3نرم‌افزار پیشگام طراحی داشبوردهای مدیریتی؛ مقایسه نرم افزارهای هوش تجاری

مقایسه نرم افزارهای هوش تجاری :

پیش از پرداختن به کار معیارهای انتخاب نرم‌افزار ضروری است. نظر شرکت پژوهشی و مشاوره‌ای گارتنر را در رابطه با محصولات پر کاربرد حوزه هوش‌تجاری برای طراحی داشبوردهای مدیریتی را بدانیم. براساس آخرین تحقیقات پژوهشی و سنجش بازار انجام شده در سال 2020 توسط شرکت پژوهشی گارتنر (تحقیقات این شرکت مرجع استناد بسیاری از حوزه‌های اقتصادی در دنیا می‌باشد.) که در ذیل تصویر آن ارائه شده است، دو نرم افزار Microsoft Power bi ،Tableau بعنوان لیدرهای بازار محصولات طراحی داشبورد گوی سبقت را از بقیه رقبا ربوده‌اند و نسبت به سال 2019 و 2018 مایکروسافت با سرعت چشمگیری به رشد خود ادامه داده است.

انتخاب نرم ‎افزار مناسب و مقایسه نرم افزارهای هوش تجاری برای طراحی داشبوردهای مدیریتی

بیان این موضوع از این جهت انجام شد تا با یک نگاه کلی متوجه شویم که مانند سایر حوزه‌های نرم‌افزاری در اینجا نیز آثاری از یک محصول ایرانی و یا حتی آسیایی دیده نمی‌شود. و مانند سایر حوزه فناوری دیتا در اینجا نیز شرکت‌های خاص از تعداد بسیار معدودی از کشورهای خاص حضور دارند. و شاید پرداختن به طراحی یک محصول بومی ساختن یک چرخ از پایه بوده که مستلزم برخورداری از تکنولوژی، زمان و هزینه گزاف می‌باشد.

با توجه به مطالب بیان شده و دغدغه‌های مدیران محترم در خصوص انتخاب راهکار و محصول نرم‌افزاری مناسب برای طراحی داشبوردهای مدیریتی، لازم است به نکاتی در خصوص انتخاب محصول نرم‌افزاری با بیان سوالات ذیل پرداخته و به هرکدام پاسخ مناسبی ارائه نماییم.

  • اهمیت توجه به بومی و غیر بومی بودن نرم‌افزار
  • برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی نرم‌افزار طراحی داشبوردهای مدیریتی ویژه
  • مدت زمان تولید نرم‌افزار طراحی داشبوردهای مدیریتی
  • امنیت نرم‌افزارهای طراحی داشبوردهای مدیریتی
  • برقراری ارتباط نرم‌افزارهای خارجی با دیتاست‌ها
  • قدمت و قدرت نرم‌افزار طراحی داشبورد
  • امکانات و ویژگی‌های نرم‌افزار
  • اقبال و نظر کاربران سازمانی نرم‌افزار طراحی داشبورد
  • هزینه و منابع انسانی متخصص در رابطه با توسعه نرم‌افزار
  • سرعت اتصال و گزارش‌گیری
  • امکان اتصال به منابع مختلف داده
  • قدرت تحلیل پیشرفته
  • راحتی ساخت گزارشات و به اشتراک‌گذاری
  • ابزار انتخابی در کدام بخش از سازمان استفاده می‌شود(حال و آینده)؟
  • قدرت مصورسازی اطلاعات
  • مدت زمان آموزش مورد نیاز تیم کاربری برای بکارگیری و استفاده از نرم‌افزار
  • نحوه پردازش اطلاعات توسط نرم‌افزار انتخابی

اهمیت توجه به بومی و غیر بومی بودن نرم‌افزار

با توجه به دغدغه سرعت و زمان در طراحی و بکارگیری داشبوردهای مدیریتی، تولید محصول بومی که بتواند داشبوردهای با قابلیت بالا و کیفیت مناسب در زمان کمتر از یکسال بعید به نظر میرسد در اختیار مدیران قراردهد. لذا پیشنهاد میگردد با رعایت موارد امنیتی و ایجاد یک DMZ دیتایی از محصولات آزمون پس داده شده این حوزه نظیر Power BI ،Tableau و Qlikview استفاده شود.

برنامه‎نویسی و پیاده‌سازی نرم‌افزار طراحی داشبوردهای مدیریتی ویژه

این روش بسیار مناسب، فنی و امنیتی بوده ولی هزینه آن گزاف و زمان اجرا طولانی میگردد. و با توجه به وضعیت شرکتهای موجود از نظر زمانی و هزینه‌ای منطقی است به موازات طراحی داشبوردهای مدیریتی با یکی از نرم‌افزارهای بیان شده در این بخش قبل از هدف‌گذاری بلند مدتی با بکارگیری پیمانکاری خبره برای این منظور صورت پذیرد.

امنیت نرم‌افزارهای طراحی داشبوردهای مدیریتی

مقوله امنیت اطلاعات در صنایع مادر از اهمیت خاص خود برخوردار است. ولی همچنان که در استفاده از نرم‌افزارهای حوزه پایگاه داده و طراحی و مدیریت پروژه‌ها و سیستم‌عامل‌ها با بکارگیری و کاربست اصول امنیتی واحدهای فناوری‌اطلاعات تلاش می‌نمایند در زیر ساخت‌های روتینگ و سویچینگ و زیر ساخت شبکه‌ای با جدیت بیشتر به مقوله امنیت پرداخته و به نوعی پلتفرم‌های خارجی را در زیرساخت‌های امن بکار گیرند. در بکارگیری نرم‌افزار طراحی داشبوردهای مدیریتی نیز میتوان با زیرساختی امن و ایجاد Data lake از نرم‌افزار‌هایی مانند Power BI ،Tableau و Qlikview استفاده نمود.

در ادامه مطلب تمرکز بر روی انتخاب یکی از این سه نرم‌افزار خواهد بود:

مقایسه نرم افزارهای هوش تجاریمقایسه نرم افزارهای هوش تجاری

مقایسه نرم افزارهای هوش تجاری در طراحی داشبوردهای مدیریتی

مقایسه نرم افزارهای هوش تجاریمقایسه نرم افزارهای هوش تجاری

هر سه محصول داده‌های حجیم را پشتیبانی می‌کنند ولی مهمترین مسئله هزینه هریک از آنهاست. و به دلیل شرایط تحریم دو محصول کلیک‌ویو و تبلیو بصورت مستقیم به ایران سرویس نمی‌دهند ولی نسخه Developer Power BI امکان استفاده از آن را بری همه فراهم نموده است. و از سال2017 تاکنون محدودیتی را برای کاربران ایرانی ایجاد ننموده است.

 

مقایسه نرم افزارهای هوش تجاری

تا کی می‌توان از این برنامه در آینده استفاده کرد؟

این روزها توسعه نرم‌افزارها با سرعت بسیار زیادی اتفاق می‌افتند. مدیران نمی‌خواهند در طی یک سال آینده روند تصمیم‌گیری طولانی را طی کنند. و زمانی که پکیج مورد نظر را انتخاب کردند متوجه شوند که برنامه منسوخ شده است.! در پشت صحنه توسعه دهندگان به روش‌های مختلف در تلاش هستند تا به طور مداوم هر سه این ابزارها را به روز نگه دارند.

بروزرسانی‌های Power BI

Power BI دارای به روزرسانی‌های هفتگی است. کسانی‌که از این برنامه استفاده می‌کنند می‌توانند ایده‌های سازنده و تغییراتی که می‌خواهند در این نرم‌افزار ایجاد شود را در صفحه‌ای به نام Ideas Page در فروم مربوطه قرار دهند. توسعه دهندگان این نرم‌افزار معمولا یک MVP (Minimum Viable Product) را منتشر می‌کنند و بلافاصله نوآوری‌های جدید را به آن اضافه می‌کنند. اغلب تغییرات در به‌روزرسانی‌های جدید، بسیار کاربردی هستند و عموماً شامل ویژگی‌هایی می‌باشند که از قبل انتظار آن را داشته‌اید. بهتر است بدانید که آپدیت‌های جدیدی که هر هفته منتشر می‌شود را شما مستقیماً دریافت نمی‌کنید.

در سازمان‌های بزرگ، نرم‌افزارها به اصطلاح در “پکیج”‌هایی مدیریت می‌شوند که این پکیج‌ها به بخش IT سپرده می‌شود تا ورژن‌های جدید این پکیج‌ها توسط آن‌ها توزیع شود. اگر شخص شما مدیریت نرم‌افزار را بر عهده دارید، می‌بایست هر هفته آن را به روزرسانی کنید. اگر بخواهیم به آینده Power BI توجه کنیم، فقط فکر به این موضوع که کاربر بتواند تنها با صحبت کردن از طریق موتور سخنگوی Cortana با داشبورد خود ارتباط برقرار کند یک آینده روشن برای این برنامه را نشان می‌دهد.

نوشتهٔ پیشین
طراحی و پیاده سازی انباره داده
نوشتهٔ بعدی
گزارش بازخور در کانون ارزیابی و توسعه مدیران چیست؟

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست