6 گام و نکاتی برای توسعه مهارت های نرم شما

تقریباً همه مشاغل مستلزم داشتن مهارت های نرم، اعم از ارتباط، بین فردی یا خلاقیت هستند. مهارت های نرم کار را برای متخصصان آسان تر می کند تا به طور مشترک و موثر با افراد دیگر کار کنند و مهارت های نرم خوب می تواند به شما در پیشرفت در حرفه خود کمک کند. در این مقاله به بررسی مهارت‌های نرم می‌پردازیم، راه‌های مختلفی برای توسعه مهارت‌های نرم و نکاتی برای توسعه مهارت‌های نرم.

مهارت های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم ویژگی‌های شخصی، ویژگی‌های شخصیتی یا هر توانایی دیگری هستند که از توانایی شما در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران پشتیبانی می‌کنند. این مهارت‌ها به عنوان توانایی‌های غیرفنی در نظر گرفته می‌شوند و معمولاً در یک محیط کلاس درس یا از طریق حین کار یا سایر انواع آموزش یاد نمی‌گیرند. برخی از مهارت های نرم مانند مهارت های ارتباطی و گوش دادن را می توان آموخت، در حالی که برخی دیگر ذاتی یک فرد هستند.

اندازه گیری مهارت های نرم اغلب دشوار است و مانند مهارت های سخت به راحتی قابل اندازه گیری نیستند. با این حال، این مهارت‌های نرم به اندازه مهارت‌های سخت اهمیت دارند و برای مؤثر بودن تقریباً در هر شغلی مورد نیاز هستند.

تعدادی از متداول ترین مهارت های نرم که کارفرمایان برای آنها ارزش قائل هستند عبارتند از:

  • مهارت های کار گروهی
  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت های شنیداری
  • مدیریت زمان
  • تطبیق پذیری
  • نوآوری
  • خلاقیت
  • مهارت های رهبری
  • مهارت های تفویض اختیار
  • اخلاق کاری
  • مهارت های حل مسئله
مهارت های نرم

مهارت های نرم

چگونه مهارت های نرم خود را توسعه دهیم

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های نرم خود و موثرتر بودن در محل کار کار کنید. گام هایی که می توانید برای تقویت مهارت های نرم خود بردارید عبارتند از:

1. اولویت بندی کنید که می خواهید روی کدام مهارت های نرم کار کنید

چندین مهارت نرم مختلف وجود دارد، اما تلاش برای توسعه همه آنها به یکباره چالش برانگیز است. مهم است که یک یا دو مهارت نرم را برای تمرکز بر روی آن انتخاب کنید. زمانی را صرف یادگیری مهارت های نرم خود کنید یا نیاز به بهبود دارید و فهرستی از آن مهارت ها ایجاد کنید. اگر در مورد مهارت هایی که باید روی آن کار کنید مطمئن نیستید، از همسالان یا سرپرستان بازخورد بخواهید. شما همچنین می توانید مهارت های نرم مورد نیاز برای حرفه خود را تعیین کنید و یک یا دو مورد را برای شروع کار انتخاب کنید.

2. زمانی را برای کار روی هر مهارت نرم اختصاص دهید

توسعه مهارت های نرم به زمان و تعهد نیاز دارد، بنابراین مهم است که قبل از شروع تصمیم بگیرید که چه زمانی و کجا روی مهارت های نرم خود کار کنید. حتی فقط چند دقیقه در روز می تواند به شما کمک کند تا در یک مهارت نرم خاص بهتر شوید. روزها، زمان ها و مدت زمانی را که روی هر مهارت نرم کار می کنید، مشخص کنید و آن را در برنامه خود قرار دهید. برای مثال، می‌توانید روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه از ساعت 5:30 تا 6 بعد از ظهر روی یک مهارت کار کنید.

3. تعیین کنید که از چه منابعی استفاده خواهید کرد

منابع متعددی برای کمک به توسعه مهارت های نرم شما وجود دارد. چند مورد از محبوب ترین راه ها برای یادگیری مهارت های جدید عبارتند از:

پادکست: پادکست های بی شماری در دسترس هستند که می توانند در توسعه مهارت های نرم به شما کمک کنند. اکثر پادکست ها دارای ویژگی های مهمان هستند که در یک موضوع یا مهارت خاص متخصص هستند و بینش و گام های عملی را ارائه می دهند که می توانید برای بهبود مهارتی که در حال یادگیری در مورد آن هستید بردارید.

ویدیوهای آنلاین: روی آوردن به ویدیوهای آنلاین، مانند ویدیوهای موجود در YouTube، راهی عالی برای یادگیری یا تقویت مهارت های نرم افزاری است. این یک ابزار مفید مخصوصاً برای افرادی است که در مقایسه با خواندن یا نوشتن از نظر بصری بهتر یاد می گیرند.

دوره های آنلاین: چندین دوره آنلاین موجود وجود دارد که می توانید برای تقویت مهارت نرم در آنها ثبت نام کنید. بسیاری از دوره‌های آنلاین رایگان هستند، اما برخی برای شرکت در آن‌ها نیاز به پرداخت هزینه دارند. بسیاری از دوره‌ها نیز پس از اتمام، گواهی‌نامه‌هایی را ارائه می‌دهند، که می‌توانید در رزومه کاری خود بگنجانید تا شما را از رقبا متمایز کند.

مقالات بلاگ: چندین مقاله در وبلاگ توصیه هایی را درباره توسعه مهارت های نرم ارائه می دهند. مقالات وبلاگی را جستجو کنید که عمیق و با تحقیق پشتیبانی می‌شوند و گام‌های عملی را ارائه می‌دهند که می‌توانید از نظر ارتقای یک مهارت بردارید. همچنین باید مطمئن شوید که وبلاگ‌هایی که می‌خوانید توسط منابع معتبر منتشر شده‌اند و دارای محتوا و داده‌هایی با کیفیت بالا هستند که هر ادعایی را پشتیبانی می‌کنند.

کتاب‌ها و کتاب‌های الکترونیکی: کتاب‌ها و کتاب‌های الکترونیکی راه بسیار خوبی برای یادگیری بیشتر در مورد مهارت‌های خاص و نحوه بهبود آنها هستند. می‌توانید کتاب‌ها و کتاب‌های الکترونیکی را به صورت رایگان از کتابخانه محلی خود اجاره کنید، یا می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. همچنین اگر از طریق گوش دادن به جای خواندن بهتر یاد بگیرید، تعدادی کتاب صوتی نیز موجود است.

محتوای سرپرستی شده: محتوای انتخاب شده به انتشارات، اشتراک ها یا عضویت هایی اشاره دارد که مستقیماً با مهارتی که می خواهید در آن پیشرفت کنید مرتبط است. اگرچه اینها معمولاً هزینه دارند، اما معمولاً ارزش آن را دارند و هر هفته یا ماه یک موضوع یا نکته جدیدی برای بهبود مهارت ارائه می دهند.

مهارت های نرم

مهارت های نرم

4. استفاده از مربی را در نظر بگیرید

اگر چندین مهارت نرم دارید که می‌خواهید آنها را بهبود ببخشید، مربی استخدام کنید تا به شما کمک کند تا به سرعت مهارت‌های نرم را یاد بگیرید و پیاده‌سازی کنید. مربیان می توانند خیاطی کنند

رویکرد آنها به نیازها و ترجیحات خاص شما و کار یک به یک با شما برای اطمینان از دستیابی به اهدافتان. اگر نمی‌خواهید مربی استخدام کنید، به دنبال یافتن یک مربی باشید که می‌توانید به دنبال او باشید و از نظر توسعه مهارت‌های نرم راهنمایی بخواهید.

5. تمرین کنید

مهارت ها تنها زمانی توسعه می یابند که به طور منظم به کار گرفته شوند. از یکی از دوستان، اعضای خانواده یا همکار خود بخواهید مهارت های نرم را با شما تمرین کند. برای مثال، شاید بتوانید در ارتباط کلامی بهتر شوید. از یک دوست یا همسال خود بخواهید تا مکالمات منظم و تعاملی با شما داشته باشد تا توانایی شما در برقراری ارتباط موثر کلامی با دیگران را آزمایش کند. همچنین می توانید با دیگران نقش بازی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از یک همتا به‌عنوان سرپرست خود استفاده کنید و می‌توانید یک پیشنهاد ارائه دهید و نشان دهید که چگونه در زندگی واقعی اتفاق می‌افتد.

6. بر پیشرفت خود نظارت کنید

مهم نیست که کدام مهارت های نرم را برای تمرکز بر بهبود انتخاب می کنید، مهم است که پیشرفت خود را به طور منظم اندازه گیری کنید. شما می توانید این کار را به روش های مختلفی انجام دهید، یکی از موثرترین راه ها این است که از دیگران در مورد پیشرفت خود بازخورد منظم بخواهید. به عنوان مثال، از استاد راهنما خود بخواهید در جلسه کاری که برگزار می کنید بنشیند و به محض پایان جلسه بازخورد بخواهید.

مهارت های نرم

مهارت های نرم

نکاتی برای توسعه مهارت های نرم

در زیر چند نکته وجود دارد که باید هنگام کار بر روی توسعه مهارت های نرم خود به خاطر داشته باشید:

برای خارج شدن از منطقه راحتی خود باز باشید. یادگیری مهارت های جدید گاهی اوقات چالش برانگیز و ناراحت کننده است، بنابراین مهم است که آماده باشید تا از منطقه امن خود خارج شوید. به عنوان مثال، اگر می خواهید در سخنرانی عمومی بهتر شوید، احتمالاً در اولین بارهایی که به طور عمومی صحبت می کنید بسیار ناراحت خواهید شد. اما، هر بار آسان تر می شود، و در نهایت، در این مهارت حرفه ای خواهید بود.

مراقب دیگران باشید اگر فردی را در محل کار مشاهده کردید که به ویژه در مهارتی که می خواهید در آن پیشرفت کنید خوب است، او را از نزدیک تماشا کنید و توجه داشته باشید که چگونه در موقعیت های خاص با خود رفتار می کند. به رفتارها، اعمال و گفتار آنها و نحوه انجام وظایف و تعامل آنها با دیگران توجه کنید. سعی کنید آنچه را که می بینید آنها انجام می دهند در زندگی کاری روزمره خود بگنجانید.

در طول تعاملات خودآگاه باشید. چندین مهارت برای تعامل موفق با دیگران مورد نیاز است. مهارت های مشترک مورد نیاز برای تعامل موثر عبارتند از مهارت های ارتباطی، مهارت های بین فردی و مهارت های گوش دادن. راهی عالی برای تقویت بیشتر این مهارت‌ها به منظور خودآگاهی در طول تعامل خود با دیگران و توجه به مشکلاتی که در انتقال مؤثر اطلاعات و برقراری ارتباط با دیگران تجربه می‌کنید.

کانون ارزیابی و توسعه هوشمند شرکت هوش تجاری کیسان با استناد به رویکردهای علمی در پایش و غربالگری منابع انسانی، در صدد است مستنداتی را با مخاطب خود در میان بگذارد.

منبع: indeed.com

کانون ارزیابی/کانون/شغل/شخصیت/کانون ارزیابی هوشمند/تطبیق شغل و شخصیت/تطبیق شغل و شاغل/کانون ارزیابی کیسان
نوشتهٔ پیشین
6 مزیت کلیدی استفاده از داشبورد آنلاین
نوشتهٔ بعدی
9 شیوه مهم و اساسی در طراحی گرافیک داشبورد های هوش تجاری
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست