مهارتهای بین فردی چیست؟ 5 راه برای توسعه آنها

تُجار با هم به صورت تیمی کار می‌کنند و از مهارتهای بین فردی برای همکاری استفاده می‌کنند برای موفقیت در مشاغل خود، ما اغلب به طیف گسترده‌ای از مهارتها، از برقراری ارتباط ساده تا دانش عمیق محصول، نیاز داریم.

تقویت مهارتهای بین فردی

مهارتهای نرم، مانند ارتباطــات، در دسته مهارتهای بین فردی قرار می‌گیرند و بدون توجه به موقعیتــی که برای آن درخواست می‌کنید، معمولاً از همه انتظار می‌رود. در این بخش از آموزش‌های کیسان ، مهارتهای بین فردی، نمونه‌هایــی از ظاهر آنها در عمل و نحوه توسعه آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد، پس در ادامه همراه ما باشید.

مهارتهای بین فردی چیست؟

مهارت‌های بین فردی رفتارهایـــی هستند که مستقیماً با نحوه تعامل ما با دیگران، مانند همدلــی و گوش دادن فعال مرتبط هستند. مهارت‌های بین فردی به همه جنبه‌های زندگی، از روابط نزدیک تا مشارکت‌های تجاری مربوط می‌شود.

مهارتهای بین فردی در سازمان

در دنیای کسب و کار، مهارتهای بین فردی نحوه ارتباط ما با اعضای تیم را تعیین می‌کند. برای مثال، فرض کنید در محل کار احساس تنش می‌کنید. شما می‌توانید این موضوع را بررسی کرده و از گوش دادن فعال برای ریشه‌یابــی مشکل استفاده کنید و سپس از ارتباط موثر برای حل و فصل استفاده کنید.

چرا مهارتهای بین فردی مهم هستند؟

بسیاری از مسیرهای شغلی با تعامل مداوم با افراد، خواه همکاران یا هم تیمی‌ها همراه است، بنابراین دانستن نحوه تعامل با همه بسیار مهم است. بدون آنها، انجام کار مطابق انتظار، چالش برانگیز خواهد بود. با توجه به این موضوع، کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که دارای مهارتهای بین فردی قوی هستند زیرا این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند به خوبی با دیگران کار کنند و به گونه‌ای ارتباط برقرار کنند که باعث موفقیت کسب و کار شود.

در برخــی مشاغل، مانند خدمات به مشتریان، مهارتهای بین فردی قوی بسیار مهم هستند. از همه مهمتر، مهارتهای بین فردی به ما کمک می‌کند تا با دیگران به شیوه‌ای قابل احترام تعامل داشته باشیم. حتی اگر شما یک مهندس نرم‌افزار هستید که بیشتر وقت خود را بر روی کامپیوتر می‌گذرانید، باز هم باید با هم تیمــی‌های خود تعامل داشته باشید و گاهی اوقات جزئیات فنی را برای افرادی که ممکن است از دانش یکسانی برخوردار نباشند توضیح دهید، که این امر نیاز به ارتباط خوب دارد.

در مورد مهارتهای بین فردی در مقابل مهارتهای درون فردی سردرگمی وجود دارد، بنابراین تفاوت را در زیر توضیح می‌دهیم.

مهارتهای بین فردی در مقابل مهارتهای درون فردی

چند حرف تفاوت بین مهارتهای درون فردی و بین فردی را ایجاد می‌کند، اما آنها متفاوت هستند. به طور خاص، مهارتهای درون فردی نحوه صحبت با خود در ذهن شما است‌، و مهارتهای بین فردی در گفتگو با افراد دیگر دخیل است. با این حال، هر دو از طریق هوش هیجانــی با یکدیگر ارتباط دارند. داشتن خودآگاهی قوی (درون فردی) می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های بین فردی کمک کند، زیرا قادر خواهید بود احساسات خود را بدون توجه به موقعیت مدیریت کنید و بر این اساس پاسخ دهید.

انواع مهارتهای بین فردی

انواع مختلفــی از مهارتهای بین فردی وجود دارد و بسیاری از آنها مکمل یکدیگــر هستند. در زیر مهارتهای متداول بین فردی را لیست کرده و نمونه‌هایــی از ظاهر آنها در عمل را ارائه می‌دهیم.

  • ارتباطات نحوه برقراری ارتباط واضح و موثر با دیگران.
  • مدیریت تعارض نحوه برخورد شما با موقعیت‌های مشاغل مشكلزا در هنگام بروز، اعم از میانجیگری در مشكل بین همكاران یا جستجوی راه حل برای مسأله شخصی؛ صرف نظر از میزان سابقه کار، مدیریت تعارض یک مهارت اساسی است.
  • همدلی مهمترین مهارت بین فردی است؛ زیــرا شما نیاز به همدلـی، درک و مراقبت از اطرافیان خود دارید و روزانه با آنها کار می‌کنید.
  • رهبری شامل توانایــی، ایجاد انگیزه و تشویق دیگران، صرف نظر از اینکه در نقش رهبری هستید و می‌توانید در سناریوهایــی که به رهبر نیاز است، قدم بردارید.
  • گوش دادن ارتباط شدیدی با ارتباط و همدلی دارد. شما باید به همکاران خود گوش دهید تا آنها احساس راحتـی کنند، به آنها گوش داده شود و برایشان ارزش قائل شوند.
  • همکاری به عنوان یک کارمند، بسیار مهم است که بتوانید با دیگران کنار بیایید و برای انجام کار به صورت تیمــی کار کنید.
نمونه‌هایی از مهارتهای بین فردی

نمونه هایی از مهارتهای بین فردی

چگونه مهارتهای بین فردی را توسعه دهیم

مهارتهای بین فردی ضروری است، توجه داشته باشید، در اینجا نکاتــی برای توسعه مهارتهای بین فردی و بهبود مهارتهایی که در حال حاضر دارید، آورده شده است.

1. از منابع موجود استفاده کنید.

به دنبال دوره‌های آنلاین یا کتاب‌های متخصصان باشید که اهمیت مهارتهای بین فردی را توضیح داده و نکاتــی را در مورد توسعه آنها بر اساس تجربیات خود ارائه دهند.

2. زمینه‌های بهبود را مشخص کنید.

شناسایی زمینه‌های بهبود می‌تواند به توسعه مهارتهای شما کمک کند. می‌توانید از افرادی که روزانه با شما کار می‌کنند، بازخورد بخواهید و درباره مواردی که فکر می‌کنند می‌توانند از پیشرفت استفاده کنند، مطلع شوید. اگر در نقش‌های روبرو با مشتری کار می‌کنید، می‌توانید نمرات NPS یا نظرسنجی‌های مشتریان خود را زیر نظر داشته باشید تا از جایی که احساس می‌کنید کوتاهی می‌کنید مطلع شوید.

3. بازخورد بخواهید و از آن درس بگیرید.

یکی از بهترین راه‌ها برای درک سطح مهارت خود این است که در مورد عملکرد فعلی خود از افرادی که هر روز با شما ارتباط برقرار می‌کنند، مانند همکاران، مربیان یا کارفرمایان، بازخورد بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است شما روزانه به صورت تیمی کار کنید، و یکی از همکاران شما می‌گوید گاهی اوقات احساس نمی‌کند که توسط شما شنیده می‌شود. می‌توانید از ارزیابــی آنها درس بگیرید و برای تمرین گوش دادن فعال تلاش کنید.

4- مهارتهای خود را تمرین کنید.

مانند بیشتر مهارتها، یکــی از بهترین راهها برای توسعه آنها تمرین با آنهاست. خود را در شرایطی قرار دهید که این مهارتها از شما خواسته می‌شود، مانند افزایش در جلسات تیم و ایفای نقش‌های رهبری. همانطور که در بالا ذکر شد، می‌توانید از همکاران خود بازخورد بخواهید و بیاموزید که چه چیزی درست بوده و چه چیزی به کار بیشتری نیاز دارد.

5. بپذیرید که توسعه مهارتهای شما “پایانی” ندارد.

اگرچه تمایل شما برای کامل بودن است، اما هیچ راهــی برای کامل بودن وجود ندارد. همه همیشه در حال یادگیری هستند و مهارتهای خود را توسعه می‌دهند، به ویژه اینکه الزامات نقش می‌تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال، کار در خدمات به مشتریان ممکن است شما را مجبور کند که بیشتر بر حل مشکلات و همدلــی تمرکز کنید، در حالی که با ایفای نقش به عنوان مدیر ممکن است زمان بیشتری را صرف همکاری و مدیریت تعارض کنید. بپذیرید که همیشه جایی برای رشد و توسعه وجود دارد و تا زمانی که از این امر آگاه باشید، مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت را توسعه می‌دهید.

مهارتهای بین فردی در رزومه

بسیار مهم است که بر مهارتهای بین فردی خود در رزومه تاکید کنید، زیرا بسیاری از کارفرمایان به دنبال آن هستند. گاهی از مهارتهای بین فردی به عنوان مهارتهای نرم به عنوان مهارتهای فنی مانند داشتن دانش محصول یاد می‌شود. مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که مهارتهای خود را که با شرح وظایف نقش جدید مطابقت دارد را شناسایی کنید، بنابراین می‌توانید صراحتاً نشان دهید که چگونــه آنها به شما در موفقیت کمک می‌کنند.

پس از شناسایی این مهارتها، دو گزینه برای نمایش آنها دارید:

  • یک لیست ساده از مهارتها
  • فهرستـی از دستاوردهای شغلی و مهارتهای بین فردی که در دستیابی به این موفقیت به شما کمک کرده است
نتیجه

همانطور که در بالا ذکر شد، هیچ خط پایان برای توسعه مهارتهای بین فردی شما وجود ندارد. کسانــی که برای هر شغل به آنها احتیاج دارید بسته به تخصص شما تغییر خواهند کرد و یادگیری مداوم همیشه مهم است. با این حال، از نکات موجود در این لیست استفاده کنید، خود را در شرایطی قرار دهید که باید مهارت‌های خود را تمرین کنید و بدون توجه به اینکه آیا به تازگی کار خود را شروع کرده‌اید یا یک مدیر مجرب هستید، در نقش خود موفق خواهید شد.

منبع:

blog.hubspot.com

نوشتهٔ پیشین
نحوه ایجاد استراتژی محتوای B2B
نوشتهٔ بعدی
برگزاری کانون ارزیابی هوشمند در شرکت گاز پارسیان

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست