3 تکنیک تصمیم گیری گروهی برای موفقیت سازمان

تکنیک های تصمیم گیری

تصمیم گیری گروهی دارای مزایای متعدد نظیر اجرای سریع‌تر تصمیمات، حصول نتایج با درصد هماهنگی بالا، عدم مخالفت‌های آتــی و نظایر آنها است، اما این موارد می‌تواند خود موجب بروز مسائلی شود که درطولانی مدت مشکل‌ساز خواهند بود، باید توجه داشت که زمانــی که گروه تصمیم گیر، به دفعات مختلف در تصمیمات متعدد به وحدت نظر برسند، احتمال حاکم شدن پدیده گروه اندیشــی بر گروه بالا می‌رود و افراد تمایلشان را برای مخالفت با پیشنهاد اصلــی مورد تصمیم گیری از دست می‌دهند.

و غالباً همان نظر مدیر یا خبره در جمع، به عنوان نظر همه افراد برداشت شده و با آن مخالفتــی نمی‌شود، در نتیجه این تصمیم موردمحک قرار نگرفته و نقاط ضعفش شناسایـی نمی‌شود. پس بدون آنکه موارد دیگر مورد بررســی قرار گیرند یا مشکلات این راهکار به چالش کشیده شوند، افراد تمایل پیدا می‌کنند که با آن ایده موافقت نمایند و برارزش آن بیافزایند. فرض کنید که وظیفه اتخاذ یک تصمیم استراتژیک کلیدی را بر عهده گرفته‌اید که مسیر آینده سازمان شما را مشخص می‌کند.

این یک فرصت بزرگ برای تأثیرگذاری بر استراتژی سازمان شما است، و با چنین تصمیم مهمی، چندین سهامدار کلیدی را در یک جلسه برای بحث در مورد گزینه‌ها جمع‌آوری کرده‌اید. اما چگونه مطمئن می‌شوید که تصمیم درستی می‌گیرید و از دام‌های رایج اجتناب می‌کنید؟ متأسفانه، هیچ چیز تضمین نمی‌کند که همیشه تصمیم درستــی بگیرید. تصمیم‌گیری صحیح کلید یک سازمان موفق است اما مدیریت آن دشوار است.

پروفسور دیوید گاروین، پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد، تکنیک تصمیم گیری

گاهی اوقات، با وجود عوامل مختلف، شما به سادگی، کنترلی بر نتیجه ندارید. اما شما بر روند، کنترل دارید. با مدیریت آگاهانه فرآیند تصمیم‌گیری، می‌توانید از تعصبات و تأثیرات بی‌رویه اجتناب کنید و خود را برای بیشترین شانس موفقیت آماده کنید. پروفسور دیوید گاروین، پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد، در دوره آنلاین آموزش ملزومات مدیریت، سه تکنیک تصمیم‌گیری گروهی – اجماع، حمایت از شیطان، و تحقیق دیالکتیکی – و چگونگی کمک آن‌ها به دستیابی به تصمیمی با کیفیت بالا، قابل اجرا و به موقع با استفاده از این تکنیک‌ها، می‌توانید مسئولیت جلسات تصمیم‌گیری حیاتی را بر عهده بگیرید و به نتایج بهتری برسید.

3 تکنیک تصمیم گیری گروهی کلیدی

  • تکنیک تصمیم گیری اجماع
  • تکنیک تصمیم گیری مدافع شیطان
  • تکنیک تصمیم گیری تحقیق دیالکتیکی

1. تکنیک تصمیم‌ گیری اجماع

در تصمیم گیری اجماع، گروه در مورد مشکل به توافق می‌رسند و آزادانه ایده‌ها و نظرات خود را در مورد راه‌حل‌های بالقوه تبادل می‌کنند. پس از ارائه همه استدلال‌ها، گروه مجموعه‌ای از توصیه‌ها را انتخاب می‌کند که برای همه اعضا قابل قبول است. اجماع رایج‌ترین شکل تصمیم‌ گیری است. با این حال، می‌تواند شامل مشکلات جدی مانند تفکر گروهی باشد، که در آن تمایل به توافق، مهم‌تر از مطرح کردن نگرانی‌های بالقوه می‌شود. به عنوان یک مدیر، مراقب باشید که از تعارض سازنده در جلسه استقبال شود و افراد تشویق می‌شوند تا استدلال‌های خود را آزادانه بیان کنند.

  • مزایا: اجماع نشان دهنده توافق همه طرف‌های درگیر در تصمیم است و می‌تواند تیم‌سازی را تقویت کند.
  • معایب: تمایل به دستیابــی به توافق می‌تواند امکان تفکر گروهی را فراهم کند و مانع بحث‌های معنادار شود.

بیشتر بخوانید 2  بیشتر بخوانید

کارتیمی موفق به چه معنی است؟

2. تکنیک تصمیم گیری مدافع شیطان

در این نوع تصمیم گیری، با تعیین یک فرد یا زیرگروه به عنوان وکیل شیطان شروع کنید. این وظیفه فرد یا گروه است که استدلال‌های ارائه شده را بررســی کند تا مفروضات اساسی را کشف کند، افراد را وادار کند تا استدلال خود را توضیح دهند و نکاتــی را که واضح نیستند روشن کنند. شاید مهم‌تر از همه، این شخص یا گروه، پیشنهادات ارائه شده را با کندوکاو در استدلال‌ها برای ارائه اطلاعات اضافــی که ممکن است ضعف‌های اعلام‌نشده را آشکار کند، به چالش می‌کشد.

به عنوان مثال، شاید شما یک فروشنده آنلاین هستید که تصمیم می‌گیرید کسب و کار خود را گسترش بدهید، مانند تصمیمــی که آمازون چند سال پیش با آن روبرو شد. می‌توانید یک مدافع شیطان را انتخاب کنید تا در مفروضات یا کمبودهایــی که هر یک از امکان‌ها، فقط به صورت آنلاین یا فیزیکی، برای کشف نقاط ضعف بالقوه در هر دو طرف استدلال ایجاد می‌کند، انتخاب کنید.

این نوع تصمیم گیری زمانــی موثرتر است که اعضای گروه پذیرای دریافت نظرات باشند و مایل به تغییر موضع خود بر اساس بازخوردی که در طول بحث ظاهر می‌شود، باشند. به عنوان یک مدیر، وظیفه شما این است که اطمینان حاصل کنید که مردم احساس راحتی می‌کنند و برای دریافت بازخوردی که می‌تواند نظر آنها را تغییر دهد باز می‌مانند.

  • مزایا: به چالش کشیدن ایده‌های گروه می تواند به شما اجازه دهد نقاط ضعف را در راه حل‌های بالقوه تشخیص دهید.
  • معایب: اعضای گروه باید آماده دریافت بازخورد و سازگاری در طول بحث باشند تا از تنش بی‌مورد جلوگیری شود.

3. تکنیک تصمیم گیری تحقیق دیالکتیکی

تحقیق دیالکتیکی مستلزم آمادگی فعال از سوی همه کسانــی است که در تصمیم گیری دخیل هستند. این گروه به دو زیر گروه تقسیم می‌شود و هر زیرگروه مجموعه‌ای از فرضیات و توصیه‌هایــی را ایجاد می‌کند که مخالف یکدیگــر هستند. پس از ارائه، هر دو طرف، گروه در مورد این گزینه‌ها با هدف نهایی توافق بر روی مجموعه واحدی از مفروضات و توصیه‌ها بحث می‌کند. راه‌حل نهایی می‌تواند عناصری از یک رویکرد، هر دو رویکرد، یا هیچ‌کدام را در بر بگیرد.

با استفاده از مثال قبلــی، این گروه به دو گروه تقسیم می‌شود: در بحث در مورد نقاط قوت و ضعف هر یک، شاید گروه به تصمیمــی برسد که هر دو عنصر استدلال را در بر گیرد، مانند میزبانی یک پاپ آپ کوتاه مدت برای آزمایش فروش قبل از تعهد کامل به بلندمدت.

  • جوانب مثبت: تحقیق دیالکتیکی اعضای گروه را قادر می‌سازد تا دو راه حل ممکن را مورد بحث قرار دهند و به نتیجه‌ای برسند که شامل بهترین اجزای هر کدام باشد.
  • معایب: نیاز به آماده‌سازی دارد.
رهبری یک جلسه تصمیم گیری موثر

دفعه بعد که مسئول هدایت گروهــی به سمت یک تصمیم هستید، در نظر بگیرید که کدام فرآیند تصمیم گیری بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. صرفاً با اندیشیدن فراتر از یک تصمیم قواعد اکثریت، می‌توان بین یک تصمیم درست و یک تصمیم اشتباه تفاوت ایجاد کرد.

منبع:

online.hbs.edu

نوشتهٔ پیشین
10 راهکار برای طراحی بهتر داشبورد بی آی که باید بدانید!!
نوشتهٔ بعدی
سخت کوش بودن به چه معنی است و 5 تاثیر مثبت سخت کوشی
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست