10 کاربرد هوش مصنوعی در مشاغــل مختلف

عملکــرد و محبوبیت هوش مصنوعی روز به روز در حال افزایش است. هوش مصنوعی توانایــی یک سیستم یا یک برنامه برای تفکر و یادگیری از تجربه است. هوش مصنوعــی در چند سال گذشته به طور قابل توجهــی تکامل یافته است و تقریباً در هر بخش تجاری کاربردهای خود را پیدا کرده است. این مطلب به شما کمک می‌کند تا 10 از بهترین کاربرد هوش مصنوعی در دنیای واقعــی را بیاموزید.

10 کاربرد هوش مصنوعی در مشاغل مختلف

هوش مصنوعــی چیست؟

هوش مصنوعــی (AI) هوشی است که توسط ماشین نمایش داده می‌شود که رفتار یا تفکر انسان را شبیه‌سازی می‌کند و می‌تواند برای حل مشکلات خاص آموزش داده شود. هوش مصنوعی ترکیبــی از تکنیک‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق است. مدل‌های هوش مصنوعــی که با استفاده از حجم وسیعــی از داده‌ها آموزش داده می‌شوند، توانایــی تصمیم‌گیری هوشمندانه را دارند.

آمار و ارقام هوش مصنوعی

طبق گفته Tractica، یک شرکت تحقیقاتــی بازار، انتظار می‌رود بازار جهانــی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به درآمد ۱۱۸ میلیارد دلاری برسد. طبق گزارش گارتنــر، 37 درصد از سازمان‌ها هوش مصنوعی را به شکلــی پیاده‌سازی کرده‌اند. درصد شرکت‌هایــی که از هوش مصنوعــی استفاده می‌کنند در چهار سال گذشته 270 درصد رشد داشته است. با توجه به Solutions Servion Global، تا سال 2025، 95٪ از تعاملات مشتری توسط هوش مصنوعــی انجام می‌شود.

گزارش اخیــر Statista در سال 2020 نشان می‌دهد که انتظار می‌رود بازار جهانــی نرم‌افزار هوش مصنوعــی تقریباً 54 درصد رشد سالانه داشته باشد و انتظار می‌رود به اندازه پیش‌بینی شده 22.6 میلیارد دلار آمریکا برسد. حال بیایید نگاهــی به نحوه استفاده از هوش مصنوعــی در حوزه‌های مختلف بیندازیم.

کاربردهای هوش مصنوعی چیست؟

در اینجا لیستــی از 10 کاربرد برتر هوش مصنوعـی (AI) ارائه داده است:

  • هوش مصنوعـی در تجارت الکترونیک
  • هوش مصنوعـی در ناوبری
  • هوش مصنوعـی در رباتیک
  • هوش مصنوعـی در مدیریت منابع انسانی
  • هوش مصنوعـی در بهداشت و درمان
  • هوش مصنوعـی در کشاورزی
  • هوش مصنوعـی در بازی
  • هوش مصنوعـی در اتومبیل
  • هوش مصنوعـی در رسانه‌های اجتماعــی
  • هوش مصنوعـی در بازاریابــی
1. کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک
خرید شخصی

فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد موتورهای توصیه استفاده می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توانید با مشتریان خود تعامل بهتری داشته باشید. این توصیه‌ها مطابق با تاریخچه مرور، ترجیحات و علایق آن‌ها ارائه شده‌اند. این به بهبود رابطــه شما با مشتریان و وفاداری آنها نسبت به برند شما کمک می‌کند.

دستیاران مجهز به هوش مصنوعــی

دستیارهای خرید مجازی و چت بات‌ها به بهبود تجربه کاربر در هنگام خرید آنلاین کمک می‌کنند. پردازش زبان طبیعــی برای اینکه مکالمه تا حد امکان انسانی و شخصی به نظر برسد استفاده می‌شود. علاوه بر این، این دستیاران می‌توانند در زمان واقعــی با مشتریان شما تعامل داشته باشند. آیا می‌دانستید که به زودی در amazon.com خدمات مشتری توسط ربات‌های چت انجام می‌شود؟

جلوگیری از کلاه برداری

تقلب‌های کارت اعتباری و بررسی‌های جعلــی دو مورد از مهم‌ترین مسائلــی است که شرکت‌های تجارت الکترونیک با آن سروکار دارند. با در نظر گرفتن الگوهای استفاده، هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش احتمال تقلب در کارت اعتباری کمک کند. بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند محصول یا خدماتــی را بر اساس نظرات مشتریان خریداری کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به شناسایــی و رسیدگی به بررسی‌های جعلی کمک کند.

2. کاربرد هوش مصنوعی در ناوبری

بر اساس تحقیقات MIT، فناوری GPS می‌تواند اطلاعات دقیق و به موقع را برای بهبود ایمنــی در اختیار کاربران قرار دهد. این فناوری از ترکیبــی از شبکه عصبی کانولوشن و شبکه عصبی گراف استفاده می‌کند که با تشخیص خودکار تعداد خطوط و انواع جاده‌ها و موانع پیش رو، زندگــی را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. هوش مصنوعی به شدت توسط اوبر و بسیاری از شرکت‌های لجستیک برای بهبود کارایی عملیاتی، تجزیه و تحلیل ترافیک جاده‌ای و بهینه‌سازی مسیرها استفاده می‌شود.

3. کاربرد هوش مصنوعــی در رباتیک

رباتیک یکی دیگر از رشته‌هایی است که کاربردهای هوش مصنوعــی معمولا در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی از به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ برای تشخیص موانع در مسیر خود استفاده می‌کنند و سفر خود را فوراً از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند. از رباتیک در حمل کالا در بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و انبارها، نظافت دفاتر و تجهیزات بزرگ، مدیریت موجودی و غیره استفاده می‌شود.

4. کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی

آیا می‌دانستید که شرکت‌ها از نرم‌افزارهای هوشمند برای تسهیل فرآیند استخدام استفاده می‌کنند؟ هوش مصنوعی به استخدام نابینا کمک می‌کند. با استفاده از نرم‌افزار یادگیری ماشین، می‌توانید برنامه‌ها را بر اساس پارامترهای خاص بررســی کنید. سیستم‌های درایو هوش مصنوعی می‌توانند نمایه‌های نامزدهای شغلی و رزومه کاری را اسکن کنند تا به استخدام‌کنندگان درک درستــی از مجموعه استعدادهایی که باید از بین آن‌ها انتخاب کنند، ارائه دهند.

5. کاربردهای هوش مصنوعــی در مراقبت‌های بهداشتــی

هوش مصنوعی کاربردهای متنوعــی در بخش مراقبت‌های بهداشتی پیدا می‌کند. برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی برای ساخت ماشین‌های پیچیده‌ای استفاده می‌شود که می‌تواند بیماری‌ها را تشخیص دهد و سلول‌های سرطانــی را شناسایــی کند. هوش مصنوعی می‌تواند به تجزیه و تحلیل شرایط مزمن از طریق آزمایشگاه و سایر موارد پزشکــی کمک کند. برای اطمینان از تشخیص زودهنگام، هوش مصنوعی از ترکیب داده‌های تاریخی و هوش پزشکی برای کشف داروهای جدید استفاده می‌کند.

6. کاربردهای هوش مصنوعــی در کشاورزی

هوش مصنوعی برای شناسایــی عیوب و کمبود مواد مغذی در خاک استفاده می‌شود. این کار با استفاده از برنامه‌های بینایــی کامپیوتر، رباتیک و یادگیری ماشین انجام می‌شود، هوش مصنوعی می‌تواند محل رشد علف‌های هرز را تجزیه و تحلیل کند. ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند به برداشت محصولات با حجم بالاتر و سرعت بیشتری نسبت به کارگران انسانــی کمک کنند.

7. کاربرد هوش مصنوعــی در بازی

بخش دیگری که کاربردهای هوش مصنوعی در آن برجسته شده است، بخش بازی است. از هوش مصنوعی می‌توان برای ایجاد NPCهای هوشمند و شبیه انسان برای تعامل با بازیکنان استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای پیش‌بینی رفتار انسان با استفاده از طراحــی و آزمایش بازی‌ها استفاده کرد. بازی Alien Isolation که در سال 2014 منتشر شد از هوش مصنوعی برای تعقیب بازیکن در طول بازی استفاده می‌کند.

این بازی از دو سیستم هوش مصنوعی استفاده می‌کند: «هوش مصنوعــی کارگردان» که اغلب مکان شما را می‌داند و «هوش مصنوعــی بیگانه» که توسط حسگرها و رفتارهایــی هدایت می‌شود که به طور مداوم بازیکن را شکار می‌کنند.

8. کاربرد هوش مصنوعــی در اتومبیل

از هوش مصنوعــی برای ساخت وسایل نقلیه خودران استفاده می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند همراه با دوربین خودرو، رادار، خدمات ابری، GPS و سیگنال‌های کنترلــی برای کار با خودرو استفاده شود. هوش مصنوعــی می‌تواند تجربه داخل خودرو را بهبود بخشد و سیستم‌های اضافــی مانند ترمز اضطراری، نظارت بر نقاط کور و فرمان کمکــی راننده را فراهم کند.

9. کاربردهای هوش مصنوعــی در رسانه‌های اجتماعی
اینستاگرام

در اینستاگرام، هوش مصنوعــی لایک‌های شما و حساب‌هایــی را که دنبال می‌کنید در نظر می‌گیرد تا مشخص کند چه پست‌هایی در برگه کاوش شما نشان داده می‌شوند.

فیس بوک

همچنین از هوش مصنوعــی به همراه ابزاری به نام DeepText استفاده می‌شود. با این ابزار فیسبوک می‌تواند مکالمات را بهتر درک کند. می‌توان از آن برای ترجمه خودکار پست‌ها از زبان‌های مختلف استفاده کرد.

توییتر

هوش مصنوعــی توسط توییتر برای کشف تقلب، حذف تبلیغات و محتوای نفرت‌ انگیز استفاده می‌شود. توییتر همچنین از هوش مصنوعــی برای توصیه توییت‌هایی استفاده می‌کند که کاربران ممکن است از آنها لذت ببرند، بر اساس نوع توییت‌هایی که با آن‌ها درگیر هستند. در یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی با گواهی هوش مصنوعــی مسلط شوید.

10. کاربردهای هوش مصنوعــی در بازاریابــی

برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی (AI) در حوزه بازاریابی نیز محبوب هستند. با استفاده از هوش مصنوعی، بازاریابان می‌توانند تبلیغات بسیار هدفمند و شخصــی شده را با کمک تجزیه و تحلیل رفتار، تشخیص الگو و غیره ارائه دهند. همچنین به هدف قرار دادن مجدد مخاطبان در زمان مناسب برای اطمینان از نتایج بهتر و کاهش احساس بی‌اعتمادی و آزار کمک می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند به بازاریابی محتوا به گونه‌ای کمک کند که با سبک و صدای برند مطابقت داشته باشد.

معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

می‌توان از آن برای انجام کارهای معمولــی مانند عملکرد، گزارش‌های کمپین و موارد دیگر استفاده کرد. چت ربات‌های مجهــز به هوش مصنوعــی، پردازش زبان طبیعــی، تولید زبان طبیعی و درک زبان طبیعی می‌توانند زبان کاربر را تجزیه و تحلیل کنند و به روشــی که انسان‌ها انجام می‌دهند پاسخ دهند. هوش مصنوعــی می‌تواند شخصی‌سازی‌های بی‌درنگ را بر اساس رفتار کاربران ارائه دهد و می‌تواند برای ویرایش و بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابــی متناسب با نیازهای بازار محلی استفاده شود.

نتیجه

هوش مصنوعــی با کاربردهای خود صنعت را متحول کرده و به حل مشکلات پیچیده کمک می‌کند.

منبع:

simplilearn.com

نوشتهٔ پیشین
فصل 11: ارتباط مستقیم با مشتری یا بازاریابی مستقیم چیست؟
نوشتهٔ بعدی
سیستم خبره چیست؟ 6 جزاصلی سیستم خبره؟

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست