13 تکنیک، مفاهیم و روش های ضروری بصری سازی داده برای بهبود کسب و کار شما

اکنون که در مقاله قبل با بصری سازی داده و مزیت های آن آشنا شدید. وقت آن است که تکنیک‌ها، روش‌ها و مهارت‌های برتر ما را بررسی کنید تا حداکثر آمادگی را برای بصری سازی داده ها داشته باشید. در اینجا 13 تکنیک ضروری برای تجسم داده ها وجود دارد که باید بدانید.

1.مخاطب خود را بشناسید

این یکی از نادیده گرفته شده ترین و در عین حال حیاتی ترین مفاهیم در در این حوزه است.

در طرح های بزرگ ، شبکه جهانی وب و فناوری اطلاعات به عنوان یک مفهوم مورد نیاز در مراحل اولیه هستند و بصری سازی داده های شاخه تازه تر در تکامل دیجیتال است.

با این حال، برای برخی از کارآفرینان و مدیران ماهر، فهم بیشتر از یک نمودار دایره ای، نمودار میله ای، یا یک تصویر بصری ارائه شده مشکل دارند، و حتی زمان کافی برای کندوکاو عمیق در داده ها را ندارند. بنابراین، اطمینان از اینکه محتوای شما هم الهام‌بخش و هم متناسب با مخاطبان شما باشد، یکی از ضروری‌ترین تکنیک‌های بصری سازی داده هاست .

برخی از ذینفعان در سازمان یا مشتریان و شرکای شما از یک نمودار دایره ای ساده راضی خواهند بود، اما برخی دیگر به دنبال کاوش عمیق تر در داشبورد هایی هستند که طراحی کرده اید. برای حداکثر تأثیر و موفقیت، همیشه باید در مورد کسانی که قبل از جلسه به آنها ارائه می دهید تحقیق کنید و گزارش خود را جمع آوری کنید تا مطمئن شوید که تصاویر و سطح جزئیات نیازهای آنها را برآورده می کند.

3.اهداف خود را تعیین کنید

مانند هر کار مبتنی بر تجارت، از داستان سرایی برند تا دیجیتال مارکتینگ و فراتر از آن با بصری سازی داده هایی که شما انجام داده اید می تواند یکی از موثر ترین راه ها برای تعیین کردن اهداف شرکت باشد .

برای ساختار بخشیدن به تلاش‌های بصری ‌سازی، یک روایت منطقی ایجاد کنید و بینش‌هایی را که بیشترین اهمیت را دارند، بررسی کنید. مهم این است که قبل از ساختن گزارش های مدیریتی، نقشه هندسی، نمودارها و تصاویر اضافی، مجموعه ای واضح از جهت و اهداف شرکت تعیین کنید.

با تعیین اهداف خود برای یک کمپین یا تبلیغات، باید در یک جلسه با مدیران و سرمایه گذاران در پروژه بنشینید و اهداف نهایی خود را علاوه بر نوع داده هایی که به شما در دستیابی به آنها کمک می کند، تعیین کنید.

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای هدایت تلاش‌هایتان، استفاده از مجموعه‌ای از KPIهای از پیش تعیین‌شده مرتبط برای پروژه، کمپین‌ها یا تلاش‌های تجاری مداوم و استفاده از این بینش‌ها برای ایجاد داشبوردهایتان است.

3.نوع نمودار مناسب را انتخاب کنید

یکی از موثرترین روش های تجسم داده ها در این مقاله؛ برای موفقیت در ارائه موثر داده های خود، باید نمودارهای مناسب را برای پروژه، مخاطب و هدف انتخاب کنید.

به عنوان مثال، اگر تغییری امار منابع انسانی را در مجوعه های زمانی مختلف را نشان دهید ، نمودار خطی بهترین ابزار برای بصری سازی است.

بصری سازی داده

بصری سازی داده

نمونه ای از نمودار خطی که برای ارائه روند فروش ماهانه برای دوره یک ساله در داشبوردی واضح و قابل مشاهده استفاده می شود.

4.از تئوری رنگ استفاده کنید

ساده‌ترین روش تجسم داده‌های منتخب ، انتخاب طرح رنگ مناسب برای داشبورد‌هایی است که روی آن کار می کنید و باعث جلب توجه کاربرانی که ارائه شما را می بینند ، می شود .

اجرای اصول تئوری رنگ ، تاثیر قابل توجهی بر موفقیت کلی مدل بصری سازی شما خواهد داشت. همانطور که گفته شد، شما باید همیشه سعی کنید طرح رنگ خود را در طول تجسم داده های خود ثابت نگه دارید و از تضادهای واضح برای تمایز بین عناصر استفاده کنید (مثلاً روندهای مثبت در سبز و روندهای منفی در قرمز).

به عنوان یک راهنما، مردم به طور کلی از قرمز، سبز، آبی و زرد استفاده می کنند، زیرا می توان آنها را به راحتی تشخیص داد و رمزگشایی کرد.

5.داده های بزرگ خود را مدیریت کنید

با سطح گسترده ای از داده ها و بینش های موجود در دنیای دیجیتال امروز (با تقریباً 1.7 مگابایت داده در هر ثانیه برای هر انسان روی کره زمین تا سال 2020 تولید می شود ) مدیریت، تفسیر و ارائه این ثروت غنی از بینش ،یک چالش قوی می تواند باشد .

برای کمک به مدیریت کلان داده‌های خود و تجزیه آن‌ها برای تجسم‌های متمرکز، منطقی و قابل هضم در اینجا چند نکته ضروری وجود دارد:

  • کشف کنید که کدام داده در دسترس شما و سازمانتان است. تصمیم بگیرید که کدام یک از آنها ارزشمندتر است و هر شاخه از اطلاعات را به وضوح نشانه گذاری کنید تا جداسازی، تجزیه و تحلیل و رمزگشایی آن آسان باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که همه همکاران، کارکنان و اعضای تیم شما می‌دانند که داده‌های شما از کجا می‌آیند و چگونه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند تا از مدیریت آسان بینش‌ها در بخش‌ها اطمینان حاصل شود.
  • داده های خود را محافظت کرده و سیستم های مدیریت داده خود را ساده، قابل هضم و به روز نگه دارید تا فرآیند بصری سازی تا حد امکان ساده و شهودی باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که از داشبوردهای تجاری استفاده می کنید که با ارزش ترین بینش شما را در یک فضای تعاملی با دسترسی آسان ارائه می دهد ، روند تجسم را تسریع می بخشد و در عین حال حداکثر مقدار را از اطلاعات شما فشرده می کند.

6.از ترتیب، چیدمان و سلسله مراتب برای اولویت بندی استفاده کنید.

به دنبال نکته قبلی ، هنگامی که داده‌های خود را دسته‌بندی کردید و آن‌ها را به شاخه‌هایی از اطلاعاتی تقسیم کردید که از نظر شما برای سازمانتان ارزشمندتر هستند، باید عمیق‌تر بگردید و سلسله‌مراتب مشخصی از داده‌های خود ایجاد کنید . آن‌ها را با استفاده از سیستمی که برای شما مناسب است (کد رنگی، عددی، و غیره) اولویت‌بندی کنید و به هر مجموعه داده یک داشبورد یا نمودار اختصاص ‌دهید که آن را به بهترین نحو به نمایش می‌گذارد.

البته، سلسله مراتب، ترتیب، و چیدمان شما در حالت تکامل دائمی خواهد بود، اما با قرار دادن یک سیستم، تلاش‌های طراحی خود را سریع‌تر، ساده‌تر و موفق‌تر خواهید کرد.

7.از Word Cloud و نمودار هدایت گر شبکه استفاده کنید

برای مدیریت کارآمد مجموعه داده های نیمه ساختاریافته یا مشخصاً بدون ساختار، باید از نمودار هدایت گر شبکه یا Word Cloud  استفاده کنید.

بصری سازی داده

بصری سازی داده

نمودار هدایت گر شبکه اغلب برای ترسیم نمودار گرافیکی یک شبکه استفاده می شود. این سبک از چیدمان برای مهندسان شبکه، طراحان و تحلیلگران داده در هنگام گردآوری مستندات جامع شبکه مفید است.

شبیه به نمودار هدایت گر شبکه ، Word Cloud  ابزار قابل هضمی برای ارائه مجموعه های پیچیده از اطلاعات بدون ساختار ارائه می دهند. اما، برخلاف دارایی‌های گرافیکی، Word Cloud تصویری است که با کلماتی که برای متن یا موضوع خاصی استفاده می‌شود که در آن اندازه هر کلمه نشان‌دهنده فراوانی یا اهمیت آن در متن اطلاعات است.

8.از متن با دقت استفاده کنید

تا کنون، ما کاملاً روشن کرده‌ایم که مغز انسان تصاویر را بهتر از متن پردازش می‌کند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید متن را به طور کامل حذف کنید. هنگام ساختن گرافیک های کارآمد با داده های خود، استفاده از متن نقش اساسی در قابل درک کردن نمودارها برای مخاطب دارد.

رایج‌ترین عناصر متنی که می‌توانید در تجسم داده‌ها بیابید، اغلب کپشن ها ، برچسب‌ها، شرح ‌ها یا نکات ابزار هستند. بیایید به هر یک از آنها با جزئیات بیشتری نگاه کنیم.

  • کپشن ها: کپشن ها به کاربر می گویند که در آن تصویر باید به دنبال چه چیزی باشد. وقتی صحبت از کپشن می شود، همیشه باید از پرحرفی پرهیز کنید. آنها را کوتاه و مختصر نگه دارید و همیشه واحدهای اندازه گیری را به آن اضافه کنید.
  • برچسب ها: برچسب ها مقدار مرتبط با نقطه داده خاص در نمودار را توصیف می کنند. در اینجا مهم است که آنها را کوتاه نگه دارید، زیرا برچسب های بیش از حد طولانی می توانند داشبورد را شلوغ کنند و درک آن را سخت کنند.
  • شرح: شرح بخش کناری نمودار است و توضیح مختصری ارائه می دهد تا به کاربران در درک داده های نمایش داده شده کمک کند. به عنوان مثال، معنای هر رنگ چیست.
  • راهنمای ابزار: راهنمای ابزار یک تکنیک تجسمی است که به شما امکان می دهد اطلاعات اضافی را به نمودارهای خود اضافه کنید تا آنها را واضح تر نشان دهید. به نکات ابزار تعاملی تکیه کنید تا وقتی کاربر روی نقطه داده قرار می‌گیرد، متن اضافی را نشان می‌دهد.

با پیروی از این شیوه‌ها، مطمئن خواهید شد که متن شما به جای شلوغ کردن و خواندن آن‌ها، ارزش افزوده‌ای به تصاویر شما می‌آورد.

9.از تکنیک مقایسه استفاده کنید.

این روش ممکن است مختصرترین روش تجسم داده های ما باشد، اما با این وجود مهم است.

وقتی اطلاعات و داشبوردهای خود را ارائه می کنید، باید تا حد امکان با هم مقایسه کنید . با ارائه دو نقشه هندسی ، چارت و نمودار با هم، که هر کدام نسخه‌های متضادی از اطلاعات مشابه را در یک بازه زمانی خاص نشان می‌دهند(مانند رکوردهای فروش ماهانه برای سال‌های 2016 و 2017 که در کنار یکدیگر ارائه شوند) راهنمای واضحی در مورد تأثیر فروش ارائه خواهید کرد. نقاط قوت، ضعف، روندها، قله‌ها و نقاط فرود را در ارائه شما برجسته می‌کند که همه می‌توانند در مورد آنها فکر کرده و روی آن‌ها نظر بدهند.

10.داستان خود را بگویید

مثل کانتکت مارکتینگ ، زمانی که داده‌های خود را در قالب تصویری با هدف برقراری یک پیام یا هدف مهم ارائه می‌کنید، گفتن داستان شما مخاطبان شما را درگیر می‌کند و درک آن را برای مردم با کمترین تلاش آسان می‌کند.

مطالعات علمی تأیید می‌کند که انسان‌ها به طور کلی به یک داستان خوب پاسخ می‌دهند و با اتخاذ این رویکرد برای تجسم‌سازی خود، نه تنها همکاران، شرکا و مشتریان خود را با گزارش‌ها و ارائه‌های خود خیره خواهید کرد، بلکه افزایش نیز خواهید داشت. شانس شما برای انتقال حیاتی ترین پیام ها، دریافت خرید و پاسخی که برای ایجاد تغییراتی که منجر به رشد، تکامل و موفقیت بلندمدت می شود، نیاز دارید.

برای انجام این کار، باید اطلاعات خود را جمع آوری کنید، به عنوان نویسنده فکر کنید، شروع، میانه و پایان مشخص و همچنین تضاد و راه حل ایجاد کنید، در طول روایت خود تنش ایجاد کنید تا حداکثر تأثیر را به تجسم های مختلف خود اضافه کنید.

11.همه را با هم ادغام کنید

با توجه به موضوع بالا، برای دستیابی به یک فرآیند داستانی خوب به همراه تصاویر نیاز داریم که داشبورد های مرتبط را در یک مکان با هم ادغام کنیم . در گذشته، این کار با کمک ارائه های بی پایان پاورپوینت یا برگه های اکسل انجام می شد. اما در این زمان با پیشرفت فناوری دیگر لازم نیست مثل قبل از آن روش ها برای ارائه استفاده کنیم .

داشبوردها ابزارهای تحلیلی هستند که به کاربران این امکان را می دهند تا مهمترین شاخص های عملکرد خود را روی یک صفحه نمایش دهند. با این روش می توانید به جای نگاه کردن به نمودارهای ثابت که ارائه را خسته کننده می کنند، از دست دادن زمان جلوگیری می کنید. در عوض، شما این امکان را دارید که با آنها تعامل داشته باشید و آنها را برای استخراج نتایج مرتبط در مدت زمان کم هدایت کنید. اکنون، طراحی داشبورد مجموعه‌ای از بهترین شیوه‌های خاص خود را دارد که می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید.

بیایید به نمونه ای از داشبورد فروش نگاه کنیم .

بصری سازی داده

داشبورد فروش به عنوان نمونه ای از چگونگی تکنیک های بصری سازی داده ها به کسب و کارها اجازه می دهد تا داستان های داده کارآمد را برای تصمیم گیری های استراتژیک خود بسازند.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود، این داشبورد فروش تصویر کاملی از عملکرد واحد فروش ارائه می دهد. با ترکیبی از معیارها که داده های فعلی و تاریخی را نشان می دهد، کاربران می توانند نگاهی به گذشته بیندازند تا روندها و الگوهای خاصی را درک کنند و یک داستان کارآمد برای حمایت از تصمیمات استراتژیک خود بسازند.

12.تطبیق پذیری در دستگاه های مختلف

ما در دنیای پر سرعتی زندگی می کنیم که در آن تصمیمات باید در حرکت گرفته شود. در واقع، طبق آمار Statista، 56.89 درصد از ترافیک آنلاین جهانی مربوط به ترافیک اینترنت تلفن همراه است. با در نظر گرفتن این موضوع، تطبیق پذیری دستگاه ها در ساخت تصاویر بصری و تضمین یک تجربه کاربری عالی، ضروری است.

قبلاً به اهمیت ادغام تمام تصاویر شما در یک داشبورد تجاری بصری برای بیان یک داستان کامل اشاره کردیم. وقتی صحبت از تولید تصاویر بصری برای موبایل می شود، همان اصول اعمال می شود. با توجه به اینکه این صفحه‌ها کوچک‌تر از لپ تاب هستند، باید مطمئن شوید که فقط چارت ها و نمودارهایی را در نظر بگیرید که به شما در انتقال پیامی که می‌خواهید به تصویر بکشید، کمک می‌کند. همچنین باید اندازه برچسب ها و دکمه ها را در نظر بگیرید زیرا دیدن آنها در دستگاه کوچکتر دشوارتر است. هنگامی که تمام این نکات را مدیریت کردید، باید روی دستگاه های مختلف تست کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به خوبی اجرا می شود.

13.از ابزارهای هوش تجاری برای بصری سازی استفاده کنید

ما در عصر دیجیتالی پرسرعت و بیش از حد به هم پیوسته زندگی می کنیم که از ذهنیت قلم و کاغذ یا حتی کپی و چسباندن گذشته دور است. به این ترتیب، برای موفقیت در بصری سازی، باید از ابزارهای دیجیتالی استفاده کنید. به شما کمک می کند تا بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید و در عین حال داده های خود را به کارآمدترین و مؤثرترین راه جمع آوری کنید.

داشبورد یا ابزار آنلاین تعاملی مختص کار، ابزاری قابل هضم، شهودی، جامع و تعاملی برای جمع‌آوری، تطبیق، تنظیم و ارائه داده‌ها به آسانی ارائه می‌دهد و تضمین می‌کند که تکنیک‌های شما بیشترین تأثیر ممکن را دارند در حالی که کمترین مقدار زمان را اشغال می‌کنند.

نتایج:

بصری سازی داده ها به کاربران و کسب و کارها اجازه می دهد تا حجم زیادی از داده های مرتبط را در دسترس تر و قابل درک تر کنند. با رقابتی شدن بازارها روز به روز، نیاز به استفاده از قدرت تجزیه و تحلیل داده ها به جای انتخاب به یک الزام تبدیل می شود و شرکت هایی که آن را درک می کنند مزیت رقابتی بزرگی خواهند داشت.

ما امیدواریم که این مفاهیم بصری سازی داده برای کمک به پیشرفت شما در این حوزه کمک کرده باشد .

نوشتهٔ پیشین
تجسم داده و 4 مزایای مهارت ها و تکنیک های آن
نوشتهٔ بعدی
7 پله برای ارزیابی رشد شایستگی سازمانی
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست