نقش مدیران در روابط بین فردی چیست؟

افرادی که در یک سازمان با هم کار می‌کنند تمایل دارند به یکدیگر نزدیک شوند. روابط بین فردی به ارتباط قوی بین کارکنان با سلیقه و طرز فکر مشابــه اشاره دارد.

نقش مدیران در روابط بین فردی چیست؟نقش مدیران در روابط بین فردی

نقش مدیران در روابط بین فردی

مدیر تیم درست مانند ناخدای کشتــی است که وظیفه دارد همه اعضای خدمه خود را با خود همراه کند. برای یک رهبر تیم، تیم او مانند فرزندان اوست و او باید از تک تک اعضای تیم مراقبت کند. هرگز نسبت به هیچ کس جانبداری نکنید. از احترام به کارکنان خودداری کنید. به طور منظم با اعضای تیم خود ارتباط برقرار کنید. اطمینان حاصل کنید که با همه صحبت می‌کنید، در غیر این صورت افراد ممکن است نادیده گرفته شوند.

حداقل دوبار در هفته با تیم خود برای جلسات ارتباط بگیرید. در مورد رفاه آنها سوال کنید. اطمینان حاصل کنید که آیا همه چیز با آن‌ها خوب پیش می‌رود. به این ترتیب کارمند احساس خوشبختــی می‌کند و رابطه‌ای سالم با مافوق دارد. تعامل ضروری است زیرا به شکستن یخ در بین افراد کمک می‌کند. از مقایسه بین اعضای تیم خود بپرهیزید. هیچ یک از کارکنان خود را در جمع فریاد نزنید.

فرد مورد نظر را به دفتر خود فراخوانید و او را وادار به درک اشتباهات خود بدون بی‌ادبی کنید. به جای اینکه پیام‌ها را از طریق شخصــی به دیگران منتقل کنید مستقیماً با اعضای تیم خود صحبت کنید زیرا ممکن است اطلاعات به شکل دلخواه خود نرسد و باعث ایجاد سوء تفاهم و در نهایت خراب شدن روابط شود. به یاد داشته باشید که نقش یک مدیر فقط نشستن در پشت صندلی برای کل روز نیست.

با اعضای تیم خود بنشینید و به آن‌ها کمک کنید تا روز خود را برنامه‌ریزی کنند. در کارهای روزمره به آنها کمک کنید. مدیران باید برای اعضای تیم خود در دسترس باشند. مشکلات زمانــی شروع می‌شوند که کارکنان برای برقراری ارتباط با رئیس خود مشکل داشته باشند. اگر مرتباً با آن‌ها ملاقات نمی‌کنید، از طریق پیامک با آنها ارتباط گیری کنید. به مشکلات آنها گوش بدهید. اعضای تیم شما باید بتوانند در مواقع بحرانــی از شما حمایت کنند.

در صورت بروز درگیری بین زیردستان، فوراً مداخلــه کنید. اعضای تیم شما ممکن است بر سر مسائل کوچک با هم دعوا کنند اما این وظیفه شما است که آنها را هدایت کرده و احتمال وقوع یک نزاع بزرگ را کاهش دهید. حتی مسائل جزئی را نادیده نگیرید. یکی از مشکلات بدون مراقبت می‌تواند بعداً به یک نگرانــی عمده تبدیل شود. با افراد بنشینید، به آنها مشاوره دهید و آنها را تشویق کنید تا در مورد مسائل بحث کنند و به موضوعی برسند که نه تنها به نفع کارکنان بلکه به طور کلی به نفع سازمان خواهد بود.

از اعضای تیم خود بخواهید تا ناهار خود را با هم بخورند. همچنین می‌توانید هر چند وقت یکبار به آنها بپیوندید. حضور رئیس تغییر می‌کند. آنها را برای پیک نیک بیرون بیاورید و دور هم جمع شوید. چنین جلسات غیر رسمی نه تنها کارکنان را به یکدیگر نزدیک می‌کند بلکه آن‌ها را به مافوق نیز نزدیک می‌کند. به آنها انگیزه دهید تا مناسبت‌های مهم را در محل کار جشن بگیرند.

مسئولیت‌ها را محول کنید و از آنها بخواهید مسئولیت را به صورت جداگانــه بر عهده بگیرند. به این ترتیب آنها شروع به اعتقاد به شما و سازمان می‌کنند و سرانجام یک رابطه سالم با همه به اشتراک می‌گذارند. از کارکنانی که عملکرد خوبــی دارند باید قدردانی شود و پاداش مناسبــی برای آنها وجود داشته باشد تا هر زمان نتایج خود را ارائه دهند. با دیگران که این بار عملکرد خوبــی نداشتند برخورد خشن نکنید. بی‌ادبی با آنها هیچ یک از مشکلات شما را حل نمی‌کند. بلکه افراد مخالف شما خواهند بود.

تعارض چیست؟ و 3 روش در مواجهه با آن

مهارت‌ها / ویژگی‌های روابط بین فردی

ارتباط قوی بین افرادی که علاقه و هدف مشابهی دارند، روابط بین فردی نامیده می‌شود. داشتن همکاران معتمد در محل کار بسیار مهم است. فرد باید بداند چگونه با همکاران خود تعامل داشته باشد. اجازه دهید برخی از مهارت‌های بین فردی را که یک فرد برای برقراری رابطه سالم با همکاران نیاز دارد، مرور کنیم.

در محل کار مثبت باشید. هیچ فردی در این زمین کامل نیست. همیشه اشتباهات را در دیگران پیدا نکنید. به همکاران خود احترام بگذارید. رفتار نادرست با همکاران غیرحرفه‌ای است. یک کارمند باید در محل کار رفتار قابل قبولــی داشته باشد. دکوراسیون محیط کار را حفظ کنید. بی ادبی با همکاران، رابطه بین کارکنان را خراب می‌کند. به یاد داشته باشید که رفتار شما در مورد تحصیلات، تربیت و سابقه خانوادگــی شما بسیار صحبت می‌کند. با همه افراد صرف نظر از نام و درآمدش مودب باشید.

برای ارتباط سالم بین فردی در محل کار، یک فرد نیاز به مهارت‌های ارتباطی موثر (اعم از شفاهی و نیز کتبی) دارد. شخص باید مراقب میزان صدا و لحن او باشد. هرگز زیاد بلند یا خیلــی نرم نباشید. گاهی اوقات صدای بلند بی‌ادبی تلقــی می‌شود و بیش از حد نرم، بیانگر عدم علاقه به طرف مقابل است. انتخاب کلمات نیز به همان اندازه مهم است. هرگز حرفــی را نزنید که خودتان دوست ندارید به آن گوش دهید.

از به کار بردن اصطلاحات عامیانه و کلمات ناپسند در محل کار خودداری کنید. از طریق ایمیل‌ و پیامک بیشتر ارتباط برقرار کنید زیرا در مقایسه با ارتباطات غیرکلامــی معتبرتر تلقی می‌شوند. در محل کار شاد باشید. بیشتر بخندید. به همکاران خود احساس اهمیت دهید. نشان دهید که چقدر به آنها اهمیت می‌دهید. اگر آنها کاری برای شما انجام داده‌اند، به یاد داشته باشید که از آنها تشکر کنید. کار خوب کارکنان باید در پیشگاه همه شناخته و قدردانــی شود. حسود بودن کمکی نمی‌کند و به نوبه خود روابط شما را با همکارانتان خراب می‌کند.

در مواقع بحرانی در کنار همکاران خود باشید. به مشکلات آنها گوش بدهید و هر زمان که لازم بود به آنها کمک کنید. چه کسی می‌گوید نمی‌توانید در محل کار دوست داشته باشید؟ بالاخره شما حداکثر بخشــی از روز خود را در سرکار می‌گذرانید. برای همکاران خود تولد، سالگرد را جشن بگیرید. آنها احساس خاص بودن می‌کنند. با دیگران صادق باشید. اگر هریک از همکاران شما مرتکب اشتباهی شده است، با صورت مستقیم به او بگویید.

بهتر است مستقیم صحبت کنید تا شایعات غیر ضروری را در مورد کســی پخش کنید. انتقاد و مسخره کردن همکاران روابط را خراب می‌کند و در نهایت دوستان را به دشمن تبدیل می‌کند. شنونده صبور باشید. به حرف‌های طرف مقابل گوش دهید. قبل از اینکه به نتیجه برسید، دیدگاه طرف مقابل را نیز درک کنید. تصورات غلط از مردم باعث سردرگمــی و سوء تفاهم غیر ضروری می‌شود.

قابل اعتماد بودن به شما کمک می‌کند تا اعتماد همکاران خود را جلب کنید. یاد بگیرید که همه چیز را برای خود نگه دارید. منافع شخصــی افراد باید در محیط کار به عقب بنشینند. دفتر شما ربطــی به زندگی شخصی و مشکلات شخصی شما ندارد. شما حق ندارید روی همکاران خود فریاد بزنید. یاد بگیرید که بر احساسات خود کنترل داشته باشید. برای جلوگیری از درگیری‌های غیر ضروری در محل کار کمی بیشتر درک و سازش کنید. قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم مهم، خودتان را جای همکار خود بگذارید.

نتیجه

در نتیجه با همه مهربان باشید. منبع الهام دیگران باشید. به یاد داشته باشید این شما هستید و تنها شما هستید که می‌توانید تغییراتــی در سازمان ایجاد کنید. به عنوان یک حرفه‌ای کامل رفتار کنید.

منبع:

Managementstudyguide.com

نوشتهٔ پیشین
مدل روابط بین فردی و نقش کارکنان در توسعه روابط بین فردی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
5 تفاوت هوش تجاری و هوش مصنوعی

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست