در واقع وضعیت موجود شایستگی های منابع انسانی را به نمایش می گذارد. بدیهی است که سازماندهی و تحلیل این حجم داده و کاربرد آن در جهت تصمیم گیری هوشمندانه برای پایش و بهبود وضعیت شایستگی ها بدون پشتیبانی و استفاده از فناوری اطلاعات امکان پذیر نخواهد بود. با استفاده از فناوری اطلاعات زمینه مساعد در جهت هوشمندسازی کانون ارزیابی مدیران و فرآیند ارزیابی فراهم می گردد.

نقش فناوری اطلاعات در کانون ارزیابی  مدیران

فرآیند ارزیابی شایستگی ها در کانون ارزیابی شامل پنج مرحله است، که وظیفه اجرای آن به عهده ارزیابان بوده، این مراحل عبارتند از:

  • مشاهده رفتار ارزیابی شونده در جریان اجرای ابزارهای ارزیابی
  • ثبت رفتارهای مشاهده شده
  • طبقه بندی مشاهدات در چارچوب مدل شایستگی و مصادیق رفتاری
  • رتبه بندی و امتیازدهی به رفتارهای طبقه بندی شده
  • جمع بندی و توافق نهایی با سایر افراد تیم در خصوص امتیاز نهایی

در صورتی که مراحل فوق در بستر یک نرم افزار یکپارچه و طی فرآیندی هوشمند و مبتنی بر فناوری اطلاعات اجرا گردد، علاوه بر افزایش سرعت عمل و دقت در اجرای فرآیند ارزیابی، خطاهای ارزیابی کاهش یافته و به اعتبار نتایج کانون ارزیابی نیز افزوده خواهد شد.

اهمیت فناوری اطلاعات

سامانه “ارزیاب یار” و کانون ارزیابی مدیران

در دنیای امروز کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی، بویژه کانون ارزیابی.و توسعه مدیران به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر محسوب می گردد. گسترش فناوری اطلاعات، طراحی و اجرای کانون ارزیابی در سازمان ها اعم از دولتی و خصوصی را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار داده و بخشی از فعالیت ها در فرآیند ارزیابی شایستگی ها مبتنی بر فناوری اطلاعات  انجام می گردد، که ذیلا به برخی از آنها اشاره می گردد:

  • برگزاری آزمون های روان شناسی و شخصیت شناسی بصورت آنلاین
  • ثبت، طبقه بندی، رتبه بندی و امتیازدهی رفتار ها در بستر فناوری اطلاعات
  • بکارگیری نرم افزارهای مناسب برای تحلیل ها آماری بمنظور بررسی اعتبار نتایج کانون ارزیابی و تهیه گزارشات مختلف
  • استفاده از سامانه هوشمن برای ایجاد بانک اطلاعاتی ارزیابی شوندگان، خزانه استعداد، برنامه های توسعه و…

سخن پایانی

موارد فوق به عنوان اقدامات مقدماتی در مسیر هوشمندسازی کانون ارزیابی و توسعه مدیران.تا حدودی موثر و کارساز بوده، ولی در صورتی که کلیه مراحل فرآیند ارزیابی بصورت.یکپارچه و منظم مبتنی بر  فناوری اطلاعات اجرا گردد، قدرمسلم هوشمندسازی کانون ارزیابی، آنگونه که باید بوقوع پیوسته و نتایج ارزنده و بسیار مفیدی را به دنبال خواهد داشت.

در این راستا شرکت هوش تجاری کیسان بعنوان یکی از مراکز معتبر ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و مجری پروژه‌های هوش‌تجاری با تکیه بر دانش روز و بکارگیری متخصصین این حوزه، با هدف هوشمندسازی فرآیند ارزیابی شایستگی ها اقدام به طراحی سامانه ” ارزیاب یار” نموده است. در این سامانه، پس از مرحله مشاهده رفتارهای ارزیابی شوندگان در فرآیند ارزیابی، سایر مراحل  اعم از ثبت، طبقه بندی و رتبه بندی بصورت یکپارچه اجرا گردیده و در  مرحله نهایی پس از تجمیع نتایج حاصل از ارزیابی شاخص ها و توافق بین ارزیابان امتیاز نهایی هرفرد تعیین می گردد.

جهت دریافت دموی سامانه “ارزیاب یار، با تلفن 88178275

نوشتهٔ پیشین
با Power BI و Microsoft Cloud App Security سرعت را بالا ببرید!
نوشتهٔ بعدی
تمرین‌های‌ گروهی در کانون ارزیابی و توسعه مدیران

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست