5 ماهیت اصلی استفاده از هوش تجاری در یک سازمان چیست؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

هوش تجاری به عنوان فرآیندی برای جمع‌آوری و پردازش اطلاعات کسب و کار به منظور بدست آوردن بینش و تصمیم‌گیری سودآور تجاری تعریف می‌شود. هوش تجاری همچنین به عنوان یک چتر استفاده می‌شود، که همراه با نرم‌افزار هوش تجاری همراه با سایر ابزارها، برنامه‌ها و بهترین روش‌های مورد استفاده برای جمع‌آوری بینش هوشمند تجاری، تجزیه و تحلیل اطلاعات برای بهینه‌سازی عملکرد کلی کسب و کار است.

فهرست اهداف هوش تجاری در سازمان

تعریف هوش تجاری

هوش تجاری در یک سازمان برای جمع‌آوری داده‌ها به روند تحقیقات تجاری بستگی دارد. تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از ابزارهای فناوری جامع، به دریافت بینش عملی کمک می‌کند. هوش تجاری شامل جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات مربوط به تجارت است و بیشتر اوقات به عنوان نتیجه تحقیقات تجاری که اقدامات تجاری هوشمندانه‌تری را امکان‌پذیر می‌کند، در نظر گرفته می‌شود.

به عنوان مثال‌، یک صاحب رستوران می‌خواهد اولویت مشتریان خود، نوع غذاهایی را که دوست دارند و چرا آنها غذای خاص را دوست دارند درک کند. این رستوران در ادامه با استفاده از نرم‌افزار هوش تجاری نظرسنجی انجام داده و در مورد انواع غذاها از مشتریان بازخورد جمع‌آوری می‌کند. صاحب رستوران با استفاده از ویژگی‌های برجسته در این نرم‌افزار، طرز تفکر مشتری را تجزیه و تحلیل می‌کند و از بینش ارزشمندی در مورد غذاهای سِرو شده در رستوران استفاده می‌کند.

او با داشتن اطلاعات در مورد اینکه چه غذاهایی مورد پسند مردم است و چه غذاهایی بیشتر در چه روزی سفارش داده می‌شود و غیره، استراتژی‌های تجاری ایجاد می‌کند که برای مشتریانش جذاب و رضایت بخش و برای تجارتش سودآور است.

هدف هوش تجاریهدف هوش تجاری در یک سازمان

هدف هوش تجاری

هدف هوش تجاری جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنهاست. به طوری که یک سازمان آینده‌نگر می‌تواند تصمیمات تجاری بهتری را اتخاذ کند. برخی از روندهای مربوط به هوش تجاری به شرح زیر است:

  • افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری هوش مصنوعی
  • اطلاعات بزرگ
  • اهمیت روزافزون حاکمیت داده‌ها
  • افزایش نرم‌افزار و ابزارهای هوش تجاری سلف سرویس
  • تفسیر داده‌ها از طریق داستان سُرایی هوش تجاری
  • مشترک هوش تجاری جاسازی شده
  • تجزیه و تحلیل ابر

بدون شک، در دنیای تجارت رقابتی امروز، توانایی استفاده از داده و فناوری در زمان واقعی یکی از مهمترین پارامترهای موفقیت است. مهم نیست که شما کدام صنعت را نمایندگی می‌کنید، اما آنچه مهم است دسترسی به اطلاعات سریع است. چنین دسترسی به بینش هوشمندانه به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات مولد، تحلیلی و تأثیرگذار بگیرند. اگرچه، آنچه باید روشن شود این است که جمع‌آوری اطلاعات به تنهایی برای بینش کافی نیست. پردازش و تجزیه و تحلیل این داده‌ها همان چیزی است که منجر به بینش عملی می‌شود که تصمیمات تجاری را هدایت می‌کند.


بیشتر بخوانید بیشتر بخوانید:

موارد بیشتر کلیک سنس چیست؟ آیا کلیک سنس جایگزین کلیک ویو است؟

بیشتر بخوانید 2 شناخت داشبورد کلیک ویو


مزایای هوش تجاری

هوش تجاری تأثیر مستقیمی بر تصمیمات تجاری استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی سازمان دارد. این تصمیم‌گیری مبتنی بر واقعیت با استفاده از داده‌های تاریخی و نه مفروضات و احساسات را پشتیبانی می‌کند. این ابزارها تجزیه و تحلیل داده‌ها را انجام می‌دهند و گزارش‌ها، خلاصه‌ها، داشبورد، نقشه‌ها، نمودارها را ایجاد می‌کنند تا اطلاعات دقیق در مورد ماهیت تجارت را در اختیار کاربران قرار دهند. در زیر برخی از مزایای هوش تجاری ذکر شده است:

  • یک نرم‌افزار مناسب Business با نمایش داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از گزارش‌ها، داشبوردهای تحلیلی و اینفوگرافیک به افزایش بهره‌وری در سازمان کمک می‌کند.
  • یک سازمان با دید جامع از شرکت، تقسیم شده در بخش‌های مختلف، محصولات، خدمات و غیره را فراهم می‌کند، و شناسایی مناطق نیاز به توجه یا بهبود را آسان‌تر می‌کند.
  • فرآیندهای پیچیده در یک سازمان را می‌توان با استفاده از تجزیه و تحلیل پیشرفته خودکار ساده کرد، هوش تجاری شرکت را قادر می‌سازد زمان و تلاش خود را به سمت فرآیندهای تجاری سریعتر و کارآمدتر کاهش دهد.
  • اینفوگرافیک بصری و گزارشات قابل فهم را می‌توان با استفاده از نرم‌افزار BI ایجاد کرد که به افراد غیر فنی اجازه می‌دهد تا معنی معیارهای خود را درک کنند.

اهمیت هوش تجاری در یک سازمان

دارایی سازمان با هوش تجاریاهمیت هوش تجاری در یک سازمان

در فضای کسب و کار همیشه در حال تغییر، نیاز به هوش تجاری برای برخورداری از مزیت رقابتی است. هوش تجاری به یک سازمان کمک می‌کند تا نظرات مشتری، بازار و رفتار مشتری را ارزیابی کند، که این امر به آنها برتری بیشتری در کسب سهم بیشتری از بازار و برداشت بیشتر درآمد می‌دهد. در زیر چند دلیل وجود دارد که هوش تجاری برای هر سازمانی یک دارایی است:

1. جمع‌آوری بینش‌های عملی

هوش‌تجاری در حال تبدیل داده‌های خام تجارت محور به اطلاعات قابل استفاده است. داده‌های خام در مورد پارامترهای کسب و کار شما بینشی عملی به شما نمی‌دهند اما BI تجزیه و تحلیل جامعی از داده‌ها را برای شناسایی نقاط درد یا فرصت‌هایی که می‌تواند برای تدوین استراتژی‌های مشتری مداری بیشتر استفاده شود، به شما ارائه می‌دهد.

2. درک عمیق از سازمان

درک کامل کسب و کار دشوار است اگر هر یک از مولفه‌های کسب و کار را نشناسید، از جمله مواردی که اغلب نادیده گرفته می‌شوند. هوش‌تجاری یک سازمان را قادر می‌سازد تا هر یک از اجزای مورد نیاز را مورد توجه قرار دهد و بر اساس آن پیشرفت کند.

3. دستیابی به اهداف فروش و بازاریابی

دستیابی به آن اهداف فروش و بازاریابی دشوار است اگر شرکت از بازار هدف، روندها یا نیازهای مشتری که همیشه در حال تغییر است، درک پیدا نکند، هوش تجاری تجزیه و تحلیل عمیقی را برای شروع فروش یک سازمان، افزایش عملکرد بازاریابی و کمک به همگام‎سازی هر دو تیم برای دستیابی به آن اهداف فروش و بازاریابی ارائه می‎دهد.

4. پیش‌بینی رفتار خریدار

مشارکت مشتری کلمه‎ای است که اغلب در دنیای تجارت امروز مورد بحث قرار می‎گیرد. از این رو، جلب مشتری‎های احتمالی به سمت شما بیش از آنکه به تکنیک‎های قدیمی منسوخ مبتنی بر فروش سخت اعتماد کنید، امری ضروری است. یک نرم‌افزار هوش‌تجاری یک شرکت را قادر می‌سازد تا بر اساس هر تعامل یا هر بازخورد در طول سفر مشتری، مشخصات مشتری جامع ایجاد کند. این امر به آنها امکان می‎دهد اطلاعات ارزشمندی را به دست آورند، که بینش دقیق در مورد رفتار و روند خریدار را در اختیار آنها قرار می‎دهد، بنابراین به آنها امکان می‎دهد استراتژی‎های فروش، بازاریابی یا رشد را بر این اساس بهبود دهند.

5. افزایش بهر‎ه‎وری کلی

بسیاری از سازمان‎ها گلوگاه ناکارآمد، فرایندهای سنتی قدیمی و کارهای معمول دستی را دارند که مانع رشد سازمان می‎شوند. نرم‎افزار هوش‌تجاری می‎تواند این گلوگاه‎ها را آزاد کند، کارهای معمول را به طور خودکار انجام دهد و فرآیندهایی را اصلاح کند که سطوح جدیدی از سازماندهی و اولویت‌بندی را برای کار همه ایجاد می‌کند. این امکان خدمات کارآمد و بسیار پاسخگو به مشتری، استفاده بهتر از منابع انسانی‌، اندازه‌گیری دقیق بازاریابی و در نتیجه افزایش بهره‌وری کلی در سازمان را فراهم می‌کند.

منبع

Questionpro.com

نوشتهٔ پیشین
تجزیه و تحلیل شغل و 3 مدل طراحی شغل در کانون‌ ارزیابی مدیران
نوشتهٔ بعدی
بازاریابی (Marketing) چیست؟ 26نوع بازاریابی؟
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست