مدل روابط بین فردی و نقش کارکنان در توسعه روابط بین فردی چیست؟

مدل روابط بین فردی؛ در دنیای امروز هیچ کاری به تنهایــی قابل انجام نیست. ما به افرادی در اطراف خود نیاز داریم که بتوانند در مواقع بحرانــی به ما کمک و راهنمایی کنند. به یاد داشته باشید درگیری‌ها و سوء تفاهم‌ها شما را به جایی نمی‌رسانند. آنها فقط اتلاف وقت و انرژی هستند. افراد باید برای صلح در محل کار و همچنین در زندگی شخصی با یکدیگر صمیمـی باشند. کار مشترک همچنین باعث کاهش استرس و نا امیدی در بین کارکنان می‌شود.

مدل روابط بین فردی و نقش کارکنان در توسعه روابط بین فردی چیست؟

انسان‌ها ماشین نیستند و ما به افرادی قابل اعتماد نیاز داریم که بتوانیم احساسات خود را با آنها در میان بگذاریم. ارتباط قوی بین دو فرد با علایق مشابه را اغلب روابط بین فردی می نامند. افراد سازگار با یکدیگر اغلب وارد رابطه می‌شوند.

مدل روابط بین فردی

مدل رابطه بین فردی دیدگاه افراد نسبت به رابطه و نحوه تغییر ادراک فرد در زمان مناسب را توضیح می‌دهد. دو نفر مانند یکدیگــر گرد هم می‌آیند و وارد رابطه می‌شوند. بر اساس مدل روابط بین فردی، دو مولفــه جهت دار نقش بسزایی در ایجاد درک فرد از روابط دارد. آنها به شرح زیر است:

غیر از خود

مولفه “غیر از خود” نشان دهنده آگاهی فرد از نگرش، افکار و باورهای شریک زندگی خود نسبت به خود است. مولفــه دیگر به خود، بیشتر مربوط به آگاهی فرد از نحوه برخورد شریک زندگی‌اش با او است.

خود به دیگران

مولفه “خود به دیگران” نشان دهنده آگاهــی فرد از رفتار و نگرش خود نسبت به شریک زندگی‌اش است. نحوه رفتار یک فرد با شخص دیگر در رابطه، خود به جزء دیگر نشان داده می‌شود.

مدل روابط بین فردی ، دو مولفه جهت دار را بر اساس معیارهای زیر توصیف می‌کند:

قطبیت کمکــی

قطبیت کمکی بیشتر شامل موارد زیر است:

1. نگرش کمکــی: نگرش کمکی شامل اعمال و رفتارهایی است که به نفع شخص دیگر است.

2. نگرش مقاومتــی: نگرش مقاومتی شامل اعمال و رفتارهای یک فرد است که در مقابل دریافت کننده قرار دارد و باعث تضعیف شخص دیگر می‌شود.

3. سطح قصد: سطح عمدی شامل سه سطح زیر است:

  • سطح ناهنجار سطح نیت: گاهــی اوقات فرد از آرزوها و مقاصد طرف مقابل بی‌خبر است و نا آگاهانه بدون درک خطراتش وارد راه او می‌شود. سطح هیپوتلیک نشان دهنده مقاومت در برابر خواسته‌های دیگران است.
  • سطح نیت Telic یا Meta telic: موارد متعددی وجود دارد که افراد عمداً طرف مقابل را از انجام کاری منع می‌کنند و می‌دانند که چقدر بر شخص دیگر تأثیر می‌گذارد. فردی که عمداً مانع از آمال و آرزوهای یک فرد می‌شود، تحت سطح تیلک یا متاتیلک قصد قرار می‌گیرد.
  • درجه خودمختاری: درجه‌های خودمختاری بیشتر به موارد زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

_ بر اساس مدل روابط بین فردی، میزان کمک و مانع از موارد زیر ناشی می‌شود:

    _ نمایندگی خودمختار: نمایندگی خودمختار زمانی به تصویر در می‌آید که هم مقاومت و هم پذیرش بر اساس خواسته‌ها، انتخاب‌ها و علایق شخصــی هر دو شریک ایجاد شود. هیچ یک از شرکا تحت تأثیر شخص ثالث نیستند.

    _ نمایندگی پراکســی: نمایندگی پراکسی زمانی وارد عمل می‌شود که مقاومت‌ها و پذیرش‌ها ناشــی از یک طرف خارجی باشد که غالباً شخص ثالث نامیده می‌شود. در اینجا شخص ثالث بر تصمیمات دو فرد در رابطه که اغلب به آنها اهداف می‌گویند، تأثیر می‌گذارد.

11 راهکار تقویت روابط بین فردی؛ چگونه روابط بین فردی را در محل کار تقویت کنیم؟

نقش کارکنان در توسعه روابط بین فردی

افراد برای داشتن محیطــی مثبت در محیط کار و همچنین روابط سالم بین فردی باید با همکاران خود به خوبی کنار بیایند. برای افراد ضروری است که در محیط کار به یکدیگر برای روابط بهتر اعتماد کنند. تقریباً غیرممکن است که کارکنان به تنهایــی کار کنند. همه به اطرافیان نیاز دارند تا درباره موضوعات بحث کنند و به راه حل‌های بهتر برسند.

اجازه دهید نقش کارکنان را در روابط بین فردی را مرور کنیم.

برای کارکنان مهم است که در محیط کار مثبت بمانند. همیشه در همکاران خود عیب پیدا نکنید. به یاد داشته باشید هیچ کس در این زمین کامل نیست. صرف نظر از اینکه فرد دیگر چقدر بد است، فرد باید دکوراسیون محیط کار را حفظ کند. بهترین راه این است که به جای افراط در درگیری و خراب کردن روابط، کسی را که دوست ندارید نادیده بگیرید. درگیری‌ها دوستان را به دشمن تبدیل می‌کند.

کمی سازگارتر باشید. همه چیز نمی‌تواند همیشه آنطور که دوست دارید باشد. به حرف دیگران گوش دهید و دیدگاه آن‌ها را نیز درک کنید. همیشه علایق شخصــی خود را نبینید. هرگز همکاران خود را تخمین نزنید. شما هرگز نمی‌دانید چه کسی به ایده‌ای درخشان می‌رسد. با همه با احترام رفتار کنید. نادیده گرفتن افراد منجر به سرخوردگی می‌شود و در نهایت روابط محل کار را خراب می‌کند.

به همه گوش کنید. اهمیت دادن به تعداد کمــی و کنار گذاشتن دیگران باعث ایجاد مشکل در بین کارکنان می‌شود. چنین مواردی انگیزه کارکنان را برای ارائه بهترین عملکرد خود افزایش می‌دهد. آنها شروع به رفتار با دفتر و کار به عنوان یک بار می‌کنند. هرگز نسبت به هیچ کس جانبداری نکنید. کارکنانی که عملکرد خوبــی دارند باید در حضور دیگران قدردانی شوند. از کسانی که مطابق انتظارات عمل نمی‌کنند باید خواسته شود که دفعه بعد بدون توجه به رابطه‌ای که با شما یا مدیریت ارشد دارند، رفتار کنند.

یکی از اعضای تیم شما می‌تواند بهترین دوست شما باشد اما در مورد نتایج و اهداف، حتــی نباید رابطه دوستانه را درگیر اهداف کنید. کار هرگز نباید با روابط شخصــی آمیخته شود. انتشار شایعات در محیط کار غیراخلاقی است. غیبت، زیر پا کشیدن، انتقاد، بزرگترین دلایل نارضایتــی کارکنان است. صاف بودن را بیاموزید. اگر احساس می‌کنید همکارتان کار اشتباهی انجام می‌دهد، به جای صحبت با دیگران، روی صورت خود به او بگویید. مسخره کردن دیگران غیرحرفه‌ای است.

یک فرد باید قابل اعتماد باشد. اگر هریک از همکاران شما چیزی را به شما اعتراف کرده است، پشت سر او حرف نزنید. نزد رئیس خود نروید و همه اسرار او را فاش کنید. یاد بگیرید که همه چیز را برای خود نگه دارید. از متکبر بودن بپرهیزید. نسبت به اطرافیان رفتار غیر ضروری نشان ندهید. ممکن است شما ریاست بخش خاصــی را بر عهده داشته باشید، اما این بدان معنا نیست که شما این حق را دارید که نسبت به اطرافیان خود بی ادب باشید.

نتیجه

در اصل شما برای خدماتی که برای سازمان انجام می‌دهید دستمزد می‌گیرید و هیچ کس طبیعت غالب و شما را تحمل نخواهد کرد. لحظه‌ای که وارد دفتر خود می‌شوید نفس خود را پشت سر بگذارید. قبل از صحبت کردن فکر کنید. اطمینان حاصل کنید که به مردم آسیب نمی‌رسانید. هرگز به کسی عمداً توهین نکنید. به همکاران خود سلام کنید حتــی اگر او از تیم شما نباشد. به سختــی اهمیت دارد. لبخند در واقع می‌تواند تغییر ایجاد کند.

منبع:

Managementstudyguide.com

نوشتهٔ پیشین
سیستم خبره چیست؟ 6 جزاصلی سیستم خبره؟
نوشتهٔ بعدی
نقش مدیران در روابط بین فردی چیست؟
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست