اهمیت شناختن انواع مختلف کاربران Power BI

کاربران Power BI همه در یک گروه نیستند. اگر با همه یکسان رفتار کنید، پس تصویب موفقیت آمیز Power BI را ندارید. شما احتمالاً هزینه های زیادی را صرف آموزش می کنید. در این مقاله ، من توضیح خواهم داد که انواع مختلف کاربران چیست و اقدامات مناسب برای هر گروه چیست.

انواع مختلفی از کاربران در Power BI وجود دارد.

در دنیای Power BI ، انواع مختلفی از کاربران در یک سازمان وجود دارد. شما برخی از کاربران را دارید که مدل را توسعه می دهند، همچنین برخی از آنها کاربران نهایی هستند. در تیم های بزرگتر لایه های بیشتری داریم. نمودار زیر چهار نوع کاربر برای Power BI در یک سازمان را نشان می دهد.

دسته مختلف کاربران Power BI

تعریف کاربران بالا این است:

کاربر نهایی:

شخصی که فقط گزارش را مرور می کند (در برنامه تلفن همراه یا مرورگر یا از طریق یک وب تعبیه شده). این کاربر ممکن است فقط برای فیلتر کردن، برجسته کردن، تمرین کردن و غیره با گزارش تعامل داشته باشد، اما هرگز گزارش را تغییر نمی دهد یا ایجاد نمی کند.

Report visualizer:

این دسته بسیار کوچکتر از گروه کاربر نهایی است. برای این گروه، گزارش های ساخته شده در حال حاضر کافی نیستند، آنها باید اصلاحاتی را در نحوه ارائه تصاویر انجام دهند. این درخواست ممکن است از طرف مدیران آنها بوده باشد، یا آنها فقط خود روش دیگری را برای ارائه این داده ها ترجیح می دهند. با این حال، این گروه مدل داده را تغییر نمی دهد. یا جداول داده جدید وارد نمی کند. با این حال ، ممکن است چند محاسبات اینجا و آنجا اضافه شود.

قهرمانان سلف سرویس:

گروه کوچکتر از گزارشگر تجسم. این گروه نه تنها تجسم را انجام می دهند، بلکه گام های بعدی را می کشند و داده های جدیدی را به مدل وارد می کنند. آنها ممکن است دارای برخی منابع داده باشند که می خواهند در تجزیه و تحلیل موجود ادغام شوند و همچنین بر اساس آن محاسبات اضافی نیز انجام می دهند.

توسعه دهندگان مدل مرکزی:

این کوچکترین گروه از کاربران Power BI در هر سازمان است. این گروه گروهی است که مدلهای داده (و همچنین گزارشات) مورد استفاده بقیه اعضای سازمان (کاربران نهایی) را ایجاد می کند. و همچنین مدلهای داده آنها اغلب منبع مهمی برای تجسم گزارشگران و قهرمانان سلف سرویس است.

کنترل دسترسی

به گروه کاربری بستگی دارد، همچنین باید نوع دسترسی متفاوتی داشته باشید و روش متفاوتی برای به اشتراک گذاری محتوا با مخاطب داشته باشید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

کنترل دسترسی برای گروه های کاربری Power BI

اگر به کاربر نهایی حق ویرایش کامل یک مدل داده و گزارش را بدهید، می تواند مضر باشد. یک تجسم کننده گزارش فقط برای ایجاد تجسم نیاز به اتصال مستقیم به مدل داده دارد. هر نوع کاربر به سطح دسترسی متفاوتی نیاز دارد. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد.

کاربران نهایی:

از طریق برنامه های Power BI یا با گزینه فقط خواندنی در برنامه وب به مدل دسترسی پیدا کنید. این اطمینان می دهد که این کاربران هرگز قادر به تغییر گزارش نخواهند بود.

Report visualizer:

فقط برای مجموعه داده فقط خواندنی است، با این حال، آنها می توانند گزارش های خود را بسازند. این سطح از دسترسی را می توان به روش های مختلف فراهم کرد. استفاده از View فقط دسترسی به فضای کار یا حتی استفاده از برنامه برخی از روشهای این کار است. این کاربران در مجموعه داده دسترسی ویرایش نخواهند داشت.

قهرمانان سلف سرویس:

این گروه همچنین به مجموعه داده و مدلهای مرکزی فقط خواندنی دسترسی دارند. با این حال، آنها می توانند داده ها را از منابع دیگر وارد کنند و آنها را با این مدل ترکیب کنند و مدل جدیدی بسازند و همچنین برای خود گزارش دهند.

توسعه دهندگان مدل مرکزی:

این تنها گروهی است كه به ویرایش كامل به مجموعه داده و گزارشات دسترسی دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی و شناخت کامل نرم افزار پاور بی آی (Power BI)

آموزش

هر گروه به یک نوع آموزش متفاوت نیاز دارد، زیرا آنها عملکردهای مختلفی را انجام می دهند.

Power BI

کاربران نهایی:

این سریعترین گزینه آموزش Power BI است، گزینه آموزش چند ساعته معمولاً کافی است. این شامل نشان دادن چگونگی پیمایش در برنامه و انجام تمرین در گزارش ها، یا کسب اطلاعات در مورد تمرین پایین و بالا و برخی از روش ها برای بدست آوردن بیشتر گزارش های Power BI موجود است.

گزارشگر تجسم:

این گروه باید به طور کامل در زمینه تجسم آموزش ببینند. کاربران همه چیز را در مورد نحوه ایجاد تجسم های مفید در Power BI فرا خواهند گرفت. در مورد آموزش این گروه از کاربران در مورد مدل سازی داده ها، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

قهرمانان سلف سرویس:

از آنجا که این گروهی است که می خواهد مدل داده خود را بسازد. مهم است که علاوه بر تجسم، در مورد مدل سازی در Power BI نیز بیاموزند. آموزش این گروه بیشتر طول خواهد کشید. و شامل آموزش ویرایشگر گزارش است. اما همچنین شامل برخی از بخشهای مدل سازی، Power Query و DAX است. 

توسعه دهندگان مدل مرکزی:

برای این گروه، شما عمیق ترین گزینه آموزش Power BI را نیاز دارید. یک آموزش غواصی عمیق در مورد Power Query ، DAX ، برنامه نویسی M بعضی اوقات، مدل سازی و البته تجسم. این گروه به احتمال زیاد در صورت داشتن questionال ، منبع اصلی قهرمانان سلف سرویس و گزارشگرها هستند. این گروه همچنین به کمی آموزش معماری، اداری و حکمرانی نیاز دارند.

لایه ها و دسته های کاربر در هر سازمان متفاوت است.

هر سازمان ممکن است لایه های مختلفی داشته باشد. در مشاغل کوچک، شما اغلب دو یا سه لایه پیدا می کنید. این دو لایه می توانند توسعه دهنده گزارش و کاربران نهایی باشند.

کاربران Power BI در مشاغل کوچک

در سازمان های بزرگتر، بعضی اوقات لایه هایی درون لایه ها پیدا می کنید. لایه توسعه دهنده مرکزی همچنین می تواند به توسعه دهندگان تبدیل داده. توسعه دهندگان مدل داده و توسعه دهندگان تجسم اصلی تقسیم شود.

Power BI

شما باید فرهنگ کاربران درون سازمان خود را جستجو کنید و بدانید ساختار لایه ها برای سازمان شما چیست.

کاربران می توانند بین لایه ها حرکت کنند.

وقتی یک کاربر در یک لایه قرار گرفت، به این معنی نیست که او برای همیشه در آن لایه باقی خواهد ماند. کاربران عملکرد خود را در طول زمان تغییر می دهند. ممکن است شما یک ویژوالایزر گزارش داشته باشید. که اکنون علاقه مند است (یا عملکرد شغلی وی تغییر کرده است) کارهای سلف سرویس را انجام دهد. شما باید آماده مهارت بالاتری برای کاربران باشید تا روند انتقال آنها به یک لایه دیگر آسان شود.

چرا دانستن کاربران Power BI مهم است؟

چرا مهم نیست که این گروه های کاربری را با هم مخلوط کنیم؟ یا چرا حتی شناختن این گروه ها مهم است؟ آیا نمی توانیم آموزش یکسانی برای همه داشته باشیم؟ آیا همه آنها نمی توانند از مواد مشابه و غیره استفاده کنند؟ در صورت داشتن هر یک از این سوالات ، در اینجا چند پاسخ آورده شده است. اگر همه این گروه ها را با هم مخلوط کنید و همه آنها را یکسان درمان کنید ، به احتمال زیاد به این مشکلات خواهید رسید.

صرف بیش از حد بودجه آموزش در صورت عدم نیاز.
از دست دادن علاقه به لایه های کاربر پایین دستی.
لایه های کاربر بالادستی احتمالاً روش خاص خود را برای انجام کارها آغاز می کنند.
اعتماد به Power BI در سازمان به آرامی از بین می‌رود.
تصویب Power BI ممکن است خراب شود.

نوشتهٔ پیشین
خلاصه ویژگی Power BI Helper نسخه 11
نوشتهٔ بعدی
انزوای منبع داده Power BI با استفاده از جریان داده ها چگونه است؟
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست