چگونه کارمندان سمی در شرکت مان را بشناسیم؟

به اصطلاح کارمندان سمی توجه کنید. در مورد هر کدام از این افراد یک داستان وجود دارد. مردی که تمام انرژی تیم را می‌گیرد. یا زنی که به نظر می‌رسد کاری انجام نمی‌دهد. فردی که مشکل مدیریت خشم دارد. کسی که حمام نمی‌کند. یا شخصی که آشکارا محتوای نامناسب و غیراخلاقی در رایانه‌ی خود مشاهده می‌کند. (بله، این اتفاق می‌افتد!) و گاهی اوقات کارمندی که بیشتر وقت خود را به جای انجام کار، صرف شکایت از آن می‌کند.

کارمندان سمی

در حالی‌که تلاش برای همکاری با یک کارمند سمی یک موضوع مهم است، موضوع مهم دیگر مدیریت این افراد و تلاش برای بهبود (یا محدود کردن) عادات بد آن‌هاست. کار با یک کارمند سمی به یک ظرافت و استراتژی خاص نیاز دارد. در بعضی از موارد، کارمندان سمی ممکن است از لحاظ کیفیت کاری و تعهد شغلی از دید یک مدیر، بسیار ایده‌آل به نظر برسند؛ اما بدون شک تاثیر منفی آن‌ها بر روی سایر منابع انسانی آن شرکت، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را بر جای بگذارد. دقیقا اینجاست که مدیریت یک مجموعه باید تصمیمی سخت مبنی بر مهار شخص مورد نظر و ادامه همکاری با او و یا قطع همکاری با کارمند سمی را اتخاذ کند.

کارمند سمی هوش تجاری کیسان

کارمندان سمی

ویژگی‌های کارمند سمی

در کل کارمندان سمی دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱. فردی که دیگران (همکاران و مشتریان) از او شکایت دارند

اگر در محیط کاری شما چندین کارمند و یا حتی گاهی مشتریان از یک همکار خاص شکایت دارند، نباید این شکایت‌ها را نادیده گرفت؛ آن‌ها را بررسی کنید و در صورت لزوم دست به کار شوید و آن کارمند سمی را شناسایی کنید. یک مثل معروف هست که می ‌گوید: “هر جا دود هست، آتش هم هست.”

۲. کسی که مدام می‌گوید: این‌که مشکل من نیست، مشکل دیگران است!

هیچ موقعیت بحرانی و یا مسأله‌ای در محیط کار مختص دیگران نیست! حتی اگر مشکلی پیش آمد که نمی‌¬توان به آن رسیدگی کرد، باید مسئولیت آن را تا پیدا شدن یک شخص موثر و مناسب پذیرفت.

۳. کارمند سمی کارهایش را به دیگران محول می‌کند.

این‌گونه کارمندان اغلب از کار زیاد شکایت می‌کنند، اما روزانه کار زیادی انجام نمی‌دهند. جالب است بدانید این اشخاص به طرز ماهرانه‌ای وظایف خود را به دوش دیگری می‌اندازند، بدون این‌که شخص مقابل متوجه موضوع شود.

۴. کارمند سمی زودتر از رئیس، کار را ترک می‌کند .

نوعی از کارکنان هستند که توجه لازم به کار خود را ندارند. آن‌ها همیشه به دنبال فرصتی هستند تا هرچه سریع‌تر محل کار خود را ترک کنند و معمولا در مواقعی که رئیس‌شان در اطراف آن‌ها نباشد تا عدم حضورشان را ببیند، این کار را انجام می‌دهند.

۵. کسی که آشکارا اعلام نارضایتی می‌کند.

اگر هر چقدر تلاش می‌کنید تا یکی از همکاران‌تان را شاد کنید اما او همچنان از کار، محیط کار و مشتریان شکایت میکند، بدانید که این شخص، مناسب شما، کسب و کارتان و مشتریانی که دارید،‌ نیست. آن‌ها اغلب اطرافیان خود را هم ناراحت و ناراضی می‌کنند که این نیز به ضرر شما و سازمان‌تان است.

۶. کسی که خارج از مسیر جلسات صحبت می‌کند.

این‌گونه افراد معمولا مسیر جلسات را به بی‌راهه می‌کشند و اغلب دوست دارند در مورد مسائل خارج از دستور کار جلسه صحبت کنند.

۷. کارمندی که از حساب شرکت خریدهای شخصی خود را انجام می‌دهد

گزارش هزینه‌ها را به دقت بررسی کنید؛ اگر هزینه‌های شخصی کارمند مسئول را به دنبال هزینه های شرکت مشاهده کردید، بدانید که او یک کارمند سمی است.

۸. کارمندی که می‌گوید: این یک کار احمقانه است و من نباید آن را انجام دهم

کارمندی با این دیدگاه انگیزه‌ای برای همکاری با شما ندارد و قطعا برای کسب و کار شما مناسب نیست.

۹. کسی که رفتار مناسبی با همکاران و مشتریان ندارد.

کسانی که دارای این رفتار منفی هستند. دائما با داد و فریاد با دیگران برخورد می¬‌کنند و نمی¬‌توانند رفتار خود را کنترل کنند. رفتار آن‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست.

مدیران چگونه به مساله کارمند سمی می‌نگرند؟

دید اغلب مدیران و یا صاحبان کسب و کارها به موضوع کارمندان سمی به دو صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • عده‌ای معتقد هستند.

که بدون در نظر گرفتن شایستگی‌ها، یک کارمند سمی مستحق اخراج است. آن‌ها فکر می‌کنند که نباید اجازه داد حضور یک کارمند سمی،‌ فضا را برای بقیه کارمندان نامناسب کند. از نظر آن‌ها، اگر کارمند سمی پس از دریافت چندین اخطار جدی و حضور در کلاس‌های مشاوره، باز هم تغییری در رفتار خود به وجود نیاورد، قطع همکاری با او بهترین گزینه است.

  • گروهی دیگر به این موضوع می‌اندیشند.

که با ارائه راه‌‌حل‌هایی منطقی و بعضا خلاقانه،‌ می‌توان به راحتی این کارمندان سمی را کنترل کرد. به عنوان مثال با منزوی ساختن آن شخص و کاهش دادن ارتباط با محیط اطرافش، می‌توان او را متوجه رفتار خود کرد. از طرفی دیگر، برخی مدیران سمت کارمندان سمی را ارتقاء می‌دهند و او را به رهبری یک گروه یا پروژه برمی‌گزینند تا با استفاده از این تکنیک، هنر رفتار منطقی و تصمیم‌گیری درست را به کارمند خود بیاموزند. این افراد بر این باورند که هیچ‌گاه نمی‌خواهند یک وزنه ارزشمند را به راحتی از شرکت خود اخراج کنند.

  • حقیقت این است.

که حتی در بهترین و دوستانه‌ترین تیم‌ها،‌ این امکان وجود دارد. که این درخت سمی شروع به ریشه افکندن کند. این بدان معناست که حتی بهترین افراد هم در معرض تبدیل شدن به یک کارمند سمی قرار دارند. و اگر بتوانند با یک رفتار منفی و احساسی آن چیزی که مد نظرشان هست را به دست بیاورند. به احتمال بسیار زیاد چنین رفتار مشابهی را تکرار خواهند نمود.

اخراج کارمند سمی، آخرین ایستگاه است!

در مقاله راه‌هایی برای مدیریت کارمندان سمی در شرکت مان راهکار هایی را برای کنترل این مدل کارمندان اشنا خواهید شد…

نوشتهٔ پیشین
شاخص کلیدی عملکرد KPI به چه معناست و تاثیر آن بر کار چیست؟
نوشتهٔ بعدی
چند راهکار کلیدی برای شناسایی کارمندان سمی!
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست