فصل 11: ارتباط مستقیم با مشتری یا بازاریابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم به معنای ارتباط مستقیم با مشتری و بخش‌های هدفمند مصرف کنندگان فردی است که اغلب به صورت یک به یک و تعاملــی دارند. برای اکثر شرکت‌ها، بازاریابی مستقیم یک کانال تکمیلــی است، اما برای سایر شرکت‌ها یک روش کامل برای تجارت است. بازاریابی مستقیم در حال گسترش است، این کلیدی است برای ایجاد روابط نزدیک و تعاملی با مشتریان.

ارتباط مستقیم با مشتریارتباط مستقیم با مشتری

بازاریابی مستقیم دارای مزایای خاصــی برای خریداران است: راحت، خصوصــی، آسان و اطلاعات مقایسه‌ای زیادی را ارائه می‌دهد. همچنین مزایایــی برای فروشندگان دارد. این یک ابزار مهم برای ایجاد روابط با مشتریان است و راهــی کم هزینه و کارآمد برای رسیدن به بازارهای هدف است. بازاریابــی مستقیم با یک پایگاه داده خوب مشتری آغاز می‌شود.

پایگاه داده مشتریان مجموعه‌ای سازمان یافته از داده‌های جامع در مورد مشتریان یا مشتریان احتمالــی، شامل داده‌های جغرافیایــی، جمعیت شناختــی، روانشناختی و رفتاری است. شرکت‌ها می‌توانند از این پایگاه داده برای مشتریان بالقوه استفاده کنند، در مورد مشتریان خود، اطلاعات کسب کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. چندین شکل عمده بازاریابی مستقیم وجود دارد:

بازاریابی از طریق پست مستقیم

بازاریابی مستقیم با ارسال پیشنهاد، اعلان، یادآوری یا موارد دیگر برای شخص خاصــی صورت می‌گیرد. از آدرس فیزیکــی یا مجازی می‌توان برای ارتباط مستقیم یک به یک استفاده کرد، اما می‌تواند به عنوان “نامه ناخواسته” مورد رنجش قرار گیرد.

ارتباط مستقیم با مشتری از طریق بازاریابــی کاتالوگ

بازاریابی مستقیم از طریق کاتالوگ‌های چاپــی، ویدئویی یا دیجیتالــی که به مشتریان منتقل می‌شوند، در فروشگاه‌ها موجود می‌شوند یا به صورت آنلاین ارائه می‌شوند. آن‌ها هزینه‌های پستــی را حذف می‌کنند و امکان تجارت در زمان واقعــی را فراهم می‌کنند.

بازاریابــی تلفنی

استفاده از تلفن برای فروش مستقیم به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، قوانین اخیــر عدم تماس به صنعت بازاریابی تلفنی لطمه زده است.

بازاریابی تلویزیونــی با پاسخ مستقیم (DRTV)

بازاریابی مستقیم از طریق تلویزیون، از جمله تبلیغات تلویزیونــی (یا اطلاعات تجاری) و کانالهای خرید خانگی. کانال‌های خرید خانگی، برنامه‌های تلویزیونی و… کانال‌هایی هستند که به فروش کالا و خدمات اختصاص داده شده‌اند.

بازاریابی کیوسکــی

بازاریابی کیوسکــی، بازاریابی از طریق اطلاعات و سفارش دستگاه است.

نکته: فن‌آوری های جدید بازاریابی دیجیتالی مستقیم مانند بازاریابی تلفن همراه، پادکست / وودکست و تلویزیون تعاملـی ابزارهای آینده هستند.

ارتباط مستقیم با مشتری از طریق بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین تلاش برای بازاریابی محصولات و خدمات و ایجاد ارتباط با مشتریان از طریق اینترنت است. اینترنت یک شبکه عمومی گسترده از شبکه‌های کامپیوتری است که کاربران در سراسر جهان را به یکدیگر متصل می‌کند و یک مخزن اطلاعات شگفت انگیز بزرگ است. شرکت‌هایــی که فقط کلیک می‌کنند به اصطلاح dot-com هستند که فقط به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و هیچ‌گونه حضور در بازار سنتی ندارند. چهار حوزه اصلــی بازاریابی آنلاین وجود دارد.

1. بازاریابی آنلاین از مشاغل به مصرف کنندگان (B-to-C): مشاغل فروش کالا و خدمات بصورت آنلاین به مصرف کنندگان نهایــی.

2. بازاریابی آنلاین از مشاغل به مشاغل (B-to-B): مشاغلــی که از بازاریابی آنلاین برای دستیابی به مشتریان تجاری جدید استفاده می‌کنند، به مشتریان فعلــی به طور موثرتری خدمات می‌دهند و بازده خرید و قیمت مناسب‌تری را به دست می‌آورند.

3. بازاریابی آنلاین مصرف کننده به مصرف کننده (C-to-C): مبادله آنلاین کالا و اطلاعات بین مصرف کنندگان نهایی است. وبلاگ‌ها مجله‌ای آنلاین هستند که افراد افکار خود را معمولاً در مورد موضوعــی محدود تعریف می‌کنند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند در وبلاگ‌ها تبلیغ کنند.

4- بازاریابی آنلاین مصرف کننده به کسب و کار (C-to-B): مبادلات آنلاین که در آن مصرف کنندگان فروشندگان را جستجو می‌کنند، از پیشنهادات آن‌ها مطلع می‌شوند و خریدهای خود را آغاز می‌کنند، حتــی گاهی اوقات شرایط معامله را ایجاد می‌کنند.

در هر صورت، اکثر شرکت‌ها اکنون به صورت آنلاین وجود دارند. وبسایت‌های شرکتی (مارک تجاری) وبسایت‌هایــی هستند که برای ایجاد حسن نیت مشتری، جمع‌آوری بازخورد مشتریان و تکمیل سایر کانال‌های فروش به جای فروش مستقیم محصولات شرکت طراحــی شده‌اند. وبسایت بازاریابی وبسایتی است که مصرف کنندگان را در تعاملاتــی قرار می‌دهد که آنها را به خرید مستقیم یا سایر نتایج بازاریابــی نزدیک می‌کند.

با این حال، ایجاد یک وبسایت کافی نیست، سایت‌ها باید بازدید شوند و بنابراین یک وبسایت باید تبلیغ شود. این را می‌توان از طریق تبلیغات آنلاین انجام داد. تبلیغات در حالی که مصرف کنندگان در حال مرور وب هستند ظاهر می‌شوند، از جمله تبلیغات نمایش داده شده، تبلیغات مربوط به جستجو، طبقه‌بندی آنلاین و اشکال دیگر هستند.

رسانه‌های غنــی به انیمیشن، صدا، فیلم و تعاملــی اجازه می‌دهند. بزرگترین شکل تبلیغات آنلاین تبلیغات مربوط به جستجو (یا تبلیغات متنــی) است. بازاریابی ویروسی نسخه اینترنتی بازاریابی دهان به دهان است. وبسایت‌ها، فیلم‌ها، پیام‌های ایمیل یا سایر رویدادهای بازاریابــی که آنقدر سمی هستند که مشتریان می‌خواهند آن‌ها را به دوستان خود منتقل کنند.

شبکه‌های اجتماعــی آنلاین

اجتماعات اجتماعــی آنلاین، وبلاگ‌ها، وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعــی یا حتی دنیای مجازی، جایی که افراد در آنها معاشرت می‌کنند یا اطلاعات و نظرات خود را مبادله می‌کنند. بازاریابان می‌توانند با مشارکت در اجتماعات وب موجود یا ایجاد پیج خود در شبکه‌های اجتماعی آنلاین شرکت کنند. سایت‌های شبکه‌های اجتماعــی چالش‌هایــی را ایجاد می‌کند، زیرا شرکت‌ها واقعاً نمی‌دانند چگونه از آنها به طور موثر استفاده کنند.

ایمیل یک ابزار مهم و رو به رشد بازاریابــی آنلاین است و می‌تواند آخرین رسانه بازاریابی باشد. با این حال، انفجار هرزنامه‌ها (پیام‌های الکترونیکی ناخواسته و تجاری ناخواسته) می‌تواند به تحریک مشتریان منجــر شود. صنعت بازاریابی مستقیم با برخی نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصــی و مواردی از شیوه‌های ناعادلانه روبرو بوده است. بازاریابی مستقیم گاهی اوقات می‌تواند مشتریان را آزار دهد. تقلب در اینترنت به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

فیشینگ، نوعی سرقت هویت آنلاین با استفاده از ایمیل‌های فریبنده کاربران را فریب می‌دهد تا اطلاعات شخصی خود را فاش کنند. مشتریان همچنین نگران امنیت آنلاین و حریم خصوصی خود هستند. بسیاری از بازاریابان آنلاین در به دست آوردن اطلاعات دقیق مصرف کننده مهارت یافته‌ا‌ند. به دلیل این چالش‌ها، دولت‌های مختلف قانونــی برای محافظت از مشتریان وضع می‌کنند.


برای مطالعه بیشتر به فصل‌های قبلــی این مقاله مراجعه کنید.

فصل 1: مفاهیم اساسی بازاریابی

فصل 2: ​​محیط بازاریابی و شرکای بازاریابی استراتژیک

فصل 3: بینش مشتری یا Customer Insight چیست؟

فصل 4: رفتار خریدار و 5 مرحله فرایند تصمیم‌گیری برای خرید

فصل 5: استراتژی مشتری مداری چیست؟

فصل 6: ایجاد ارزش برای مشتری چیست؟ و چگونه صورت میگیرد؟

فصل 7: چرخه عمر محصول و قیمت گذاری در بازاریابــی

فصل 8: کانال های بازاریابی یا کانال های توزیع چیست؟


منبع:

worldsupporter.org

 

نوشتهٔ پیشین
5 مرحله توسعه روابط بین فردی در سازمان چیست؟
نوشتهٔ بعدی
10 کاربرد هوش مصنوعی در مشاغــل مختلف
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست