کاربردهای هوش تجاری؛ 4 کاربرد اصلی هوش تجاری BI

آیا تا به حال به عنوان مدیر سازمان، نگاهی اجمالــی به عملکرد درونی سازمان خود داشته‌اید؟ تا در مورد چگونگی و چرایــی اتفاقات بیشتر بدانید؟ به همین دلیل ابزارهای هوش تجاری این فرصت را به شما می‌دهند، اما می‌توانند کارهای بسیار بیشتری انجام دهند! برای کسانی که نمی‌دانند BI برای چه چیزی خوب است، این مقاله 4 کاربرد اصلی هوش تجاری و کارهایی که می‌تواند برای کسب‌وکار شما انجام دهد را بررسی می‌کند.

کاربردهای هوش تجاری؛ 4 کاربرد اصلی هوش تجاری BIکاربردهای هوش تجاری

مقدمه کاربردهای هوش تجاری

کاربرد ابزارهای هوش تجاری، برای بهبود عملیات تجاری شما مفهوم جدیدی نیست. در واقع، عبارت هوش تجاری به دهه 1800 بازمی‌گردد، زمانــی که این واژه برای اولین بار در کتابی برای توصیف روشی که یک سرمایه‌دار توسط رقبایی که از دانش بازار برای بازی کردن آن استفاده می‌کردند پیشی گرفته بود، استفاده شد. البته، ما با درک مدرن‌تری از این اصطلاح عمل خواهیم کرد: BI، همانطور که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، به فناوری‌ها، شیوه‌ها و برنامه‌هایــی اشاره دارد که داده‌های تجاری را جمع‌آوری، ادغام، تجزیه و تحلیل با هدف ایجاد داده‌محور ارائه می‌کنند.

مقایسه نرم‌افزار BI

راه‌حل‌های نرم‌افزار BI داده‌هایی را که کاربران وارد می‌کنند و یا از منابع داده تغذیه می‌کنند، تجزیه و تحلیل می‌کنند. سپس آن داده‌ها را بر اساس هر الگو یا روندی که پیدا می‌کند سازماندهی می‌کند. در مرحلــه بعد، آن الگوها را در تجسم‌ها ارائه می‌کند و به کاربرانــی که با هر نوع تجزیه و تحلیل آماری آشنا نیستند، اجازه می‌دهد اطلاعات ارائه شده را درک کنند.

نمونه‌ای از تجسم داده‌ها از IBM Cognos BI

با بینش‌ها و روندهایــی که این تجسم‌ها آشکار می‌کنند، سازمان‌ها می‌توانند استراتژی‌های به روز و آگاهانه‌ای ارائه دهند. با جدیدترین فناوری و نوآوری‌ها، برنامه‌های بی‌شماری BI برای انواع مختلفــی از تجزیه و تحلیل داده‌ها وجود دارد. هر سازمان آینده‌نگر باید شناسایــی کند که رهبران بازار چه ابزارهایــی را ارائه می‌دهند و چگونه این ابزارها می‌توانند بر سازمان خود تأثیر مثبت بگذارند. در اینجا چهار کاربرد کلیدی هوش تجاری وجود دارد که می‌تواند به بهبود عملیات سازمان شما کمک کند:

1. هوش فروش

یکــی از کاربردهای کلیدی BI بر جایی تمرکز می‌کند که کسب و کار شما با مشتری ملاقات می‌کند. مذاکره با مشتری یک مهارت حیاتــی است که بخش فروش هر سازمان باید آن را تقویت کند. گاهی اوقات جابجایی سرنخ‌ها در طول مسیر و متقاعد کردن مشتریان بالقوه برای خرید محصول یا خدمات شما ممکن است سخت باشد. از طریق کاربردهای تجزیه و تحلیل کسب و کار و هوشمندی، این فرآیند روان‌تر و قابل پیش بینی‌تر می‌شود.

نقش هوش تجاری در فروش

هوش تجاری داده‌های مربوط به KPIهای خاص مانند جمعیت‌شناسی مشتری، نرخ تبدیل، معیارهای فروش و غیره را جمع‌آوری می‌کند. سپس این داده‌ها را در تجسم‌های ساختاری مانند نمودارها، نمودارهای دایره‌ای و نمودارهای پراکنده سازمان‌دهی می‌کند. کاربران می‌توانند روندهایــی را از این داده‌ها شناسایــی کنند که بینش‌هایی را در مورد رفتار مشتری و عملیات تجاری ارائه می‌دهد. شناخت مشتری به این معنی است که می‌توانید بهتر به آنها خدمات رسانی کنید! گزارش‌ها و داشبوردهای تولید شده توسط BI نیز برای پشتیبان‌گیری از داده‌های قابل تفسیر آسان برای مشتریان بالقوه بسیار مفید هستند.

مدیران می‌توانند از اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل BI برای تصمیم‌گیری مبتنــی بر داده‌ها بر اساس داده‌های سخت و پیش بینی استفاده کنند. یک مزیت دیگر برای استفاده از هوش تجاری وجود دارد: در تجارت، پیشروی از رقبای خود در کسب و کار حیاتــی است. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سیستم‌های BI به مدیران کمک می‌کند تا از مکان کسب‌ و کارشان در رابطه با KPI‌های مختلف مطلع باشند تا هرگز غافل نشوند. برنامه‌ریزی، یکــی از مهم‌ترین مراحل برای ماندن در صدر بازار در هر صنعتی است و BI برنامه‌ریزی را آسانتر از همیشه می‌کند.

داشبورد بررســی اجمالی فروش اوراکل

این داشبورد نمای کلی فروش از Oracle به کاربران، بینش دقیقــی از معیارهای فروش آنها می‌دهد. با توجه به رقابت‌پذیری دوران مدرن، باید فرصت‌های فروش عالی را پیدا کرد و تا حد امکان به کارآمد تبدیل کرد. برنامه‌های کاربردی BI یک راه عالی برای بهینه‌سازی عملیات فروش سازمان هستند. تیم‌های فروش و بازاریابی می‌توانند از BI برای کشف گرایش‌های ترجیحات مشتری استفاده کنند و به سازمان اجازه دهند تا فروش را در چارچوب مشتریان ایده‌آل خود به حداکثر برساند.

این به آنها کمک می‌کند تا روی هدف قرار دادن سرنخ‌های بسیار واجــد شرایط تمرکز کنند و همه چیز را از نرخ تبدیل گرفته تا حاشیه سود کلی بهبود می‌بخشد. در ارتباط با نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، BI به کسب و کارها روش پیچیده‌ای برای نزدیک شدن و شخصی شدن با مشتریان خود و تصمیم‌گیری آگاهانه درباره فروش ارائه می‌دهد.

2. تجسم

نرم‌افزار هوش تجاری از طیف وسیعــی از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند که برای تجزیه و تحلیل و مدیریت داده‌های مربوط به عملیات تجاری شما طراحــی شده‌اند. این داده‌ها که در قالب تجسم ارائه می‌شوند، به سازمان اجازه می‌دهد تا لجستیک، فروش، بهره‌وری و موارد دیگر را نظارت کند. برخی از پلتفرم‌های هوش تجاری توانایی‌های گزارش‌دهی سفارشی را ارائه می‌کنند که در آن کاربران می‌توانند پارامترهای خود را مشخص کنند.

تجسن داده ها در کاربردهای هوش تجاریکاربردهای هوش تجاری

معیارهای استاندارد صنعت ude

سیستم‌های هوش تجاری با ارائه داده‌ها به صورت بصری و فرمت‌های قابل درک آسان، حتی کارمندانی را که کمتر تجربه کرده‌اند قادر می‌سازند تا بینش‌هایی را از داده‌ها به دست آورند. به جای تکیه بر دانشمندان داده آموزش دیده برای تجزیه و تحلیل داده های خود، می‌توانید داده‌های خود را به سهامداران سایر بخش‌ها یا تیم‌های خود تجزیه و تحلیل و ارائه دهید.

ترجمه داده‌ها به فرمت‌های بصری برای پردازش شناختــی مهم است. مغز ما تصاویر را 60000 برابر سریعتر از متن پردازش می‌کند! بیایید به یک مثال نگاه کنیم: در این گرافیک از Visual Capitalist، توزیع جهانی ثروت به صورت بصری ارائه شده است. از نظر فکری، می‌دانم که یک درصد از جمعیت بیش از هر جمعیتــی دیگر دارای ثروت هستند، اما واقعاً این به چه معناست؟

گرافیک توزیع ثروت

با گرفتن داده‌های خام توزیع ثروت و به تصویر کشیدن آن به روشی ساده و بصری، اعداد انتزاعی در ذهن ما ملموس‌تر می‌شوند. کمتر از یک درصد از جمعیت جهان تقریباً 50 درصد از کل ثروت جهان را در اختیار دارند! تفاوت تکان دهنده در اندازه بین کمتر از 10000 نفر جمعیتـی بسیار چشمگیرتر است و مفاهیم فقر را به گونه‌ای مورد توجه قرار می‌دهد که اعداد ساده نمی‌توانند.

3. گزارش

یکــی از برنامه‌های تجاری مهم BI گزارش است. همانطور که پوشش داده‌ایم، ابزارهای هوش تجاری مجموعه‌های بدون ساختار داده را جمع‌آوری و مطالعه می‌کنند و علاوه بر سازمان‌دهی و استفاده از آن‌ها برای تولید طیفــی از انواع گزارش‌ها. اینها می‌تواند شامل کارکنان، هزینه‌ها، فروش، خدمات مشتری و سایر فرآیندها باشد. گزارش و تجزیه و تحلیل داده‌ها مشابه هستند، اما از نظر هدف، تحویل، وظایف و ارزش به طور قابل توجهی متفاوت هستند. گزارش‌دهی فرآیند سازماندهی داده‌ها به صورت خلاصه با هدف نظارت بر عملکرد کسب و کار است.

تجزیه و تحلیل فرآیند کاوش داده‌ها برای استخراج بینش است که می‌تواند برای بهبود شیوه‌های تجاری اعمال شود. گزارش درآمد خط SAP به کاربران این امکان را می‌دهد که گزارش‌های دقیق تولید کنند. اساساً گزارش‌دهی داده‌ها را به اطلاعات ساده تبدیل می‌کند. تجزیه و تحلیل داده‌ها را می‌گیرد و آنها را به بینش‌های عملــی تبدیل می‌کند. هر دو به کسب و کارها کمک می‌کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشند و بر عملیات نظارت کنند، اما از روش‌های مختلفــی برای انجام این کار استفاده می‌کنند. گزارش به کاربران نشان می‌دهد که چه اتفاقی می‌افتد و تجزیه و تحلیل توضیح می‌دهد که چرا اتفاق می‌افتد.

هر دو فرآیند را می‌توان با استفاده از تجسم انجام داد، اما لازم نیست. ابزارهای هوش تجاری برای مدیریت داده‎های پویا ایده‌آل هستند. از لحاظ تاریخــی، تجسم داده‌ها ثابت بودند و برای هر تغییر متغیر باید یک نمونه جدید ایجاد می‌شد. نرم‌افزار مدرن BI داشبوردهای تعاملــی را ارائه می‌دهد که می‌توانند در زمان واقعی به روز شوند و سطح جدیدی از قابلیت استفاده و چابکــی را در تجزیه و تحلیل داده‌ها ارائه می‌دهند.

4. مدیریت عملکرد

با برنامه‌های BI، سازمان‌ها می‌توانند پیشرفت هدف را بر اساس بازه‌های زمانــی از پیش تعریف شده یا قابل تنظیم نظارت کنند. اهداف داده محور ممکن است شامل مهلت‌های تکمیل پروژه، زمان تحویل هدف یا اهداف فروش باشد. برای مثال، اگر می‌خواهید به یک هدف فروش خاص برسید، سیستم BI شما می‌تواند داده‌های ماه‌های گذشته را تجزیه و تحلیل کند و یک هدف معقول را برای هدف‌گیری بر اساس عملکرد گذشته پیشنهاد کند.

مدیریت عملکرد در کاربردهای هوش تجاریکاربردهای هوش تجاری

معیارهای مدیریت عملکرد Power BI

Microsoft Power BI داشبوردهایــی را ارائه می‌دهد که به کاربران بینشــی از معیارهای مدیریت عملکرد می‌دهد این اهداف را می‌توان از نزدیک ردیابی کرد تا به روز‌رسانی‌های زمانــی در مورد پیشرفت هدف ارائه شود. این به شما کمک می‌کند بفهمید چه شکاف‌هایی ممکن است باقی بماند. کاربران می‌توانند سیستم را طوری تنظیم کنند که وقتی به هدف نزدیک می‌شوند یا اگر محدودیت زمانی به پایان می‌رسد و هنوز به هدف خود نرسیده‌اند به آنها هشدار دهد.

این به مدیران و کارمندان کمک می‌کند تا پیشرفت‌های خود را به طور یکسان حفظ کنند و به تیم‌ها کمک می‌کند تا هدف‌گرا باشند. کاربران همچنین می‌توانند تحقق هدف را نظارت کنند و از داده‌های پیشرفت برای سنجش بهره‌وری کلی یک سازمان استفاده کنند. بر خلاف مواردی که زمان قابل توجهــی برای ردیابی یا سازماندهی داده‌های مورد نیاز فوری از دست می‌رود، اطلاعات همیشه به راحتی قابل دسترسی است. این باعث صرفه جویی در وقت و پول کسب و کار می‌شود. ناگفته نماند که زندگی شما را آسانتر می‌کند!

فرایند انتخاب

اکنون که کاربردهای تجاری BI را مورد بحث قرار دادیم، ممکن است از خود بپرسید که چگونــه یک سیستم نرم‌افزاری را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. بنابراین ما یک راهنمای ساده برای انتخاب نرم افزار هوش تجاری گردآوری کرده‌ایم:

جمع آوری الزامات

مهم است که نرم‌افزار هوش تجاری را بر اساس نیازهای منحصر به فرد خود انتخاب کنید، بنابراین باید با شناسایــی حیاتی‌ترین ویژگی‌های BI که سازمان شما نیاز به استفاده از آنها دارد، شروع کنید. بهتر است، فقط ماژول‌هایــی را انتخاب کنید که قطعاً از آنها استفاده خواهید کرد تا اینکه سعی کنید یک راه‌حل گسترده با لیست عظیمــی از قابلیت‌هایی که به آنها نیاز ندارید پیاده‌سازی کنید. خرید بیش از حد هزینه را افزایش می‌دهد و احتمال اجرای موفقیت آمیز را کاهش می‌دهد، بنابراین شروع کوچک اغلب یک شرط مطمئن است.

مقایسه برنامــه‌ها

هنگامی که فهرستی از الزامات را تهیه کردید، می‌توانید مقایسه ابزارهای BI را بر اساس میزان برآورده شدن نیازهای منحصر به فردتان شروع کنید. فروشندگان مختلف در زمینه‌های مختلف حتــی در زمینه BI تخصص دارند، بنابراین توصیه می‌کنیم راه حل‌های رتبه‌بندی را با مطلوب‌ترین ویژگی شروع کنید و سپس از آنجا به لیست پایین بروید.

فهرست نهایــی و آزمایشات

شما باید لیستــی از پنج یا شش فروشنده داشته باشید که تمام یا بیشتر نیازهای شما را برآورده می‌کنند. اکنون، باید آن را حتــی بیشتر محدود کنید. این زمانی است که قیمت‌گذاری، دمو و آزمایشی وارد بازی می‌شوند. اکثر فروشندگان نسخه آزمایشی رایگان یا دموهای نمایشی را از محصولات خود ارائه می‌کنند تا کاربران بتوانند احساسی نسبت به رابط کاربری سیستم داشته باشند.

مطمئن شوید که فقط سیستم‌هایی را انتخاب می‌کنید که فکر می‌کنید اکثریت کاربران شما می‌توانند با موفقیت از آن استفاده کنند، و سعی کنید بودجه خود را تا حد امکان انعطاف‌پذیر نگه دارید تا از تخفیف مناسب جلوگیری کنید. دریابید که هر فروشنده چه نوع پشتیبانــی از کاربر ارائه می‌دهد، تشخیص دهید که آیا به نرم افزارهای تجاری دیگر نیاز دارید یا خیر و با اطمینان پیش بروید!

نتیجه‌گیری کاربردهای هوش تجاری

کاربردهای زیادی از هوش تجاری وجود دارد و اینها تنها تعدادی از کاربردهای اصلی هوش تجاری هستند. کاربران می‌توانند بینش‌هایــی را در مورد مشتریان خود جمع‌آوری کنند، گزارش‌های دقیق و تجسم‌های بصری تولید کنند، و همچنین معیارهای عملکرد تجاری را از یک ابزار واحد نظارت کنند. فراموش نکنید که الگوی نیازمندی‌های تعاملی، گزارش مقایسه جامع و راهنمای قیمت‌گذاری صنعت را بررسی کنید تا به شما در انتخاب ابزار BI عالی برای کسب‌وکارتان کمک کند!

منبع:

selecthub.com

نوشتهٔ پیشین
همدلی چیست؟ 10 نشانه همدلی
نوشتهٔ بعدی
اضطراب و استرس چیست؟ 8 راهکار برای مدیریت استرس
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست