9 شیوه مهم و اساسی در طراحی گرافیک داشبورد های هوش تجاری

برای کمک به درک اجزای کلیدی داشبوردهای مبتنی بر داده در مقاله نگاهی به بهترین شیوه ها داریم.داشبورد های هوش تجاری

1.مراقب طراحی خود باشید

اول از همه، بیایید روی طراحی تمرکز کنیم. برای به دست آوردن حداکثر ارزش از داشبورد خود، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که طراحی شما واضح، مختصر و فقط اطلاعاتی را ارائه می دهد که مربوط به سازمان شما است ، نه بیشتر و نه کمتر.

از نظر بصری، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که داشبوردتان به شما کمک می‌کند تا داستانی را به شما بگوید و به تمام سوالات مرتبط با عملکرد کسب‌وکارتان به طور مستقیم پاسخ می‌دهد. برای همین نباید از ابزارک های زیادی در طراحی استفاده کنید. زیرا فقط داشبوردتان را پیچیده تر و غیر قابل فهم تر می کند.

علاوه بر این، باید تمام اطلاعات خود را در قالبی منطقی قرار دهید که به شما کمک کند تصویر واضح و درست از اطلاعات خود ترسیم کنید. جداول را در پایین صفحه قرار دهید زیرا معمولاً ارزش کمتری نسبت به نمودارها، چارت ها یا سایر معیارها دارند.

2.با مدیران ارشد مشورت کنید

شما باید با سهامداران کلیدی در کسب همکاری داشته باشید و در مورد اهداف و جهت های اصلی کسب و کار خود تصمیم بگیرید. این فرآیند برای دادن یک جهت مشخص به تلاش های توسعه شما از همان ابتدا حیاتی است . بازگشت سرمایه را تضمین می کندو باعث رشد تجاری می شود.اساساً، می‌توانید مطمئن شوید که داشبوردهای شما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارزش و نتایج عملی راضی کننده ای ارائه می دهند.

3.مخاطبان خود را در نظر بگیرید

در ادامه نکته قبلی ، هنگامی که در حال توسعه یک داشبورد مدرن هستید، باید کسانی را که مخاطبین شما برای دیدن داشبورد هستند را در نظر داشته باشید.

به طور موثر برای انجام این کار ، فکر کردن در مورد اهداف و جهت های اصلی ضروری است . زیرا به شما نشان می دهد که چرا از این ابزارها برای تجارتشان استفاده می کنید.

آیا به دنبال اثبات ارزش کمپین های فروش و بازاریابی اخیر خود به سرمایه گذاران هستید؟ آیا می‌خواهید کارکنان خدمات مشتری شما بدانند که فرآیندها یا عملکرد آنها چگونه بر تجارت تأثیر می‌گذارد؟ آیا هدف طراحی داشبورد، ارائه آگاهی به مدیران منابع انسانی که برای ساده کردن فرآیندهای استخدام آنهاست؟

با کاوش در اهداف اصلی و همچنین نحوه تعامل کاربران (یا گیرندگان) با داده های داشبورد شما، هاب های اطلاعاتی ایجاد می کنید که مستقیماً به اصل مطلب می رسند و ارزش زیادی برای افزایش کسب و کار ارائه می دهند.

طراحی گرافیک داشبورد های هوش تجاری

طراحی گرافیک داشبورد های هوش تجاری

4.از قانون 5 ثانیه استفاده کنید

همیشه باید اطلاعات مرتبط را در حدود پنج ثانیه ارائه دهید. اگر اینطور نیست، باید به صفحه طراحی برگردید و تغییرات لازم را برای هضم بیشتر داشبورد خود انجام دهید. یکی از راه‌های اطمینان از این موضوع، استفاده از روش «هرم معکوس» است که در آن فوری‌ترین یا «مهم ترین» اطلاعات شما در بالای صفحه نمایش داده می‌شود و به دنبال آن مهم‌ترین معیارها و جزئیات شما همراه با سایر اطلاعات مرتبط یا متفرقه ارائه شده در پایین ارائه می شود. این نوع چارچوب معمولاً مثل روزنامه نگاری است، و این طراحی یک طرح اولیه ارزشمند در طراحی داشبورد مبتنی بر داده است.

5.از کنتراست و رنگ های مختلف استفاده کنید

علاوه بر در نظر گرفتن «قانون پنج ثانیه»، شما همچنین باید از رنگ‌ها یا فونت‌های متضاد برای سرفصل‌ها و تجسم‌های مختلف استفاده کنید تا چشم‌های کاربران را در زمان مناسب به مکان‌های مناسب بکشانید و استخراج بینش‌های مرتبط را آسان‌تر کنید

اما هنگام طراحی داشبورد خود و انتخاب طرح‌های رنگ یا فونت، مهم است که انتخاب‌های خود را در سراسر صفحه ثابت نگه دارید تا از هرگونه سردرگمی بالقوه یا تفسیر نادرست داده‌های پرهزینه جلوگیری کنید.

6. شاخص های کلیدی عملکرد مناسب را تنظیم کنید

وقتی داشبورد طراحی می کنیم ، همیشه مهم است که به یاد داشته باشیم که هدف اصلی بهترین ابزارهای BI ، ارائه اطلاعات کاربردی در زمینه خاصی از کسب و کار است. با این اوصاف، هنگام ایجاد یا توسعه داشبوردهای مبتنی بر داده، بسیار مهم است که در حین کار با معیارهای مناسب، بر روی مرتبط ترین اطلاعات تمرکز کنید، با نگاهی طولانی و دقیق به اهداف اصلی شرکت خود، می‌توانید KPIهای پویا را انتخاب کنید که تجسم‌های تعاملی را ارائه می‌کنند که به شما قدرت می‌دهد تا استراتژی‌ها، فرآیندها و عملکردهای سازمانی خاص را بررسی کنید.

با انتخاب عاقلانه معیارهای خود، نه تنها قادر خواهید بود نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید، بلکه می توانید داستانی را با داده های خود بیان کنید و آن را برای سایر مدیران در کسب و کار قابل دسترس تر کنید.

طراحی گرافیک داشبورد های هوش تجاری

طراحی گرافیک داشبورد های هوش تجاری

7. نمودارهای مناسب را انتخاب کنید

علاوه بر استفاده از داشبورد با شاخص‌های کلیدی عملکرد، همیشه باید تلاش‌های خود را با در نظر گرفتن اینکه کدام نوع نمودار برای داستانی که می‌خواهید بگویید یا بینش‌هایی که می‌خواهید نمایش دهید مؤثرتر باشد، اصلاح کنید. برای کمک به شما، در اینجا خلاصه‌ای سریع از قوی‌ترین انواع نمودار برای طراحی در یک محیط کسب‌وکار آورده شده است:

  • نمودار میله
  • نمودارهای خطی
  • نمودارهای دایره ای
  • نمودارهای اعداد
  • نقشه ها
  • نمودارهای مساحتی

8. آموزش مفاهیم به کارکنان

هنگامی که به جایی رسیدید که داشبوردها کامل شده اند ، مهم است که اطمینان حاصل کنید که ابزارها و شیوه های جدید BI شما برای تک تک بخش ها و افراد درون سازمان قابل استفاده باشد .با گزارش‌ها و الگوهای خوب و قابل هضم، به همه افراد در کسب‌وکار اجازه می دهید که با استفاده از اکانت مناسب خودشان به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

همچنین برگزاری کارگاه‌هایی برای آموزش نحوه تعامل با ابزارهای جدید و در عین حال ارائه دسترسی از طریق دستگاه‌های تلفن همراه برای موقعیت‌های کاری از راه دور، مهم است.با ارائه آموزش صحیح و به روزرسانی منظم ، ارزش فرآیندهای جدید خود را به حداکثر می رسانید.

9. بروزرسانی پله آخر است !

ما در یک عصر تکنولوژی محور زندگی می کنیم که در آن تکنولوژی، ابزارها و رویکردهای سازمانی در حال تغییر هستند. با این حال، برای اطمینان از اینکه داشبورد شما همچنان حداکثر ارزش را ارائه می‌دهند، مرور دوره‌ای آنها و انجام تغییرات یا به‌روزرسانی‌های لازم ضروری است.

زمانی را صرف بررسی چگونگی تغییر اهداف یا ارزش‌هایتان کنید و شاخص‌های کلیدی عملکرد، نمودارها و عناصر طراحی موجود خود را بررسی کنید و اگر احساس کردید تغییر یا بهبود ضروری است ،اقدام کنید.

طراحی گرافیک داشبورد های هوش تجاری

طراحی گرافیک داشبورد های هوش تجاری

نتیجه:

با پیروی از این شیوه‌ها، یک داشبورد BI ایجاد می‌کنید که نه تنها کارآمد است، بلکه ارزش بهینه‌ای را برای همه افراد در کسب‌وکار ارائه می‌کند.

منبع: www.datapine.com

داشبورد های هوش تجاری/داشبورد/هوش تجاری/هوش تجاری کیسان
نوشتهٔ پیشین
6 گام و نکاتی برای توسعه مهارت های نرم شما
نوشتهٔ بعدی
7 نوع مهارت‌ سازگاری در محل کار
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست