کارتیمی موفق به چه معنی است؟

کارتیمی

کار تیمی

معمولاً این سوال در بین مدیران و صاحبان کسب و کار مطرح است که چگونه برخی تیم‌ها می‌توانند کارتیمی موفق داشته و برخی دیگر در طول عمر حرفه‌ای خود در انجام آن ناتوان می‌‌مانند؟ یک کار تیمی موفق و موثر به طور همزمان هم آسان و هم دشوار است. موفقیت یک تیم، مستقیماً به فرهنگ سازمانی آن تیم بستگی دارد. برخی از فرهنگ‌های سازمان ‌یافته از کار تیمی حمایت کرده و برخی دیگر نه. به همین دلیل ممکن است، تیم‌ها در برقراری رابطه، تعامل و پیشبرد صحیح کارها شکست بخورند. برای نهادینه ساختن کار تیمی موفق در یک سازمان راهکارهای مختلف وجود دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

ایجاد یک تیم موفق

تیم مجموعه‌ای از افراد به هم وابسته است که جهت تحقق یک هدف مشخص گرد هم می‌آیند.اما چگونه می‌توان یک تیم موفق را پایه‌ریزی کرد؟ تیمی که با داشتن هدفی مشخص و واضح، همکاری و ارتباط قوی و انگیزه فراوان، یک کار تیمی موفق را پیش ببرد. این مسئله چالشی اساسی برای بسیاری از سازمان‌ها است. این تمایل در بسیاری از محیط‌های کاری وجود دارد که افراد به صورت شخصی، تنها بر روی کارهای خود متمرکز شوند؛ اما شاید این بهترین راه برای رسیدن به نتایج مطلوب نباشد.

ایجاد کارتیمی موفق

بعضی از سازمان‌ها به دلیل رویکردهایی که دارند، به هیچ عنوان راغب به انجام فعالیت‌های خود به صورت تیمی نیستند. آنها ترجیح می‌دهند که کارها کاملاً با توجه به دستورالعمل‌هایی که برای کارمندان مشخص شده است پیگیری شوند. اما سازمان‌هایی نیز وجود دارند که تلاش می‌کنند به دلایل مختلف، اهداف خود را از طریق کار تیمی موفق دنبال کنند. در واقع بی دلیل نیست که تا به حال میلیون‌ها دلار صرف اصلاح فرآیندهای کاری برخی سازمان‌ها، برای ایجاد الگوهای کار تیمی موفق شده است.

نکته

بدون توجه به هدف تیم معمولا تیم‌ها از افرادی تشکیل می‌شوند که مجموعه‌ای از خصوصیات مثبت و منفی را دارند. بنابراین افرادی که اساساً با هم متفاوتند، تجربه‌های متفاوتی از زندگی را پشت سر گذاشته‌اند و سطوح متفاوتی از موفقیت را طی کرده‌اند، باید حول هدف و ماموریت مشترکی همکاری کنند.

نکته

مجموعه‌ای از عوامل باید دست به دست هم بدهند تا انگیزه لازم برای کار تیمی موفق شکل بگیرد. برای مثال، نیاز است که عملکردها مدیریت شوند و تنظیم نظام اهداف بر روی فعالیت گروهی متمرکز شود. از طرف دیگر باید در یک نظام پویا، امکان ترفیع و پیشرفت فراهم شود، شیوه پرداخت دستمزدها مطابق نیاز اعضاء تغییر کند و با ایجاد دیگر تغییرات لازم، سیستم انگیزشی مدام تقویت کند.

عوامل کلیدی برای کارتیمی موفق

موارد کلیدی در کار تیمیکارتیمی

مشخص بودن هدف تیم

اعضای تیم شما باید هدف را به خوبی درک کرده و در مسیر دستیابی به آن متعهد باشند. مسیر مشخص و هدف واضح برای کار تیمی موفق بسیار حیاتی است. اعضای تیم باید در ارتباط با ماموریت تیم توافق کامل داشته باشند. شفافیت در تیم‌هایی که سازمان به صورت کلی انتظارات خود در زمینه‌های کار، اهداف، مسئولیت و درآمد را برایشان مشخص کرده است، افزایش پیدا می‌‌کند.

ایجاد محیط ریسک‌پذیر در تیم

تیم موفق، محیطی را می‌‌سازد که اعضا به راحتی ریسک‌های معقول در ارتباطات، موقعیت‌های حمایتی و اقدامات عملی را می‌پذیرند. اعضای تیم به یکدیگر اعتماد می‌کنند و برای اعلام مخالفت جریمه نمی‌شوند، بلکه با مخالفت مطلوب تشویق هم می‌‌شود.

ارتباطات مبتنی بر احترام

بطور کلی برقراری ارتباط مناسب در تیم، برای تقویت کار تیمی موفق بسیار حیاتی است. اگر تمام اعضای تیم توانایی برقراری یک ارتباط موثر را داشته باشند، فرصت برای پیشرفت مهیا خواهد بود. ارتباط برقرار کردن باید آزاد، صادقانه و مبتنی بر احترام باشد. در یک تیم موفق، افراد باید در بیان عقاید و راه حل‌های بالقوه برای مشکلات آزاد باشند. افراد باید بدانند که حرف‌های آنها شنیده شده و مورد توجه اعضای دیگر تیم قرار می‌گیرد.

اعضاء باید تلاش کنند برای شفاف و واضح شدن مطالب، با سوال کردن در زمان مناسب، مهارت‌های گوش دادن فعال خود را تقویت کنند. و در زمان صحبت طرف مقابل در حال آماده‌سازی پاسخ‌های خود نباشند. این سوال‌ها باید به گونه‌ای باشند که منجر به فهم عمیق‌تر از موضوع شوند.

احساس قوی تعهد

این مسئله فقط به تیم‌های تجاری یا سازمانی محدود نمی‌شود. تمام افراد در تیم‌های مختلف، عموماً احساس تعهد و تعلق مستحکمی با تیمی که عضو آن هستند دارند. در صورتی که روحیه کار تیمی در تیم نهادینه شود، اعضاء به هدف و اقدامات تیم متعهد خواهند بود.

خلاقیت

 

برای رسیدن به کار تیمی موفق، باید اعضاء بر روی خلاقیت و نقطه نظرات متفاوت تشویق شوند. بازخورهایی مانند “قبلا این کار را کرده‌ایم و جواب نگرفته‌ایم” و یا “عجب ایده‌ی احمقانه‌ای” به هیچ عنوان نباید ایجاد شوند و یا مورد حمایت قرار بگیرند. قدرتی که در انجام کارها به صورت گروهی نهفته است از این مسئله نشات می‌گیرد که هر فرد، نظرات متفاوت خود را وارد راه حل می‌کند تا مشکل به شیوه‌ای راحت تر حل شود.

البته در کنار تلاش برای ایجاد خلاقیت، باید توجه داشت که راه‌هایی برای ایجاد عادت و روندهای بهینه انجام کار نیز باید تضمین شده باشد. همچنین باید مراقب بود که برای تضمین کار تیمی موفق، اجازه داده نشود که عادات و الگوهای منفی و بازدارنده شکل بگیرند. این در واقع همان چیزی است که پیش تر در مبحث فرهنگ سازمانی به آن اشاره شد؛ زیرا ممکن است تصمیم مدیریت مبنی بر انجام کارها به صورت غیر گروهی منجر به ایجاد این الگوهای منفی شود.

مشارکت و درگیری در بهبود مداوم

تیم این قابلیت را دارد که به طور مداوم خود را مورد ارزیابی قرار دهد. و فرآیندها، اعمال و تعاملات میان اعضای خود را بهبود بخشد. برای دست یافتن به کار تیمی موفق افراد باید آزادانه در باب هنجارهای گروه بحث کنند. و موانعی را که بر سر راه شکوفایی استعدادها و پیشبرد استراتژی‌ها وجود دارد، بررسی نمایند.

گروه باید جلسات ارزیابی تلاش‌های انجام شده در جهت دستیابی به اهداف و ماموریت‌ها را به صورت مداوم برگزار نماید. اعضای گروه باید نسبت به تمامی اصولی که توسعه و پیشرفت گروه و کار تیمی موفق را به همراه دارد، آگاهی داشته باشند.

رفع مشکلات و گره‌های کار تیمی

تیم باید بر سر فرآیند تشخیص،‌ تحلیل و چاره‌جویی مشکلات و گره‌های کار تیمی، به توافق رسیده باشند. نباید اجازه داد مشکلات شخصی و شخصیتی اعضا ایرادی در فرآیند کار ایجاد کند. و باید از هرگونه تعصب و جهت‌گیری با جدیت پرهیز کرد. ضروری است، اعضاء را در جهت پیشبرد مسیر مواجهه با مشکلات و اختلافات و حل اشتراکی آنها قرار داد.

بعنوان مثال، باید از افرادی که با روحیه مثبت و اشتیاق نسبت به کار رفتار می‌کنند و میزان تاثیر اعمال را افزایش می‌دهند، بیشتر استفاده نمود. زیرا این افراد این قابلیت را دارند که حرکت گروه را در تمامی ابعاد روان کرده، سرعت ببخشند و همچنین فضایی شاد و دلپذیر را در محیط کار به وجود بیاورند.

تیم ورککارتیمی

تمرین رهبری اشتراکی

رهبری اشتراکی در رویه‌هایی همچون هدایت کردن جلسات، تخصیص وظایف، نوشتن صورت جلسات، مشخص کردن نتایج فعالیت‌های اخیر، مسئولیت‌پذیر کردن اعضای تیم و فراهم کردن مسیر برای آنها انجام می‌‌شود. هر عضو تیم باید به صورت فعال در رهبری تیم به سمت نتایج مطلوب مشارکت داشته باشد. این مسئله از بنیان‌های اساسی کار تیمی موفق است.
مشارکت دادن اعضاء باعث ایجاد محیطی می‌شود که در آن، افراد بر روی تصمیمات و اعمالی که بر روی وظایفشان اثر دارد، تاثیر می‌گذارند. مشارکت دادن اعضا برای کار تیمی موفق، نه یک وسیله بلکه یک هدف است.

تصمیم‌گیری اثربخش

موفقیت کارتیمی در گرو این است که اعضا در کنار یکدیگر تصمیمات با کیفیت اتخاذ کنند. و مطمئن شوند که تمهیدات لازم برای اجرا شدن آنها صورت خواهد گرفت. همچنین می‌توانند از این طریق، حمایت و تعهد افرادی را که به آنها گزارش می‌دهند، جلب نموده تا موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها را ادامه دهند. البته این مسئله از طرف دیگر به این بستگی دارد که اعضای تیم به خوبی توانمند شده و بتوانند، مستقل فکر کرده و نیاز به آموزش و راهنمایی بیش از اندازه نداشته باشند.

نوشتهٔ پیشین
تعریف و مفهوم تناسب شغل با شخصیت چیست؟
نوشتهٔ بعدی
7 دلیل برای استفاده از Microsoft Power BI

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست