6 نمودار اصلی و کلیدی مورد استفاده در تجسم داده

نمودارها تصاویری هستند که می‌توانند اطلاعات موجود را به سرعت در معرض دید قرار دهند. با دیدن یک نمودار در یک نگاه می‌توان به بسیاری از ویژگی‌های مجموعه‌ای از اطلاعات پی برد. نمودار یا منحنی اطلاعات عددی و آماری را به‌صورت منظم نشان می‌دهد و ارتباط دو یا چند عامل را ترسیم می‌کند.

1) عددی

نمودار عددی یکی از تکنیک های تجسم داده است که می تواند میزان فوری فروش تولید شده در یک سال را به نمایش بگذارد.

نمودار عددی هنگامی که به دنبال نمایش یک نمای کلی فوری و تعاملی از یک شاخص عملکرد کلیدی خاص هستید بسیار مفید است، چه نمایش دهنده یک فروش KPI ، بازدید سایت ، سطح پیشرفت سازمان یا درصدی از تکامل باشد این نمودار بهترین گزینه است .

2) نقشه ها

در این مثال ، از روش های تجسم داده با رسم نمودار نقشه نمایش داده می شود ، در عکس بالا به راحتی می توانید تفاوت هایی را در بین قاره ها مشاهده کنید.

اول از همه ، نقشه ها بسیار عالی هستند. به این معنی که آنها الهام بخش مشارکت در یک جلسه یا ارائه هیئت مدیره هستند. ثانیا ، نقشه روشی سریع ، آسان و قابل هضم برای ارائه مجموعه های بزرگ یا پیچیده از اطلاعات جغرافیایی برای تعدادی از اهداف است.

3) دایره ای

مفاهیم تجسم داده ها را می توان به راحتی با یک نمودار دایره ای ارائه داد . در حالی که طرح دایره ای در سال های اخیر زیاد استفاده نشده است ولی ما احساس می کنیم که یک ابزار مفید تجسم داده است که می تواند معیار های مهم را در قالب ساده ای به نمایش بگذارد. طرح دایره ای در هنگام نشان دادن ترکیب متناسب یک متغیر خاص در یک بازه زمانی استاتیک بسیار مفید هستند. و به همین ترتیب نمودار دایره ای، نموداری است که ذهن خیلی راحت به حافظه می سپارد .

4) نمودارهای اندازه گیری

در عکس بالا نسبت هزینه‌های عملیاتی را نشان می‌دهد که با حوزه سود و زیان فعالیت‌های کلیدی بخش مالی شما مرتبط است، و این معیار سلامت با کد رنگی به شما کمک می‌کند حتی در یک نگاه سریع به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید.

نمودارهای اندازه گیری را می توان به طور موثر با استفاده یک مقدار یا نقطه داده نتیجه گرفت .در داشبورد گزارش‌های مالی یا اجرایی برای نمایش پیشرفت در برابر شاخص‌های کلیدی عملکرد استفاده می شود. نمودارهای اندازه گیری نمونه‌ای عالی برای نشان دادن میزان رشد اهداف هستند.

5) میله ای یا ستونی

یکی از رایج ترین انواع نمودارها ، نمودار میله ای است که اغلب برای مقایسه دو یا چند مقدار در یک دسته استفاده می شود. مانند اینکه کدام محصول در بخش زنان بیشترین فروش را دارد. ابزارهای تجزیه و تحلیل فروش به شما این امکان را می دهد که معیارهای مربوطه را مانند آنچه در زیر نشان داده شده است تجسم کنید. در آنجا می توانید تفکیک دقیق فروش بر اساس کشور را مشاهده کنید. به این ترتیب می توانید به راحتی در یک نگاه متوجه شوید که مثلاً تلاش های تبلیغاتی خود را کجا متمرکز کنید.

6) سطحی

منحنی سطحی زمانی عالی هستند که بخواهید نشان دهید که چگونه مقادیر مختلف در طول زمان ایجاد شده است. در اینجا یک خط و یک نمودار میله ای را برای نشان دادن چگونگی تغییر مقادیر عددی بر اساس متغیر دوم ترکیب می کند. برای مثال، می‌توانیم منحنی سطحی را در زیر ردیابی نسبت P/E مشاهده کنیم. این معیار تحلیل مالی ارزش سهام یک شرکت را در مقایسه با معیار صنعت (متغیر دوم) اندازه گیری می کند. این به سرمایه گذاران ایده می دهد که برای هر دلار درآمد چقدر برای سهام پول پرداخت می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و گسترش پایگاه دانش تکنیک‌های تجسم داده‌های خود، می‌توانید از داشبورد های حرفه ای که کارشناسان ما طراحی کرده اند استفاده کنید. یا در دوره ی آموزشی طراحی داشبورد های حرفه ای با نرم افزار پاور بی آی ما شرکت کنید .

منبع:www.datapine.com

نوشتهٔ پیشین
7 پله برای ارزیابی رشد شایستگی سازمانی
نوشتهٔ بعدی
اهمیت درک شایستگی سازمان و 7 رویکرد مربوط به آن
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست