11 راهکار تقویت روابط بین فردی؛ چگونه روابط بین فردی را در محل کار تقویت کنیم؟

تقویت روابط بین فردی

ارتباط بین افرادی که در یک سازمان با هم کار می‌کنند، روابط بین فردی نامیده می‌شود. یک فرد حدود هفت تا هشت ساعت در محل کار خود زمان می‌گذارد و عملاً امکان ندارد که او به تنهایــی کار کند. فرد نیاز دارد که افراد در محل کار با موضوعات مختلف صحبت کرده و در مورد آنها بحث کنند. تحقیقات می‌گوید بهره وری چندین برابر می‌شود وقتی افراد به صورت گروهــی کار می‌کنند در مقایسه با فردی که به تنهایی کار می‌کند. کارمندان برای داشتن محیطــی سالم در محیط کار باید به خوبی کنار بیایند.

راه‌های مختلفــ برای تقویت روابط بین فردی
در محل کار

برای برقراری رابطه سالم، کارکنان باید به طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به یاد داشته باشید یک مشکل مشترک یک مشکل نصف شده است. بیشتر با همکاران خود تعامل داشته باشید. بحثها باید در بستری باز انجام شود که در آن هر فرد مختار است نظرات خود را بیان کند. شیوه ارتباط مکتوب یکــی از را‌ه‌های موثــر برقراری ارتباط در محل کار است.

اطمینان حاصل کنید که ایمیل‌های شما، خود، توضیحــی هستند و برای همه کارکنان مرتبط یک سی سی علامت‌گذاری کنید. نادیده گرفتن هر یک از همکاران شما ممکن است به او صدمه بزند و رابطه شما را با فرد مورد نظر خراب کند. از پنهان کردن چیزها از همکاران خود بپرهیزید. حتــی کارمندان یک تیم متفاوت می‌توانند دوستان شما باشند. با آنها صحبت کنید. هر وقت با آنها ملاقات کردید با لبخند به آنها سلام کنید. یک فرد نباید همه چیز را در محل کار جدی بگیرد.

مسئولیت رهبری تیم در تقویت روابط بین فردی

رهبران تیم و سرپرستان باید جلسات صبحگاهی را با اعضای تیم خود برگزار کنند. جلسه را خیلی رسمی نکنید. به کارمندان تا حدی آزادی دهید. بگذارید آنها با یکدیگـــر ارتباط برقرار کنند. جلسات صبحگاهی در شکستن یخ بین کارکنان و بهبود روابط بین فردی در محل کار بسیار موثر است. از هیچ کارمندی فقط به این دلیل که او بستگان شما است یا شخصاً او را می‌شناسید، حمایت نکنید. طرفداری رابطه بین مافوق و زیردستان را خراب می‌کند.

تیم خود را برای ناهار، پیک نیک بیرون ببرید یا هر چند وقت یکبار دور هم جمع شوید. اجازه دهید کارمندان خانواده‌های خود را نیز بیاورند. از اعضای تیم خود بخواهید شماره‌های تماس خود را بین خود مبادله کنند تا حتی پس از کار با یکدیگــر ارتباط برقرار کنند. در روزهای تولد یا سالگرد همکاران خود، به آنها تبریک بگویید. برای آنها یک کارت الکترونیکــی زیبا ارسال کنید و از او تقاضا کنید. چنین ابتکارات کوچکـــی در تقویت پیوند بین همکاران کمک شایانی می‌کند. جشنواره‌های مهم باید در محل کار برگزار شود تا کارکنان به یکدیگر نزدیک شوند.

افراد باید انگیزه لازم برای کار تیمـی را داشته باشند. کار باید به طور مساوی به اعضای تیم اختصاص داده شود تا از آنها بهترین انتظار را داشته باشید. هیچ کارمندی نباید بیش از حد بارگیری کند. افرادی که در تیم‌ها کار می‌کنند دوست‌تر هستند و بهتر با یکدیگر سازگار می‌شوند. شخص باید کمی بیشتر در محیط کار سازگار و سازش جو باشد. توقع نداشته باشید که همه چیز همانطور که دوست دارید انجام شود. همه انواع افراد را در اطراف خود خواهید داشت.

برخی دیگر از موارد تقویت روابط بین فردی

تقویت روابط بین فردیتقویت روابط بین فردی

اهمیت روابط بین فردی در محل کار

روابط بین فردی به ارتباط قوی بین افرادی که در یک سازمان با هم کار می‌کنند اشاره دارد. کارکنانــی که با هم کار می‌کنند باید یک پیوند ویژه برای آنها به اشتراک بگذارند تا سطح خود را به بهترین نحو ارائه دهند. برای افراد صادق است که برای رابطه سالم بین فردی و در نهایت محیط مثبت در محل کار با یکدیگر صادق باشند.

  • چرا روابط بین فردی در محل کار؟
  • چرا کارکنان باید با یکدیگر صمیمی باشند؟
اجازه دهید اهمیت روابط بین فردی را در محل کار بررســی کنیم.

یک فرد حدود هشت تا نه ساعت در سازمان خود می‌گذرد و عملاً امکان ندارد که او به تنهایـــی کار کند. انسانــها ماشین‌هایی نیستند که بتوانند به طور مداوم کار کنند. ما به افرادی نیاز داریم که با ما صحبت کنند و احساسات ما را به اشتراک بگذارند. تصور کنید در سازمانی کار می‌کنید که هیچ دوستــی در آن وجود ندارد!! ما موجودات اجتماعــی هستیم و به دوستانی نیاز داریم.

فردی که در انزوا کار می‌کند بیشتر مستعد استرس و اضطراب است. آن‌ها به سختی از کار خود لذت می‌برند و فقط به خاطر آن به دفتر می‌روند. افرادی که به تنهایـــی کار می‌کنند شغل خود را یکنواخت می‌دانند. داشتن همکاران قابل اعتماد که بتوانید همه اسرار خود را با آنها در میان بگذارید بدون ترس از افشای آنــها، ضروری است. ما باید دوستانی در محل کار داشته باشیم که بتوانند بازخورد صادقانه‌ای به ما بدهند.

یک مغز به تنهایــی نمی‌تواند همه تصمیمات را اتخاذ کند. ما نیاز داریم که افراد در مورد مسائل مختلف بحث کنند، جوانب مثبت و منفــی را ارزیابی کنند و به راه حل‌هایی برسند که نه تنها به نفع کارکنان بلکه به طور کلی به نفع سازمان است. کارکنان می‌توانند با هم طوفان فکری کرده و به ایده‌ها و استراتژی‌های بهتری برسند. استراتژی‌ها باید در یک بستر باز مورد بحث قرار گیرند که در آن هر فرد آزادی بیان نظرات خود را دارد. کارکنان باید حداقل یک بار در هفته برای جلسات فراخوانده شوند تا ارتباطات باز ایجاد شود. تعامل منظم برای یک رابطه سالم مهم است.

روابط بین فردی بر فرهنگ سازمان تأثیر مستقیم دارد. سوء تفاهم و سردرگمی منجــر به منفی‌گرایی در محل کار می‌شود. درگیری‌ها شما را به جایــی نمی‌رساند و به نوبه خود محیط کار را خراب می‌کند. ما به افرادی در اطراف خود نیاز داریم که بتوانند از زحمات ما قدردانــی کنند و هر از گاهی به ما انگیزه دهند. داشتن برخــی از همکاران قابل اعتماد در محل کار ضروری است که نه تنها در هنگام انجام کارهای خوب از ما قدردانــی می‌کنند بلکه اشتباهات خود را نیز به ما می‌گویند. فرد باید در محل کار افرادی داشته باشد که بیشتر شبیه مربی باشند تا همکاران محض.

نتیجه

در تقویت روابط بین فردی همیشه داشتن افرادی در اطراف ما که واقعاً به ما اهمیت می‌دهند بسیار سودمند است. ما به همکارانی نیاز داریم که در مواقع بحران با ما کنار بیایند. اگر در محل کار با کسی صحبت نکنید، هیچ کس در صورت نیاز به کمک شما نمی‌آید. یک فرد برای انجام تکالیف در بازه زمانی تعیین شده باید با همکاران خود کنار بیاید. فردی که به تنهایــی کار می‌کند بار زیادی دارد و هرگز وظایف خود را در مهلت مقرر به پایان نمی‌رساند.

حمایت از همکاران مهم است. شما نمی‌توانید همه کارها را به تنهایــی انجام دهید. وظایف باید بر اساس تخصص، مدارک تحصیلــی و علایق کارکنان واگذار شود. یک فرد برای انجام وظایف به موقع و نتایج بهتر به کمک همکاران خود نیاز دارد.

منبع:

Managementstudyguide.com

نوشتهٔ پیشین
فصل 6: ایجاد ارزش برای مشتری چیست؟ و چگونه صورت میگیرد؟
نوشتهٔ بعدی
فصل 7: چرخه عمر محصول و قیمت گذاری در بازاریابــی

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست