6 عامل موفقیت سازمان‌ در هوشمندی کسب و کار با هوش تجاری (BI)

هوش تجاری (BI)

هوش تجاری bi یک فرایند مبتنی بر فناوری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه اطلاعات عملی است که به مدیران و کارگران کمک می‌کند تا تصمیمات شغلی آگاهانه بگیرند. به عنوان بخشی از فرایند BI، سازمان‌ها، داده‌ها را از سیستم‌های داخلی IT و منابع خارجی جمع‌آوری می‌كنند، آنها را برای تجزیه و تحلیل آماده می‌كنند، پرس و جو را با داده‌ها انجام می‌دهند و تجسم داده‌ها، داشبورد BI و گزارش‌ها را ایجاد می‌كنند تا نتایج تجزیه و تحلیل را برای تصمیم‌گیری عملیاتی در اختیار کاربران تجاری قرار دهند. به طور مثال ساخت و برنامه‌ریزی استراتژیک.

5 عامل موفقیت سازمانها و هوشمندی کسب و کار با هوش تجاری (BI)هوشمندی کسب و کار با ابزارهای BI

هدف BI

هدف نهایی BI هدایت تصمیمات بهتر تجاری است که سازمان‌ها را قادر به افزایش درآمد، بهبود کارایی عملیاتی و کسب مزیت‌های رقابتی نسبت به رقبای تجاری خود می‌کند. برای دستیابی به این هدف‌، BI ترکیبی از تجزیه و تحلیل، مدیریت داده و ابزار گزارش، به علاوه روش‌های مختلف برای مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها را در بر می‌گیرد.

روند کار هوش تجاری چگونه است؟

معماری هوش تجاری شامل مواردی فراتر از نرم‌افزار BI است. داده‌های هوش‌تجاری معمولاً در یک انبار داده ساخته شده برای کل سازمان یا در داده‌های کوچکتر ذخیره می‌شوند که زیر مجموعه‌ای از اطلاعات کسب و کار را برای بخش‌های مختلف و واحدهای تجاری، اغلب با ارتباط با یک انبار داده سازمانی ذخیره می‌کند. علاوه بر این، دریاچه‌های داده مبتنی بر خوشه‌های Hadoop یا سایر سیستم‌های بزرگ داده به طور فزاینده‌ای به عنوان مخازن یا پَد فرود BI و تجزیه و تحلیل داده‌ها، به ویژه برای پرونده‌های ورود به سیستم، داده‌های سنسور، متن و انواع دیگر داده‌های بدون ساختار یا نیمه ساختار استفاده می‌شود.

داده‌های BI می‌توانند شامل اطلاعات تاریخی و داده‌های زمان واقعی جمع‌آوری شده از سیستم‌های منبع در هنگام تولید باشند، که ابزارهای BI را قادر می‌سازد تا از فرایندهای تصمیم‌گیری استراتژیک و تاکتیکی پشتیبانی کنند. قبل از استفاده در برنامه‌های BI، داده‌های خام از سیستم‌های منبع مختلف معمولاً باید با استفاده از ادغام داده‌ها و ابزارهای مدیریت کیفیت داده‌ها ادغام، تلفیق و پاک شوند تا اطمینان حاصل شود که تیم‌های BI و کاربران تجاری در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات دقیق و سازگار هستند.

روند کار هوش تجاری در هوشمندی کسب وکارروند کار هوش تجاری در هوشمندی کسب و کار

مراحل فرآیند BI شامل موارد زیر است:

  • آماده‌سازی داده‌ها، که در آن مجموعه داده‌ها برای تجزیه و تحلیل سازمان یافته و مدل‌سازی می‌شوند.
  • پرس و جو تحلیلی از داده‌های تهیه شده صورت می‌گیرد.
  • توزیع شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و سایر یافته‌ها برای کاربران تجاری.
  • استفاده از اطلاعات برای کمک به تأثیرگذاری و پیشبرد تصمیمات تجاری.

در ابتدا، ابزارهای BI در درجه اول توسط متخصصان BI و IT که پرس و جو داشتند و داشبورد و گزارش برای کاربران تجاری تولید می‌کردند، استفاده می‌شد. به هر حال، به لطف توسعه ابزارهای سلف سرویس BI و کشف داده، تحلیلگران، مدیران و کارگران به طور فزاینده‌ای از سیستم عامل‌های هوش تجاری خود استفاده می‌کنند. محیط‌های هوش تجاری سلف سرویس، کاربران تجاری را قادر می‌سازد تا داده‌های BI را پرس و جو کنند، تجسم داده‌ها را ایجاد کرده و داشبورد را طراحی کنند.

برنامه‌های BI شامل:

برنامه‌های BI اغلب اشکال تجزیه و تحلیل پیشرفته مانند داده کاوی، تجزیه و تحلیل پیش‌بینی، متن کاوی، تجزیه و تحلیل آماری و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ را شامل می‌شوند. یک مثال متداول، مدل‌سازی پیش‌بینی است که تجزیه و تحلیل در صورت وجود سناریوهای مختلف تجاری را امکان‌پذیر می‌کند. اگرچه در بیشتر موارد، پروژه‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل توسط تیم‌های جداگانه‌ای از دانشمندان داده، آمارشناسان، مدل‌سازان پیش‌بینی و سایر متخصصان ماهر تجزیه و تحلیل انجام می‌شود، در حالی که تیم‌های BI بر پرس و جو و تجزیه و تحلیل ساده‌تر داده‌های تجاری نظارت می‌کنند.

شیش مرحله اصلی فرایند BI هستند.

چرا هوش تجاری مهم است

به طور کلی، نقش هوش تجاری بهبود عملکردهای تجاری سازمان از طریق استفاده از داده‌های مربوطه است. شرکت‌هایی که به طور موثر از ابزارها و تکنیک‌های BI استفاده می‌کنند، می‌توانند داده‌های جمع‌آوری شده خود را به بینش ارزشمندی درباره روندها و استراتژی‌های تجاری خود تبدیل کنند. سپس می‌توان از چنین بینشی برای تصمیم‌گیری بهتر در زمینه تجارت استفاده کرد که باعث افزایش بهره‌وری و درآمد می‌شود و منجر به تسریع رشد تجارت و سود بیشتر می‌شود.

بدون BI، سازمان‌ها نمی‌توانند به راحتی از تصمیم‌گیری مبتنی بر داده استفاده کنند. در عوض، مدیران و کارگران اساساً تصمیم می‌گیرند تا تصمیمات مهم شغلی را بر اساس عوامل دیگری مانند دانش انباشته، تجربیات قبلی، شهود و احساسات قرار دهند. اگرچه این روش‌ها می‌توانند تصمیمات خوبی بگیرند، اما به دلیل کمبود داده‌های زیربنایی آنها نیز مملو از خطاها و اقدامات اشتباه است.

1. مزایای هوش تجاری

هوش تجاری برای داده های بزرگ در هوشمندی کسب و کارها

مزایای هوش تجاری در هوشمندی کسب و کار

یک برنامه موفقیت آمیز BI مزایای مختلف تجاری را در یک سازمان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، BI به مدیران دپارتمان‌ها امکان می‌دهد تا به طور مداوم بر عملکرد کسب و کار نظارت کنند تا در صورت بروز مشکلات یا فرصت‌ها، بتوانند به سرعت عمل کنند. تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری به کارآیی بازاریابی، فروش و خدمات مشتری کمک می‌کند. تنگناهای زنجیره تأمین، تولید و توزیع را می‌توان قبل از اینکه خسارت مالی وارد کنند، شناسایی کرد. مدیران منابع انسانی بهتر می‌توانند بهره‌وری کارکنان، هزینه‌های نیروی کار و سایر داده‌های نیروی کار را کنترل کنند.

به طور کلی، مزایای اصلی کسب و کارها از برنامه‌های BI می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
  • تسریع و بهبود تصمیم‌گیری
  • بهینه‌سازی فرآیندهای تجارت داخلی
  • افزایش بهره‌وری عملیاتی
  • مشکلات تجاری نقطه‌ای که باید برطرف شوند
  • روندهای نوظهور تجارت و بازار را شناسایی کنید
  • توسعه استراتژی‌های تجاری قوی‌تر
  • فروش بالاتر و درآمد جدید
  • برتری نسبت به شرکت‌های رقیب کسب کنید

ابتکارات BI همچنین مزایای تجاری کوچکتری را به همراه دارد. از جمله این موارد، مدیران پروژه را برای ردیابی وضعیت پروژه‌های تجاری و سازمان‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات رقابتی از رقبای خود آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، تیم‌های BI، مدیریت داده و فناوری اطلاعات خود از هوش تجاری بهره می‌برند و از آن برای تجزیه و تحلیل جنبه‌های مختلف فناوری و عملیات تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند.

2. انواع ابزارها و برنامه‌های هوش تجاری

هوش تجاری مجموعه‌ای گسترده از برنامه‌های تجزیه و تحلیل داده را برای تأمین نیازهای مختلف اطلاعات طراحی کرده است. بیشتر آنها توسط هر دو نرم‌افزار BI سلف سرویس و سیستم عامل‌های BI سنتی پشتیبانی می‌شوند. لیستی از فناوری‌های BI که برای سازمان‌ها در دسترس است شامل موارد زیر است:

_ تجزیه و تحلیل موقت

به عنوان پرس و جو موقت نیز شناخته می‌شود، که یکی از عناصر بنیادی برنامه‌های مدرن BI و ویژگی اصلی ابزارهای BI سلف سرویس است. این فرآیند نوشتن و اجرای درخواست‌ها برای تجزیه و تحلیل مسائل خاص کسب و کار است. در حالی که به طور معمول پرس و جوهای موقت در پرواز ایجاد می‌شوند، اما در نهایت آنها به طور منظم اجرا می‌شوند و نتایج تجزیه و تحلیل در داشبورد و گزارشات گنجانده شده است.

_ پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)

یکی از فناوری‌های اولیه BI، ابزارهای OLAP است که کاربران را قادر می‌سازد داده‌ها را در چند بُعد تجزیه و تحلیل کنند، که به ویژه برای پرس و جوها و محاسبات پیچیده مناسب است. در گذشته، داده‌ها باید از یک انبار داده استخراج و در مکعب‌های OLAP چند بُعدی ذخیره می‌شدند، اما به طور فزاینده‌ای امکان اجرای تجزیه و تحلیل OLAP به طور مستقیم بر روی پایگاه‌های ستونی وجود دارد.

_ نرم‌افزار تلفن همراه BI

هوش تجاری موبایل، برنامه‌ها و داشبوردهای BI را در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها در دسترس قرار می‌دهد. ابزارهای BI موبایل که معمولاً بیشتر برای مشاهده داده‌ها از تجزیه و تحلیل آنها استفاده می‌شوند، با تأکید بر سهولت استفاده طراحی می‌شوند. به عنوان مثال، داشبوردهای تلفن همراه فقط ممکن است دو یا سه تجسم داده و KPI را نشان دهند تا به راحتی در صفحه دستگاه مشاهده شوند.

_ BI در زمان واقعی

در برنامه‌های BI در زمان واقعی، داده‌ها با ایجاد، جمع‌آوری و پردازش مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند تا کاربران بتوانند از فعالیت‌های تجاری، رفتار مشتری، بازارهای مالی و سایر موارد مورد علاقه به روز باشند. فرآیند تجزیه و تحلیل در زمان واقعی اغلب شامل پخش جریانی داده‌ها است و از موارد تجزیه و تحلیل تصمیم‌گیری مانند امتیازبندی اعتبار، معاملات سهام و پیشنهادهای تبلیغاتی هدفمند پشتیبانی می‌کند.

_ اطلاعات عملیاتی (OI)

BI عملیاتی نیز نامیده می‌شود، نوعی تجزیه و تحلیل در زمان واقعی است که اطلاعات را به مدیران و کارگران خط مقدم در عملیات تجاری می‌رساند. برنامه‌های OI برای کمک به تصمیم‌گیری عملیاتی و امکان اقدام سریعتر در مورد موضوعات طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، به نمایندگان مرکز تماس برای حل مشکلات مشتریان و مدیران تدارکات کمک می‌کنند تا گلوگاه‌های توزیع را کاهش دهند.

_ نرم افزار به عنوان سرویس BI

ابزارهای SaaS BI از سیستم‌های رایانش ابری که توسط فروشندگان میزبانی می‌شوند، برای ارائه قابلیت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها به کاربران در قالب سرویسی که معمولاً بر اساس اشتراک استفاده می‌شود، استفاده می‌کنند. گزینه SaaS که به عنوان Cloud BI نیز شناخته می‌شود، به طور فزاینده‌ای پشتیبانی چند ابری را ارائه می‌دهد که به سازمان‌ها امکان می‌دهد برنامه‌های BI را روی سیستم عامل‌های مختلف ابری برای تأمین نیازهای کاربران و جلوگیری از قفل شدن فروشنده‌ها نصب کنند.

_ منبع باز BI (OSBI)

نرم‌افزار هوش تجاری که منبع باز است به طور معمول شامل دو نسخه است: یک نســـخه از انجمن که می‌تواند به صورت رایگان استفاده شود و یک نسخـــه تجاری مبتنی بر اشتراک با پشتیبانی فنی توسط فروشنده. تیم‌های BI همچنین می‌توانند برای استفاده در توسعه به کد منبع دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، برخی از فروشندگان ابزارهای اختصاصی BI، نسخه‌های رایگان را، عمدتاً برای هر کاربر، ارائه می‌دهند.

_ BI جاسازی شده

ابزارهای جاسازی شده هوش تجاری، قابلیت تجسم داده را مستقیماً در برنامه‌های تجاری قرار می‌دهند، که کاربران تجاری را قادر می‌سازد داده‌ها را در داخل برنامه‌هایی که برای انجام کار خود استفاده می‌کنند، تجزیه و تحلیل کنند. ویژگی‌های تجزیه و تحلیل جاسازی شده معمولاً توسط فروشندگان نرم‌افزارهای کاربردی گنجانده می‌شود، اما توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای شرکتی می‌توانند از این طریق استفاده کنند.

_ BI مشارکتی

شامل ترکیبی از برنامه‌های BI و ابزارهای همکاری است تا کاربران مختلف را قادر سازد تا در تجزیه و تحلیل داده‌ها با یکدیگر کار کنند و اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند با استفاده از ابزار گفتگوی آنلاین، نتایج BI و نتایج تجزیه و تحلیل را با نظرات، سوالات و برجسته‌سازی حاشیه نویسی کنند.

_ اطلاعات مکانی (LI)

یک فرم تخصصی BI است که کاربران را قادر می‌سازد داده‌های مکانی را با استفاده از قابلیت تجسم داده‌های مبتنی بر نقشه تجزیه و تحلیل کنند. اطلاعات مکانی، اطلاعاتی درباره عناصر جغرافیایی داده‌ها و عملیات تجاری ارائه می‌دهد. موارد استفاده احتمالی شامل انتخاب سایت برای فروشگاه‌های خرده فروشی و امکانات شرکت‌ها، بازاریابی مبتنی بر مکان و مدیریت تدارکات است.

3. فروشندگان ابزار هوش تجاری در بازار

سلف سرویس BI و ابزارهای تجسم داده به استاندارد نرم‌افزار مدرن BI تبدیل شده‌اند. Tableau ،Qlik و Spotfire، که اکنون بخشی از نرم‌افزار Tibco است، در ابتدای کار در زمینه توسعه فناوری سلف سرویس پیشگام شدند و تا سال 2010 به عنوان رقبای برجسته در بازار BI شناخته شدند. اکنون، تقریباً همه ابزارهای اصلی BI دارای ویژگی‌های سلف سرویس، مانند کشف داده‌های بصری و جستجوی موقت هستند.

عمده فروشندگان نرم‌افزارهای هوش تجاریهوشمندی کسب و کار چیست؟ فروشندگان ابزارهای هوش تجاری

سیستم عامل‌های مدرن BI معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  • نرم‌افزار تجسم داده‌ها برای طراحی نمودارها و سایر اینفوگرافیک‌ها برای نشان دادن داده‌ها به روشی قابل درک.
  • ابزارهایی برای ساخت داشبورد BI، گزارش‌ها و کارت‌های امتیازی عملکرد که داده‌های تجسم شده را بر روی KPIها و سایر معیارهای تجاری نمایش می‌دهد.
  • ویژگی‌های داستان سرایی داده‌ها برای ترکیب تجسم و متن در ارائه برای کاربران تجاری.
  • نظارت بر استفاده، بهینه‌سازی عملکرد، کنترل‌های امنیتی و سایر توابع برای مدیریت استقرار BI.

ابزارهای BI به طور کلی از ده‌ها فروشنده در دسترس است. عمده فروشندگان IT که نرم‌افزار BI را ارائه می‌دهند شامل IBM ،Microsoft ،Oracle ،SAP ،SAS و Salesforce است که Tableau را در سال 2019 خریداری کرده و همچنین ابزارهای تولید شده خود را قبل از خرید به فروش می‌رساند. گوگل از طریق واحد Looker خود که در سال 2020 خریداری شده است، در بازار BI نیز حضور دارد. سایر فروشندگان مشهور BI شامل Alteryx ،Domo ،GoodData ،Infor Birst، سازندگان اطلاعاتLogi Analytics ، MicroStrategy ،Pyramid Analytics ،Sisense ،ThoughtSpot و Yellowfin هستند.

در حالی که سیستم عامل‌های BI با ویژگی‌های کامل بیشترین استفاده را از فناوری هوش تجاری دارند، بازار BI سایر دسته‌های محصول را نیز شامل می‌شود. برخی از فروشندگان ابزارهای خاصی را برای استفاده‌های جاسازی شده BI ارائه می‌دهند. نمونه‌های آن شامل GoodData و Logi Analytics است. شرکت‌هایی مانند Looker ،Sisense و ThoughtSpot برنامه‌های کاربردی تجزیه و تحلیل داده‌های پیچیده و سرپرستی را هدف قرار می‌دهند. داشبورد و متخصصین مختلف تجسم داده بر روی آن قسمت از فرآیند BI تمرکز دارند. سایر فروشندگان در ابزار داستان نویسی داده تخصص دارند.

به طور کلی، استفاده از BI سازمانی شامل موارد زیر است:
  • نظارت بر عملکرد تجاری یا سایر معیارها
  • حمایت از تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استراتژیک
  • ارزیابی و بهبود فرایندهای تجاری
  • دادن اطلاعات مفید در مورد مشتریان، تجهیزات، زنجیره‌های تأمین و سایر عناصر عملیات تجاری به کارگران عملیاتی
  • تشخیص روندها، الگوها و روابط در داده‌ها

موارد استفاده خاص و کاربردهای BI در صنایع مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، بنگاه‌های خدمات مالی و بیمه‌ها از BI برای تجزیه و تحلیل ریسک در طی مراحل تأیید وام و سیاست استفاده می‌کنند و محصولات اضافی را برای ارائه به مشتریان موجود بر اساس نمونه کارهای فعلی خود شناسایی می‌کنند. BI به خرده فروشان در زمینه مدیریت بازاریابی، برنامه‌ریزی تبلیغاتی و مدیریت موجودی کالا کمک می‌کند، در حالی که تولیدکنندگان به BI برای تجزیه و تحلیل تاریخی و زمان واقعی عملیات کارخانه و کمک به آنها برای مدیریت برنامه‌ریزی تولید، تهیه و توزیع متکی هستند.

شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌های زنجیره‌ای از کاربران بزرگ BI برای مواردی مانند ردیابی ظرفیت پرواز و نرخ اِشغال اتاق، تنظیم قیمت‌ها و برنامه‌ریزی کارگران هستند. در سازمان‌های بهداشتی درمانی، BI و تجزیه و تحلیل به تشخیص بیماری‌ها و سایر شرایط پزشکی و تلاش برای بهبود مراقبت و نتایج بیمار کمک می‌کنند. دانشگاه‌ها و سیستم‌های مدرسه از BI  برای دریافت معیارهای عملکرد کلی دانش‌آموزان استفاده میکنند.

4. هوش تجاری برای داده‌های بزرگ

هوش تجاری برای داده های بزرگ در هوشمندی کسب و کارها

هوشمندی کسب و کار چیست؟ هوش تجاری برای داده‌های بزرگ

سیستم عامل‌های BI به طور فزاینده‌ای به عنوان رابط جلویی سیستم‌های داده بزرگ استفاده می‌شوند که حاوی ترکیبی از داده‌های ساخت‌یافته، غیر ساختاری و نیمه ساخت‌یافته هستند. نرم‌افزار مدرن BI به طور معمول گزینه‌های اتصال انعطاف‌پذیر را ارائه می‌دهد و آن را قادر می‌سازد تا به طیف وسیعی از منابع داده متصل شود. این امر به همراه رابط کاربری نسبتاً ساده (UI) در اکثر ابزارهای BI، آن را برای معماری‌های کلان داده مناسب می‌کند.

کاربران ابزارهای BI می‌توانند به سیستم‌های Hadoop و Spark، پایگاه داده‌های NoSQL و سایر سیستم عامل‌های داده بزرگ در additio دسترسی پیدا کنند. روش دیگر، سیستم‌های بزرگ داده به عنوان صحنه‌هایی برای داده‌های خام عمل می‌کنند که بعداً فیلتر و تصفیه می‌شوند و سپس برای تجزیه و تحلیل توسط کاربران BI در انبار داده بارگیری می‌شوند.

5. روند هوش تجاری

علاوه بر مدیران BI، تیم‌های هوش تجاری معمولاً ترکیبی از معماران BI، توسعه‌دهندگان BI، تحلیلگران BI و متخصصان BI هستند که از نزدیک با معماران داده، مهندسان داده و سایر متخصصان مدیریت داده همکاری می کنند. تحلیل گران کسب و کار و سایر کاربران نهایی نیز غالباً در فرآیند توسعه BI گنجانده می‌شوند تا طرف تجاری را نشان دهند و از تأمین نیازهای آن اطمینان حاصل کنند.

برای کمک به این مسئله، تعداد فزاینده‌ای از سازمان‌ها با استفاده از روش‌های انبارداری داده Agile BI و ذخیره‌سازی داده‌ها که با استفاده از تکنیک‌های توسعه نرم‌افزار Agile، پروژه‌های BI را به قطعات کوچک تقسیم می‌کنند و عملکردهای جدید را به صورت افزایشی و تکراری ارائه می‌دهند، توسعه سنتی آبشار را جایگزین می‌کنند. انجام این کار شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا با تغییر نیازهای کسب و کار یا بروز نیازهای جدید، ویژگی‌های BI را سریعتر مورد استفاده قرار دهند و برنامه‌های توسعه را اصلاح کنند.

سایر روندهای قابل توجه در بازار BI شامل موارد زیر است:
گسترش فناوری‌های تجزیه و تحلیل پیشرفته

ابزارهای BI به طور فزاینده‌ای قابلیت جستجوی زبان طبیعی را به عنوان جایگزینی برای نوشتن درخواست در SQL یا یک زبان برنامه‌نویسی دیگر، به علاوه الگوریتم‌های یادگیری هوش‌مصنوعی و ماشین که به کاربران در یافتن، درک و آماده‌سازی داده‌ها و ایجاد نمودارها و سایر اینفوگرافیک‌ها کمک می‌کند، ارائه می‌دهند.

توسعه کم کد و بدون کد

بسیاری از فروشندگان BI همچنین ابزارهای گرافیکی را اضافه می‌کنند که برنامه‌های BI را قادر می‌سازد با کدگذاری کم یا بدون برنامه‌نویسی توسعه دهند.

افزایش استفاده از فضای ابری

سیستم‌های BI در ابتدا به سرعت به سمت فضای ابری حرکت نمی‌کردند، بخشی از این دلیل بود که انبارهای داده در درجه اول در مراکز داده داخلی مستقر بودند. اما استقرار ابر در هر دو انبار داده و ابزار BI در حال رشد است. در اوایل سال 2020، شرکت مشاوره گارتنر گفت که بیشتر هزینه‌های جدید BI اکنون برای پروژه‌های مبتنی بر ابر است.
تلاش برای بهبود سواد داده با گسترش BI سلف‌سرویس استفاده از ابزارهای هوش تجاری در سازمان‌ها، اطمینان از اینکه کاربران جدید می‌توانند داده ها را درک کنند بسیار حیاتی است. این باعث می‌شود تیم‌های BI مهارت‌های سواد داده را در برنامه‌های آموزش کاربر قرار دهند. فروشندگان BI نیز ابتکاراتی مانند پروژه سواد داده با هدایت Qlik را آغاز کرده‌اند.

6. هوش تجاری در مقابل تجزیه و تحلیل داده‌ها و تجزیه و تحلیل تجارت

استفاده پراکنده از اصطلاح هوش تجاری حداقل به دهه 1860 برمی‌گردد، اما مشاور هوارددرسنــر برای اولین بار پیشنهاد آن را در سال 1989 به عنوان عبارتی چتر برای استفاده از تکنیک‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها برای پشتیبانی از فرایندهای تصمیم‌گیری تجاری کسب کرده است. آنچه که به عنوان ابزارهای BI شناخته می‌شد از فناوری‌های تجزیه و تحلیل اولیه، اغلب مبتنی بر اصلی، مانند سیستم‌های پشتیبانی تصمیم و سیستم‌های اطلاعاتی اجرایی که اصولاً توسط مدیران بازرگانی استفاده می‌شدند، تکامل یافت.

از هوش تجاری گاهی به جای تجزیه و تحلیل تجاری استفاده می‌شود. در موارد دیگر، از تجزیه و تحلیل کسب و کار به صورت محدودتر برای مراجعه به تجزیه و تحلیل پیشرفته یا به طور گسترده‌تر استفاده می‌شود که شامل آن و BI می‌شود. در همین حال، تجزیه و تحلیل داده در درجه اول یک اصطلاح چتری است که همه اشکال برنامه‌های BI و تجزیه و تحلیل را در بر می‌گیرد. این شامل انواع اصلی تجزیه و تحلیل داده‌ها است:

  • تجزیه و تحلیل توصیفی، که معمولاً همان چیزی است که BI ارائه می‌دهد.
  • تجزیه و تحلیل پیش‌بینی، که مدل رفتار و نتایج آینده است.
  • تجزیه و تحلیل تجویزی، که اقدامات تجاری را توصیه می‌کند.

منبع

Searchbusinessanalytics

نوشتهٔ پیشین
23 محدودیت و موانع آموزش کارکنان در سازمان‎ها 
نوشتهٔ بعدی
کوچینگ سازمانی چیست؟ و نقش آن در سازمان به چه شکل است؟

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست